Bilder från Pyreneerna

Hm, då har jag kanske uttryckt mig otydligt. Reglerna är nog hur tydliga som helst, bara inte alltid så lätta att få veta. T ex i Posets-Maladeta såg jag bara skyltar med överkorsade tält, men inga detaljerade skriftliga anvisningar. Jag kan ju snabbrepetera, för andra som inte följt den tråden:

PNP (Frankrike, huvudsakligen väster om Gavarnie): 19-9, avstånd från väg och bebyggelse - tydligt skyltat.

Parc Natural de l'Alt Pirineu (Katalonien): 20-8. Också tydligt, men ofullständigt, skyltat; t ex ingen skylt vid gränspasset Port de Couillac. Och endast på katalanska.

Parque Natural Posets-Maladeta (Aragón): 20-8, 500 m från stugor, över 2000 meter, Se ovan.

I andra delar av Aragón har jag sett skyltar med ytterst detaljerade anvisningar, dock inga tidsangivelser vad jag kan minnas.

Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido (Aragón): nattetid över viss höjd i tre angivna zoner.

Parc Nacional d'Aigües Tortes i Estany de Sant Maurici (Katalonien): totalförbud mot bivack.
Äntligen hittar jag detta, om dess zona periférica:


Från http://reddeparquesnacionales.mma.es/parques/aiguestortes/pdf/prug_aigues.pdf :

Se prohibe la pernoctación fuera de los refugios detallados en el anexo 2 de este Plan, como también la acampada y el vivac en todo el territorio del Parque Nacional y zona periférica de protección, incluidas las zonas de aparcamiento ...

Lika illa där, alltså. Mitt intryck är att reglerna överlag skärpts. VId mitt andra besök i Aigües Tortes, 1996, såg jag massor med tält i den perifera zonen. Vid Refugio Coronas, där jag sov efter etapp 17 var det också massor med tält 1995.

Läste f ö att bivackskjulet vid Besiberri i AT ska rivas, gissningsvis p g a nedskräpning.
 
fina bilder! jag är intresserad av några detaljer, allmänt:

vad hade du för tält, hur mycket väger den? ser ut som en Terra Nova men jag är osäker.
vikt på packning för 11 dagar? hur ofta valde du äta i stugor, hade du mat för 11 dagar eller blev det köp av proviant typ halva vägen?
 
fina bilder! jag är intresserad av några detaljer, allmänt:

vad hade du för tält, hur mycket väger den? ser ut som en Terra Nova men jag är osäker.
vikt på packning för 11 dagar? hur ofta valde du äta i stugor, hade du mat för 11 dagar eller blev det köp av proviant typ halva vägen?

Han använder Hilleberg Akto (solotält, ca 1,7 kg). Han brukar i första hand försöka övernatta i tält ute i bergen. Han brukar också köpa provianter när han passerar byar. Tror inte han har mat för elva dagar, kanske vissa basvaror men handlar mat i byar. I vissa fall övernattar han i hyttor beroende på restriktion av tältning i det området han befinner sig i. Hans maxvikt är 15 kg tror jag.

Det står mycket mer på hans hemsida.

När jag vandrar i Pyrenéerna eller i Alperna och använder tält - då handlar jag mat bara för några dagar tills nästa by. Ibland passerar jag nån stuga eller en liten ort med restaurang, då passar jag på att luncha där. Det händer ibland att jag övernattar i stugor. Det beror på omständigheterna. Min senaste tur var i Gran Paradiso i italienska Alperna, då övernattade jag bara i bergshyttor (rifugio) och bar väldigt lätt. Maxvikten var 10 kg inklusive vatten och lunch.
 
fina bilder! jag är intresserad av några detaljer, allmänt:

vad hade du för tält, hur mycket väger den? ser ut som en Terra Nova men jag är osäker.
vikt på packning för 11 dagar? hur ofta valde du äta i stugor, hade du mat för 11 dagar eller blev det köp av proviant typ halva vägen?


Jag brukar sätta ett tak vid 15 kg, med tom vattenflaska. Kläderna på kroppen - vindoverall, skjorta, tröja, löparshorts, strumpor och skor vägde c:a 1,8 kg. Overallen vägde 4 hg och låg för det mesta i packningen. Jag hade mat för sju dagar plus en del extra av sådant som är svårt att få tag i, torrmjölk och proteinkakor. Vidare gas, två burkar, vilket ska räcka åtminstone två veckor. Hade även en adapter med (i Frankrike är det svårt att få tag i primusgängade burkar), samt kartor för minst tre veckor.

Jag tältade fritt 11 nätter (inkl. natten efter turen), på camping 3 nätter, fritt under tak 2 (La Ermita
och Rifugio Coronas) samt i bemannade stugor 3 (Rulhe, Restanca, Conagles). På camping åt jag på restaurang 1 gång; när jag tältade fritt nära Bassiès-stugan åt jag middag där också. Övriga middagar och alla frukostar i samband med tältning lagade jag själv.

Jag provianterade i Aulys-les-Bains (dag 6), Tavascan och Bordes de Graus (dag 9), La Guingueta (dag 11), Camping Aneto (dag 15). Mot slutet hade jag ganska lite mat i packningen, och nästan allt gick åt. På Conangles lyxade jag till det och köpte bröd och ost. I Tavascan och La Guingueta köpte jag även ett par kartor som jag glömt ta med.
 
Jag kan tydligen inte räkna. Inte för att det betyder så mycket, men inköpsdagarna var nr 7, 10, 12 och 18. Och så glömde jag mössan, 84 gram, dvs. kläderna vägde 1,9 kg. För en del är det
viktigt!
 
tack för svaret

intressant att du tog tåget fr. SE till FR, är detta av kostnadsskäll eller pga saknade bra flygförbindelser?
 
Jag tror verkligen inte tåg är billigare än flyg, men jag är något så banalt som flygrädd. Senast jag flög, Arlanda- New York ToR 1969, hade jag sådan ångest att jag aldrig frestats upprepa. Så jag har aldrig ens tagit reda på vilka flygförbindelser som finns. Linköping-Toulouse? Det blir nog några byten, och så återstår att skaffa gas. Hur fixar flygresenärer hemresan? - det har jag aldrig ens tagit reda på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
Gunnar81 West Higland Way och Sile of Skye - bilder Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
camoscio Valle d'Aosta och Valli di Lanzo 2012, bilder. Trekking 3
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
camoscio Lite bilder från Schweiz-Italien Trekking 13
camoscio nygamla bilder Trekking 2
camoscio lite bilder Trekking 0
perlowdin Himalaya bilder Trekking 0
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.