Besteg Kilimanjaro, rätt klädval?

Jag besteg nyligen Kiliamanjaro och kom ändå upp via Rongai leden. Under natten var det ca 0C--10C. Det jag var lite besviken på att det var svårt att hålla värmen, trots jobbet att gå. Nu går man rätt sakta så rätt kläder ett krav.

Jag hade ett patagoni tunnt polyester underställ byxa/tröja, ovanpå ett merinoull underställ byxa/tröja, micro fleece tröja, Haglöfs Barrier jacket, Haglöfs Goretex 3-lagers, vindtäta byxor JackWolfskin, kängor, ullstrumpor, mössa, handskar etc. Jag tyckte att det var svårt att hålla värmen under natten och tog på en dunjacka ovanpå när jag stannade till ibland under sex timmars vandringen upp till Gillmans point. När solen steg på väg till Uhuru peak var värmen inget problem längre.

Söker tips på , kunde jag klätt mig annorlunda och vad skulle jag valt istället?
 
Jag tycker det låter som att du hade på dig extremt mycket kläder för att genomföra fysisk aktivitet i form av vandring om det inte var kallar än -10. Blåste det mycket? Sen är det väl alltid en köldknäpp precis innan solen går upp så det kanske va kallare. Men det borde fortfarande räckt med det du hade på dig ner under -10 också tycker jag.
Kan det varit så att kläderna blev ihoptryckta och det inte blev något värmande lager med luft emellan?

Alla är väl olika när det gäller kroppstemp och hur snabbt man får upp den men jag blir ganska kall om jag är trött. Det kanske var för att du va uppe mitt i natten som kroppen reagerade som den gjorde?

Jag har ingen personlig erfarenhet av hur kroppen reagerar på så hög höjd och det kan väl va så att kroppen reagerar annorlunda på så hög höjd jämfört med vad jag har att jämföra med?
Eftersom jag själv inte varit uppe på dom höjderna kan jag vara helt ute och cykla i mina resonemang...
 
Vad brukade du för mössa och handskar? Mest värme försvinner ju via skallen är man är klädd.
Din påklädning i övrig verkar väl rimlig.
 
Hög höjd påverkar kroppen och värmehållningen dvs sämre. Hög höjd påverkar för övrigt hela kroppen på det mest konstiga sätt men jag har inget problem med det. Jag håller med kläderna borde ha räckt men inte kände jag mig varm, så lite förvånad själv :) NorthFace mössa tjock samt Marmot handskar men jag frös inte om skallen eller händerna. Vi gick ju som sagt hela natten och det blåste ju högre upp vi kom.
Tack för svaren!
 
När man går och vandrar är det en fördel att vara sval till kylslagen då det går åt mer energi om man svettas. Därmed behöver man ju inte byta till torra kläder vid rast heller.
En klassiker är ju långa undisar, yllemössa, snödräckt och rejäl ryggsäck som ryggvärmare.
 
När man går och vandrar är det en fördel att vara sval till kylslagen då det går åt mer energi om man svettas. Därmed behöver man ju inte byta till torra kläder vid rast heller.
En klassiker är ju långa undisar, yllemössa, snödräckt och rejäl ryggsäck som ryggvärmare.


Det är faktiskt så jag också tänker. Vid stillastående skall jag i princip frysa, och vid rörelse skall jag behöva arbeta för att hålla en någorlunda behaglig temperatur. Då slipper jag svettas och precis som du säger går det åt energi pga svettning.
 
Som min kära kapten lärde mig i lumpen:
"På vintern ska ni följa regeln: Svettas man så dör man!"
Vi skidade i underställ och snöblus i -10 grader och frös saftigt men man va torr och varm på rasterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.