dodentocht / dödsmarschen - lite frågor

Hallå!

Jag är lite nyfiken på dödsmarschen och har lite frågor till er som gått tidigare. Hur tidigt ute måste man vara med att boka boende? Åkte ni ner ett par dar innan?

Hur jobbigt var det? :)

Och till sist, är det någon som planerar att gå 2011?


/Andreas
 
Doden

Hej

När det gäller boende så hänger ju allt på vart och hur du vill bo. Det finns campingplatser som jag vet att man kan vänta med lite. Hotellen vet jag inte riktigt hur snabbt de blir fyllda.

När jag och ett par kompisar gjorde Dodentocht 2010 så bodde vi i Antwerpen efter marschen/loppet. Till Belgien kom vi samma dag som loppet gick då hade vi åkt bil från Tyskland och detta fungerade helt ok men mitt tips är ändå att gärna ha ett hotellrum Bornem. Den stora anledningen till att jag rekommenderar att man har ett hotellrum i Bornem är att man då har någonstans att vara innan loppet och således ligga och vila.

2010 var det olidligt varmt på dagen då loppet skulle gå och att då inte ha någonstans att spendera dagen är absolut inte att rekommendera.

Det är en folkfest och det står folk och hejar ute mitt i natten. Sen hur jobbigt det är beror nog helt på hur man har tränat inför loppet.

Jag rekommenderar att man verkligen har provat ut utrustningen. Sen bör man absolut ha med sig ombyten för varmt/kallt/regn osv. Så länge man väljer funktionsprylar så kommer dessa inte att väga särskilt mycket heller. Samtidigt kan jag påpeka att jag såg många människor som klarade av det utan vare sig speciella skor & kläder. Men ska man göra det så är det lika bra att göra det så "enkelt" för sig som möjligt.

Några saker att tänka på
- Fötterna tar stryk så ha med plåster/tejp/nålar
- Utrustningen måste sitta bra
- Ha med utrustning för alla väder
- Saltabletter (skulle jag ha med om jag gjorde det igen)
- Bär inte onödigt mycket vatten (bar själv aldrig mer än 50cl)
- Keps
- Sen start så var utvilad.

Vet inte än om jag kommer göra det 2011 men om jag gör det så kommer jag försöka springa längre än vad jag gjorde 2010.

2010 - tog mig ca 16 timmar och 40 minuter och fötterna tog en hel del stryk. Fysiskt tycker jag inte det var några problem utan det var psyksikt jobbigt då framförallt att så lång tid. Det är många männsikor som bryter och de kompisarna jag gick med bröt båda två.

Hoppas svaret ovan hjälper dig och att du får en trevlig resa :)

/mattias
 
Tackar för ett mycket utförligt svar!

16:40, det var en grym tid! själv skulle jag nog vara överlycklig så länge den är under 24 :)

Eftersom du sprang en del av sträckan så antar jag att du inte hade kängor, utan något mer åt trekkinghållet? Det verkar vara 50/50 vad folk föredrar, är det mycket skogspartier, stigar osv?

fixa ett rum att vila i innan det börjar verkar som en smart idé!

Nu har jag lite att fundera på, tackar! :)
 
Hade mina Löparskor asics gt 2150 och jag tycker det fungerade mycket bra. Det är en del skogspartier och stigar men övervägande är de väl preparerade. Däremot tycker jag själv att kullerstenen som fanns på väldigt många ställen var lite jobbig. Det var ju inte direkt plant på dessa ställen.

Klart du gör under 24h bara du tränar innan. Ett hett tips är att prova att gå någon vandringsled som är hårt kuperad och typ 4-5 mil. Klarar man det så tror jag faktiskt att Doden är "enkelt" (är väldigt platt). Tror dock att många börjar få problem med fötterna först efter 4 mil så det kanske kan vara värt att tänka på.

Vi kanske syns där :)

/ mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.