Lite bilder från Schweiz-Italien

Rutt?

Det var roligt och intressant att gå genom dina bilder och läsa om olika ställen du har varit. Kan du lägga upp en sammanfattning av rutt på hemsidan? Jag tänker senare kolla upp på kartan hur du har gått.

Den här gången har det inte blivit lika många fria tältnätter som du brukar utgöra under turen. Var det svårare pga ruttet?

/J
 
Jag tältade fritt 7 nätter och på camping 4, av totalt 19 nätter under turen. Det blev två nätter på klubbstugor, tyvärr fredagar bägge gångerna, och sex på hotell/restaurang, varav en i sovsal.

Förra året blev det 9 fria nätter på en lika lång tur (men där slarvade jag bort två fina tillfällen)
och sensommaren 2009 satte jag lite av ett rekord genom att alla 10 nätterna var fria.

Det är dock överlag svårare i Centralalperna än i Sydalperna och Pyreneerna
att lägga upp en tur med många tältnätter med tanke på etappindelning samt skyddsområden
och slikt. I Schweiz kan man räkna med totalt tältförbud i alla skyddsområden.
Alpe Dèvero ingår också i en italiensk Parco Naturale.

Men sen handlar det också om mathållningen. Det är svårt att bära så mycket som behövs även för så kort tid som en vecka. På mina senaste turer i Pyreneerna, 2007 och 2009 (2007 låg jag under tak en enda natt),
gick jag ned oroväckande mycket i vikt.

Så man kan nog säga att det till en del handlar om bekvämlighet. Tältet användes när det verkligen gjorde nytta. T ex när jag skulle över Pass Patnaul, dag 15-16, var det skönt att kunna dela upp etappen med läger på höjden.


På turen använde jag följande kartor:
Zermatt-Saas Fee, Kümmerly+Frey, 1:60 000
Domodossola, Kompass 89, 1:50 000
Gotthard/S. Gottardo, Kompass 108, 1:50 000
Surselva, K+F, 1:60 000
San Bernardino, Schweizer Landeskarte, 267T, 1:50 000
Julierpass, Schweizer Landeskarte, 268T, 1:50 000
(T står för en upplaga med inritade leder i rött.)

Jag orienterade turen efter Alpenpässeweg:

http://www.wandersite.ch/alpenpaesseweg.html

Ibland följde jag den, ibland tog jag genvägar, och ibland höll
jag mig söder om den leden. Jag provianterade i Andermatt och Splügen.
Många av passen skulle vara svåra, eller kanske omöjliga, på
en normal försommartur.

Etapperna (som vanligt finns bilder från samtliga etapp-punkter)
Zinal-Gruben
Gruben-Niedergrächen (låg korsning av Mattertal)
Niedergrächen-Eisten-Gspon (undvek Saas Fee, kanske dumt)
Gspon-Chlusmatte över Siriwoltesattel (S om Simplonpasset)
Chlusmatte-Rosswald
Rosswald-Binn
Binn-Alpe Dèvero (Italien)
Dèvero-Alp Neufelgiú (Italien)
Alp N - Alpe Cristallina (Schweiz)
Alpe C-San Gottardo
San Gottardo-Andermatt (via Orsirorapasset och Isenmannsalp)
Andermatt-Val Cadlimo
Val Cadlimo-Campo Blenio
Campo Blenio-Capanna Terri (skulle kanske föreslå varianten över Scaletta för att slippa dammsjö och tunnel)
Capanna Terri-Alp Patnaul
Alp Patnaul-Vals
Vals- (ett stycke S om) Turrahus
Turrahus-Splügen
Splügen-Alp Mos
Alp Mos-Savognin

Fortsättningen skulle ha fört mig från Alp Mos söderut mot Bregalgapasset, med övergång till två höjddalar ovanför Bregagliadalen, och vidare mot ex.vis Maloja, tre dagar till. Men väderrapporten var inte så lovande.
 
Fina bilder

och fint väder på bilderna. Hur planerar du en sån här rutt? Läser du färdbeskrivningar på nätet?

Inspirerande.

Thure
 
Det regnade första och sista dagen - i det senare fallet var vädret så bistert att jag avbröt den tänkta etappen. I övrigt var vädret för det mesta OK; tidvis strålande.

Jag utgår från kartan, och från ett tema. I detta fall var idén att utnyttja det goda snöläget (lite snö under vintern, varmt i april-maj) och att binda samman väst (Wallis) med öst (Graubünden). När jag ser turen i grova drag försöker jag informera mig om möjligheter och svårigheter på vägen, t ex hur är passen. Ibland kan jag hitta bilder på internet. Tyvärr försummade jag detta i samband med Passo Lucendro vars svårigheter jag av allt att döma överskattade. Synd, ty Gotthardspasset är en väldigt bullrig plats.

Att kunna improvisera är väsentligt. Jag använde 6 kartor under turen, men hade med det dubbla. Hade inte vädret blivit dåligt hade jag garanterat behövt minst 8 av kartorna.
 
