Mt Meru och Kilimanjaro

Jag ska åka till Afrika i höst, för att gå upp på Kilimanjaro. För att vänja mig vid hög höjd, tänkte jag först gå upp på Mt Meru. Mt Meru tar 4 dagar och man kommer upp på 4500 m ö h. Min fråga är nu om detta är bra, för att vänja sig vid hög höjd, eller om det är bortkastad tid??

//Anna
 
Mt Meru

Ja det är riktigt bra som acklimatisering. Läs på om hög höjd NU! Det är inte bra att vistas på hög höjd utan kunskap.
/Mvh Magnus
 
Två berg är ju kuligare än ett!!

Dock tror jag inte vinsten är så stor med ett annat berg först. Då är det bättre att ta ett "extra" dygn på Mt Kilimanjaro vid ca 4000 möh för acklimatisering. Där kan du ta en dagstur i kring området! Om du tex går upp via Marangu gate/trail kan du stoppa vid Horombo huts 3700möh. Där finns närliggande topp bara med några hundra meter stigning till ca 4000möh. Det ger oxå bra utsikt! Sen är du mogen för topp attacken. Lycka till:)


AE
 
Hur man reagerar på höjd är mycket individuellt. När jag gick upp på Kilimanjaro förra året stannade vi två nätter i Horombo Hut som ligger på 3700 möh. Där kände de flesta inte av höjden mer än att vi lätt blev andfådda. Men två i vår grupp började bli hängiga redan här och sista (halva) natten i Kibo Hut på 4700 möh mådde de riktigt illa. Övriga fem i gruppen kom upp på toppen men alla var mer eller mindre påverkade av höjden, två tappade helt balansen och fick stödjas av guiderna, jag drabbades av enorm huvudvärk och illamående.

Bara en i gruppen hade tidigare varit på hög höjd, men två-tre dagar innan toppförsöket höll vi oss på ca 2000 möh på safari i två-tre dagar. Jag vet inte om en kort tur upp på 4500 möh gör någon skillnad, men det är ju inte helt fel att gå upp på ett berg till. :) Viktigast för att komma upp på Kili är att vara mentalt förberedd på att det kan bli riktigt, riktigt jobbigt sista biten till toppen. Både fysiskt och psykiskt. Men det är värt allt besvär och hela vandringen är en fantastisk upplevelse! Glöm inte att fota på toppen bara (det är lätt hänt)...
 
Jag gick upp för Kilimajaro för två åresedan med samma dystra symtom som ovan bekrivit. Därefter softade jag två veckor på Zanzibar innan jag gav mig på mt Kenya. Berget var för mig betydligt lättare. Visst, knappt tusen meter lägre men det mesta tror jag beror på att aclimatiseringen satt kvar.

Ta bägge topparna!!
 
Tack för alla råd och tips. Anledning till att jag ställde frågan är att jag själv är övertygad om att acklimatiseringen är bra. Har varit på hög höjd ganska många gånger och då klarat det bättre när jag inte rusat upp för snabbt. Min reskamrat hade däremot pratat med en läkare, som sa att det varken gjorde från eller till att gå upp på Mt Meru. En acklimatisering skulle vara på 2 veckor för att verka och att gå upp på Mt Meru slet på kroppen istället för att hjälpa.

//Anna
 
jag själv var på mount kenia innan jag åkte till kilimanjaro och det känndes faktiskt mycket lättare att vara på samma höjd på kili än på mount kenia och en mycket roligare resa blev det dessutom.
 
Mt Meru

Jag tog Mt Meru före Kili i februari i år. Det var riktigt bra. Kännde knappt av höjden på Kili efter det. Trots att jag hade sprängande huvudvärk redan vid 3500m på Mt Meru. Så visst måste kroppen vant sig tack vare en tidigare hög höjd.
Sen var Mt Meru ett betydligt trevligare berg att bestiga än Kilimanjaro med mindre turism och massor av exotiska djur.
 
Meru är oftast rätt

Hej.

Att gå upp på Meru i acklimatiseringssyfte är ohyggligt mycket bättre än att inte göra det. Det kan jag lova gäller för de flesta. Men det finns ju alltid undantag. En riktigt dåligt tränad person kan givetvis få en negativ effekt. Om så är fallet bör man nog lägga till extra dagar på Kili istället, även om det kostar och man helst vill minimera slitningarna på naturen där.

Själv hade jag mer höjdproblem på Meru än Kili och tror nog att det är ganska vanligt. Bestigningen av Meru på 3 dagar är snabbt och kanske lite för snabbt. Men man har hur som helst stor nytta av det på Kili. Vore man inte så prestationsfixerad så hjälper det även att vandra och sova på Meru utan att kämpa hela vägen till toppen.

Och som sagt. Det är mycket roligare att bestiga två toppar. Att bestiga Kili utan extra acklimatiseringsdagar är direkt farlligt och dumt.

Lycka till.

/Mvh Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
Ayreon Mt meru fråga Trekking 1
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.