Hittat topparna, lite mer hjälp?

Nu har vi suttit i några veckor och kollat kartor, läst osv, och har hittat dessa toppar som vi är intresserade av att bestiga i september.

Har även hittat en guidebok, men jag vill gärna kolla här lite innan jag går o köper dyra böcker.

Jungfrau 4158m
Monch 4099m
Finsteraahorn 4274m
Eiger 3970m

Vilken av topparna är lättast/svårast för färskingar med vilja?

Vilken av bergen får man vara mest i fred på/saknar bebyggelse/stugor? (Vi vill ju helst tälta varje natt)

Kommunikationerna ser bra ut i området men det verkar som att det finns en del människor i området på sommaren?

Vi reser dit första veckan i september.
 
Sph1nx; sa:
Jungfrau 4158m
Monch 4099m
Finsteraahorn 4274m
Eiger 3970m

Vilken av topparna är lättast/svårast för färskingar med vilja?
Jag känner inte till dessa berg men namnet Eiger får mig att tänka på följande bild:
Eiger_north_face_diagram.jpg

Är tanken "lättaste vägen till toppen"? Risken att stöta på mycket folk är då förmodligen större. Väljer man svåraste vägen kanske man t o m är ensam...
 
När jag var där (en dag och knallade runt nedanför Eiger och Jungfrau) var det packat med folk. Inget ställe man åker till för att uppleva vildmark... kanske bättre uppe på bergen, men inget direkt Sarek. Jungfrau borde inte vara så villt eftersom det går ett tåg (genom Eiger) upp till restaurangen på toppen.

Jag såg ett reportage (typ packat och klart) om en dam som gick kamvadnringen på Eiger. Ingen direkt klättring, men ganska exponerat och man behövde helt klart stegjärn. Det låg en hytta fastspänd på kammen, så tält ska ni nog kunna slippa släpa med på den turen. Såg ut att vara en fin tur.
 
Vi har varit på Jungfrau, Mönch och Finsterarhorn, men inte på Eiger. Det finns många leder på dessa berg. Nordsidorna är mycket svåra Eigers nordvägg är en av världens mest kända och omskrivna klätterväggar.

Vi gick de s k normal lederna, d v s de lättaste. Men det är riktig klättring. De kräver rep, stegjärn, glaciärutrustning, och kompetens att använda utrustningen.

Jungfrau är WS (Wenig Schwer), el PD (Peue Difficile), vid vissa förhållanden delikat, via Rottalsadlen och sydostkammen.

Mönch har samma svårighetsgradering, via södra ostkammen, vilket är normalvägen.

Finsteraarhorn är också PD från Finsteraarhornhyttan, ascent av sydvästslutningen och sedan nordvästkammen till toppen.

Jungfrau och Mönch bestigs från Jungfraujoch, dit man åker ett extremt bergtåg från Grindelwald eller Wengen. Vi tältade i Jungfraujoch. Bortsett från att vi först lade tältet i helikopterns landnings och startbana, så att det blev utsatt för en del extra vind när vi var ute på en rekognoseringstur, var det helt ok. Vi flyttade tältet ett par hundra meter. Se upp för sprickor. Vi hade en man inte såg botten på bara någon meter från tältöppningen.

Finsteraarhorn klämmer man från hyttan med samma namn. Där tältade vi på glaciären under. Det är oftast lättare och bekvämare att tälta på snö än på skravel.

Finns lite bilder här http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis92/Climbing92.htm

Vid goda förhållanden är detta lätta och roliga berg med fin utsikt. Större delen av insatsen görs på snö. Aletchgletcher är centraleuropas största glaciär. Glaciärkompetens är en nödvändig förutsättning för att kunna bestiga dessa berg på ett säkert sätt.

Gå hellre ut från Finsteraarhonrhyttan via Aletchgletcher, till Bettmeralp eller var ni väljer att komma ner, än över Fieschergletcher. Den senare är enormt serracad.

Det är mycket folk i rörelse. Just vid bergstationen vid Jungfraujoch ser man en och annan i lågskor. De går dock sällen mer än hundra meter från stationen. I övrigt är det sportigt bergsfolk. Glaciärerna fungerar som grindvakter. Det är i princip bara folk som kan glaciär som rör sig där. Och, är ni bara två, så kommer ni att vara glada för att det finns andra människor i närheten eftersom ni kommer att känna er säkrare.

Eiger klassas som ZS Ziemlig Schwerig. Den kunde inte klämmas från Jungfraujoch så vi avstod.

Standardföraren är SACs Berner Alpen.

Hoppas detta var till någon hjälp

Per
 
Tack för svaren. Ska helt klart köpa den föraren o kolla in lite olika rutter.

Vi har letat i två månader efter "bestigning" som är riktigt enkel, i princip brant vandring, och som samtidigt är nästan totalt tomt på folk... men eftersom detta är vårt första försök i alperna är det svårt att veta vart man skall leta. Detta är tyvärr det lämpligaste området vi hittat än så länge, verkar kanske var alite mycke folk, men så länge man inte springer på mer än ett par personer om dagen kanske så är det ju lungt.

