Valle d'Aosta och Valli di Lanzo 2012, bilder.

Nu har jag redigerat ett galleri från min senaste vandring i Alperna, med några etapper på Alta Via 2 i Valle d'Aosta.

Måste be forumvännen Greenjuice om ursäkt efter det besvär han gjorde sig att skicka bilder på passen före och efter Promoud. Ännu ett par timmar efter etappstarten var jag inställd på att gå dit, men när jag såg vägvisaren till Laghi di Bella Comba blev jag frestad att pröva en fransk variant jag läst om. Jag vet inte vad jag gick miste om, men den varianten var fantastisk med allt sitt vatten. Höjdpunkterna på turen var Col Malatrà (Alta Via 1, bekant från tidigare, 1993), den franska övergången samt etappen därpå med två pass, Col du Mont och Col Fenêtre, totalt 1700-1800 meters stigning på en dag!


http://www.huthyfs.com/it12gal/
 
Tack för fina bilder!!!
Jag och min sambo är ca 5 år yngre än du,
men vi föredrar att bo på ett ställe och göra
dagsvandringar.
Har du förslag på utgångspunkt för dagsvandringar
i området där du vandrade?
 
Senast ändrad:
Gör man inte sådant själv så har man ingen erfarenhet att dela med sig av och då blir det teoretiska funderingar. Jag kommer inte just nu på någon plats i Valle d'Aosta där man skulle kunna stationera sig, säg, en vecka, och göra dagsturer från dalen.

När jag var nybörjare gjorde jag speciellt i Schweiz och Dolomiterna dagsutflykter från ex.vis Kandersteg, Meiringen och Corvara - men eftersom det fördetmesta handlade om passövergångar var man tvungen att före eller efter turen använda buss.

Bortser vi från passövergångar verkar det som man skulle kunna göra iaf tre turer från Gressoney St Jean (som ligger i den norra delen, vid Alta Via 1), t ex till Laghi di Battaglia och Valle di Loo. Från Pâquier i Valtournenche (fortfarande norra delen) kan man väl göra utflykter åt väster och öster (Cheneil). På sydsidan, vid Alta Via 2, finns Rhêmes-Notre Dame, som kanske erbjuder tre möjligheter. En väldigt turistisk ort är Cogne, där jag gissar att det också finns sådär tre möjligheter.
Greenjuice, som gick genom Cogne på sin vandring tidigare i sommar kanske har bättre överblick just där?
 
Tack Peter!

Nu har jag markerat platserna, som du tipsade om, med en gul nål i Google Earth-kartan.
Sen får vi se vart vi åker nästa sommar.

Man behöver inte vara nybörjare för att välja dagsvandringar. Det är väl mest av bekvämlighetsskäl. Vi har vandrat ca 15 ggr på olika platser i Alperna, bl a just Corvara, som du nämner.

Det är intressant att åka till nya platser, nu i oktober åker vi till Kleinwalsertal för första gången.

Mvh
Christer
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.