Ruttplanering & mathållning

Stort tack för detaljerad beskrivning. Jag kollar din hemsida regelbundet
och läser med stort intresse. Tittar även på bilderna. Jag började
vandra i Pyrenéerna och Alperna för några år sedan. I år har det blivit
en ren refuge-tur i nationalparken Vanoise. Det var jättefint där
och dessutom skönt att bära extremt lätt och veta att vid varje
övernattningsställe att det finns middag.

Det är alldeles riktigt att det är svårare att tälta i Centralalperna,
därför frågade jag om rutten.

Vad gäller mathållningen, jag tycker det är onödigt att bära mycket
mat eftersom packningen blir tung. Dessutom passerar man ofta
byar med små matbutiker, ibland också refuge (alpstugor) och restauranger
då brukar jag passa på att proviantera eller äta där. Förra året hade jag
mat som kunde räcka i tre veckor förutsatt att jag kompletterade under
turens gång. Tex torkade köttfärspåsar som jag köpte pasta till när
jag passerade nån by. Ibland åt jag lunch på refuge för att senare
fortsätta gå.

Till Thures fråga - det finns otaliga guideböcker om beskriver om olika
delar av Alperna och Pyrenéerna. När man har varit där några ggr, då
blir det lättare att planera nya rutter. Däremot gäller det att ha
koll på olika tältregler som råder i Alperna och Pyrenéerna.
 
Vanoise - ja, det är fint. Jag gick där försommaren 1999 - mycket snö, men inga hinder,
och sensommaren 2010, som bl a gav mig Col d'Aussois, över 2900 meter. Ingen snö, utom nysnö den 30/8. Stor kontrast mellan turerna!

Men båda passagerna ingick i längre turer, St Gingolph-Modane, 15 dagar, i första fallet,
Argentière-Briançon, 16 dagar, i det andra. På den senare turen tältade jag en hel del utmed TMB
och i Thabor (där ska man tälta!). På den första använde jag tältet exakt en gång, när Refuge
d'Arpont var smockfull - tre grupper inträffade samtidigt på samma plats! - jag stod inte ut med trängseln
och larmet.

Min huvudregel när jag packar kontinentalt, åtminstone på försommaren, är mat för en vecka, gas för två och kartor för tre. Ibland har jag haft mat för 8 dagar; nu gick jag över till 7 dagar plus en extra påse med proteinkakor och nötblandningar, inte alltid så lätt att få tag i. Jag kommer nog att minska
på de fullständiga portionerna till nästa tur och ha mer i extrapåsen. Och även jag passar på
att äta på vägen, gärna en blandad sallad.

Första möjlighet till proviantering borde ha varit i Binn, men just den torsdagen var det St. Johannis och då är affärerna stängda. Så första tillfället var Andermatt, efter 10 dagar.
I Vals kunde jag faktiskt köpa på mig en del också på den 17:e dagens morgon,
eftersom affären öppnade vid 7. Men sammantaget var det tre möjligheter på hela turen.

Och gas för två veckor kommer jag nog inte att ta med framgent. Mer än 10 fria nätter på en tur är inte realistiskt.
Förhoppningsvis kan kartsatsen minskas, också, det var över 1 kg denna gång.
 
Jo, Vanoise är fint - mycket grönska, blommor och insektliv. Såg bla marmot och chamois.

Jag har sett Col d'Aussois på avstånd. Ej gått över det passet. Har
övernattat i Refuge d'Arpont - där var det mycket folk (fullt i matsalen)
pga dåliga vädret. Men väl strukturerat (tänkte på servering av mat).

Jag kommer nån gång framöver också vandra med tält i Alperna även om det är
lite svårare.
 
Du kanske såg Col d'Aussois från den mysiga stugan Plan Sec? Passet syns längst bak i bilden:

http://www.huthyfs.com/west10gal/images/page114.html

(31/8 2011 kl. 16.42)

Tacksamma områden för tältvandring är Thabor (omedelbart söder om la Vanoise) , Queyras
och vidare söderut i Frankrike och Italien.

Alldeles riktigt :) Övernattade också i Plan Sec. Jag har tittat lite på Queyras. Thabor känner jag inte mycket till men ska undersöka saken. Författaren Kev Reynolds har släppt en bok Trekking in the Alps, en beskriving om olika områden i Alperna. Kan vara något att läsa för att lättare överblicka olika delar i Alperna. Dock verkar de flesta författare förespråka övernattning i refuge. Men en tälttur blir det framöver.
 
Alldeles riktigt :) Dock verkar de flesta författare förespråka övernattning i refuge.

Det är nog bra. Speciellt i Schweiz har jag som tältare varit hjälpt av att det är så ovanligt (jag talar också rätt god tyska).

De senaste åren har jag väl bara stött på misstänksamhet en gång, på Alp Tambo nära Splügen. Jag fick intrycket att tidigare tältare kanske lämnat väl mycket efter sig.
Annars har jag mötts jag av attityder som "vi vet inte om man får, men oss är det likgiltigt" eller
"frågan är inte om ni stör korna utan om de stör er". Två gånger har blivit väldigt välkomnande bemött. På ett ställe hittade jag ingen bra lägerplats i närheten så familjen bjöd in mig att bo i en gäststuga invid bostaden. Och senaste gången var alltså på Alp Mos (se bilderna).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.