Vår tanke är bestigning där vi inte behöver stegjärn, men det kanske vi måste ha i detta området? Verkar ju finnas en del glaciär som sagt...

Hur mycket klätterutrustning behöver men för att utföra en enkel bestigning i detta området säkert?
 
Sph1nx; sa:
Detta är tyvärr det lämpligaste området vi hittat än så länge, verkar kanske var alite mycke folk, men så länge man inte springer på mer än ett par personer om dagen kanske så är det ju lungt.

Det kommer inte att vara särskilt mycket folk där i september. De som är där gör att man känner sig tryggare.

Vår tanke är bestigning där vi inte behöver stegjärn, men det kanske vi måste ha i detta området? Verkar ju finnas en del glaciär som sagt...

Ja, det vore dumdristigt att gå utan stegjärn. I september finns också risk för förglasning (tunn ishinna på all sten).

Hur mycket klätterutrustning behöver men för att utföra en enkel bestigning i detta området säkert?

Selar, 45 m 9 mm rep, 6 kätterband, 4 prusikknutar, 4 karabiner var, och varsin låsbar karabiner, isyxor, stegjärn, och varsin isskruv.

Climbsin920042.jpg


Dessutom kläder för kyla och rusk.

Fann f ö en intresant sida med beskrivningar av "normallederna" på engelska, som jag länkar till http://www.summitpost.org/mountain/rock/150587/finsteraarhorn.html
 
Intressant länk där. Kläder och klätterutrustning har jag en del men det måste kompletteras innan det blir av.

Av vad jag ser verkar nästan detta berg vara lite över vår svårighetsgrad. Eftersom vi inte är särskilt vana klättrare vill vi nog börja ännu enklare :-D

Låter lite farligt att bli utsatt för laviner och längre klättringar (mer än 5 meter) i denna fas av vår "självlärningskurva".

Ska köpa boken som tipsades om och titta efter div. leder runt området. Finns det tips som är mer lämpade kanske? Tänk på att vi är superfärskingar... :p
 
Sph1nx; sa:
Låter lite farligt att bli utsatt för laviner och längre klättringar (mer än 5 meter) i denna fas av vår "självlärningskurva".

Ska köpa boken som tipsades om och titta efter div. leder runt området. Finns det tips som är mer lämpade kanske? Tänk på att vi är superfärskingar... :p

Laviner tror jag inte ni behöver oroa er för i September. Dessutom är glaciärerna bara. Det betyder att ni kan se de flesta sprickorna. Det minimerar riskerna. Det är snötäckt glaciär som är farlig. Normalt finns det en tydlig stig där det är snö, vilken man helt enkelt bara följer. Dock bör man vara säkrad med sträckt lina även på stig om det är snö.

Om du t ex kollar denna bild av Mönch, som är i förgrunden, ser du stigen som ett band över glaicären

http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis92/Climbsin920008.jpg

Finsteraarhorn är inte svårare än Mönch el Junfrau. Så länge man undviker Fiescherglaciären. Den är hemsk. Det är bättre att gå in och ut någon annan väg, vilket vi också gjorde. In fr Jungfraujoch, ut via Märjelasee.

Från din förra tråd tycker jag det glidit iväg från vandring till alpinism, och jag är osäker på hur mycket ni kan om att säkra och gå säkert på glaciär. Det vore helt oansvarigt av mig att inte energiskt understryka att det är klätterberg, basala kunskaper i hur man hanterar rep, säkrar och går på snötäckt glaciär säkert, är i princip nödvändiga för att man ska kunna bestiga dessa toppar på ett säkert sätt.

Å andra sidan vore det helt fel att beskriva det som ett jättesvårt projekt. Tvärtom: de är idealiska nybörjarberg. De är höga och vackra och bestigningen innehåller massa roliga moment, snarare än skräckinjagande.

Dock skulle jag rekommendera någon form av klätterskola innan så ni kan greppen för att säkra, göra fungerande knutar, etc, etc. Det måste inte var en veckolång kurs, och mycket kan man läsa sig till.

Kom f ö på ett annat bergs som kanske kunde vara något, Strahlhorn. Det var vår första gemensamma fyratusenmetare.

Per
 
ipg289h; sa:
Sph1nx; sa:
Låter lite farligt att bli utsatt för laviner och längre klättringar (mer än 5 meter) i denna fas av vår "självlärningskurva".

Ska köpa boken som tipsades om och titta efter div. leder runt området. Finns det tips som är mer lämpade kanske? Tänk på att vi är superfärskingar... :p

Laviner tror jag inte ni behöver oroa er för i September. Dessutom är glaciärerna bara. Det betyder att ni kan se de flesta sprickorna. Det minimerar riskerna. Det är snötäckt glaciär som är farlig. Normalt finns det en tydlig stig där det är snö, vilken man helt enkelt bara följer. Dock bör man vara säkrad med sträckt lina även på stig om det är snö.

Om du t ex kollar denna bild av Mönch, som är i förgrunden, ser du stigen som ett band över glaicären

http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis92/Climbsin920008.jpg

Finsteraarhorn är inte svårare än Mönch el Junfrau. Så länge man undviker Fiescherglaciären. Den är hemsk. Det är bättre att gå in och ut någon annan väg, vilket vi också gjorde. In fr Jungfraujoch, ut via Märjelasee.

Från din förra tråd tycker jag det glidit iväg från vandring till alpinism, och jag är osäker på hur mycket ni kan om att säkra och gå säkert på glaciär. Det vore helt oansvarigt av mig att inte energiskt understryka att det är klätterberg, basala kunskaper i hur man hanterar rep, säkrar och går på snötäckt glaciär säkert, är i princip nödvändiga för att man ska kunna bestiga dessa toppar på ett säkert sätt.

Å andra sidan vore det helt fel att beskriva det som ett jättesvårt projekt. Tvärtom: de är idealiska nybörjarberg. De är höga och vackra och bestigningen innehåller massa roliga moment, snarare än skräckinjagande.

Dock skulle jag rekommendera någon form av klätterskola innan så ni kan greppen för att säkra, göra fungerande knutar, etc, etc. Det måste inte var en veckolång kurs, och mycket kan man läsa sig till.

Kom f ö på ett annat bergs som kanske kunde vara något, Strahlhorn. Det var vår första gemensamma fyratusenmetare.

Per


Nä, som jag påpekar är det brant vandring vi är ute efter snarare än klättring.

Jag ska gå en klätterkurs i sommar för att lära mig grunderna för prusikering osv.

De toppar vi lagt upp i denna tråd är berg som ser intressanta ut på karta/google earth osv, vi vet ingenting om den just nu.

Finns det ett förslag som verkar klockrent för oss så släng det på oss bara, vi är fortfarande vidöppna för bra förslag. Detta är som sagt vår första alptur o vi vill bara lära oss i detta stadie.
 
Sph1nx; sa:
Jag ska gå en klätterkurs i sommar för att lära mig grunderna för prusikering osv.

Det är ju perfekt. De berg ni funderar på är idealiska. Bestigningarna innehåller inslag av lätt klättring. Den är verkligen lätt i v f vid goda förhållanden, läs vackert väder, och dessutom omväxlande. Det är inte svårare än att man i princip går större delen av vägen med kort rep ute, o så säkrar man varandra på enstaka ställen där det är utsatt.

Berner Oberland är det område som kanske bäst motsvarar ambitionen att komma bort från trängsel. Det är vilt och storslaget. I princip finns bara några alpinklubbshyttor däruppe.

Per
 
ipg289h; sa:
Sph1nx; sa:
Jag ska gå en klätterkurs i sommar för att lära mig grunderna för prusikering osv.

Det är ju perfekt. De berg ni funderar på är idealiska. Bestigningarna innehåller inslag av lätt klättring. Den är verkligen lätt i v f vid goda förhållanden, läs vackert väder, och dessutom omväxlande. Det är inte svårare än att man i princip går större delen av vägen med kort rep ute, o så säkrar man varandra på enstaka ställen där det är utsatt.

Berner Oberland är det område som kanske bäst motsvarar ambitionen att komma bort från trängsel. Det är vilt och storslaget. I princip finns bara några alpinklubbshyttor däruppe.

Per


Det där var uppmuntrande o bra :p

Jag kommer klättra lite topprepsklättring i sommar och gå en kurs över en helg ungefär två månader innan det bär av.

Jag ska införskaffa boken som tipsades om ovan och försöka göra upp en turplan med min kumpan. Kommer att posta den här på forumet vad tiden lider för ev. tips på säkrare passager osv.

Man klarar sig på en klassisk isyga o ett par stegjärn om man tar de lätta partierna eller?

En liten grej till, skall jag räkna med vikten från min sele i packvikten, eller knyter man repet mellan varandra på något annat sätt?
 
Sph1nx; sa:
En liten grej till, skall jag räkna med vikten från min sele i packvikten, eller knyter man repet mellan varandra på något annat sätt?

Selen ska du ha med. En valig rak isyxa ska det också vara, böjt skaft är kass att använda på glaciär. Om du redan har en yxa och har en skidbacke i närheten kan du passa på att öva self arrest där. Det är ingen höjdare att testa det för första gången i skarpt läge (som jag gjorde, dumt).

Eftersom du verkar mer inne på alpinism än klippklättring kanske en alpinistkurs hade varit bättre än klätterkurs? UCPA anordnar trevliga nybörjarkurser i Alperna. Det kostar en del (ca 4000:- exlusive resa), men man får se massa fina berg på kursen. Eller bara gå en glaciärkurs över en helg. Sök på brekurs (bre=glaciär på Norska) så hittar du flera. Norge ligger närmare än Kebnekaise.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.