Kilimanjaro, rätt rutt och guide

Har läst alla inlägg i forumet angående Kilimanjaro,
och frågar ändå/därför:

Vilken rutt rekommenderas mig som inte är särskilt
vandringserfaren, men ganska så ung, frisk och envis?

Tips på bra guider tas tacksamt emot, både sådana som
bokas hemifrån och på plats.

Varifrån utgår de flesta turer, dvs vart ska jag åka?
(Kommer befinna mig på Zanzibar)

Vilken typ av skor rekommenderas för vandringen?

Dessutom, några dagars safari ska jag naturligtvis
också hinna med, vad ska jag inte missa?

Några tips på bra dykning?

Tack på förhand!

/Daniel
 
kili

Hej !

De flesta turer utgår från Moshi eller Arusha. Moshi är ett mindre ställe. Arusha är en stad.
Det går bra bussar från Dar.

Jag vandrade i Lundhags Skandinavia. Jag såg allt från joggingskor till alpkängor.
Det är väldigt varmt i början och sen väldigt kallt.

Alla leder är enkla. Det är bäst att gå någon som tar lite längre tid för acklimatiseringens skull. Tex Machame. Man behövar inte vara grymt vältränad,,,

Jag bodde på ett hotell som hette Springlands hotel. Dom har en hemsida och egna guider. Dom har en hemsida, iallafall om hotellet.

Lycka till!
 
Re: kili

lignell; sa:
Hej !

De flesta turer utgår från Moshi eller Arusha. Moshi är ett mindre ställe. Arusha är en stad.
Det går bra bussar från Dar.

Jag vandrade i Lundhags Skandinavia. Jag såg allt från joggingskor till alpkängor.
Det är väldigt varmt i början och sen väldigt kallt.

Alla leder är enkla. Det är bäst att gå någon som tar lite längre tid för acklimatiseringens skull. Tex Machame. Man behövar inte vara grymt vältränad,,,

Jag bodde på ett hotell som hette Springlands hotel. Dom har en hemsida och egna guider. Dom har en hemsida, iallafall om hotellet.

Lycka till!

Hej Anna!
Kan du specifiera vaeldigt kallt? Vad rekommenderar du foer grad pà sovsaeck?

/Hakan
 
Sovsäck

Hej!

En sovsäck som klara ner till 0 eller -5 räcker tycker jag. Jag hyrde kängor och sovsäck i Moshi. Det är ju skönt så du slipper släpa på en massa utrustning eftersom det låter som du kommer att tillbringa en tid i Tanzania. Kängorna var super, ett par kraftiga gamla ingågna HanWag, men sovsäcken däremot var lite sisådär. Kommer inte ihåg vilket märke men den hade produktbeteckningen "Rhodos", alltså inte överdrivet varm. Min kompis fick däremot tag på en bra sovsäck, så det gäller att vara lite observant vid uthyrningen.
Lycka till!

/Pontus
 
Aarstid o kostnad?

Vilken arstid var du daer (Pontus)? Stor tempdiff mellan aarstider?? Och vad kostar det att hyra?

Naagon som kan tipsa om bra transport (saeker/bra pris) mellan Nairobi/Arusha?

mvh
Hakan
 
Temperatur

Jag var där en månad under jul och nyår 1995. I Arusha var det som svensk sommarvärme 20-30 grader och i Dar ungefär 10 grader varmare. Om jag minns rätt så är vintern (dec-feb) samt sommaren de varmaste och torraste perioderna. Att hyra utrustning var inte dyrt, kommer dock inte i håg priset.
 
Kili och dykning

För min del hade det INTE räckt med en -5 sovsäck! Jag var där i oktober och då var det minusgrader redan första natten på berget, och det blev kallare högre upp. Jag är i och för sig rätt frusen, men med den -15-säck jag hade då behövdes ändå underställ för att jag inte skulle frysa.

Tips på bra dykning: Pemba! Inte så mycket stora fiskar (en del stora groupers, eagle rays, mm), men jättehäftiga strömdyk och MASSOR med stimfisk att leka med! Kolla in Swahili divers.
 
guide-tips

Håller med Ylva! Det var superkallt, särskilt under toppturen. Jag trodde aldrig att jag skulle tina upp (men gjorde det :)) Tänk på att man går väldigt långsamt (pole pole), så även om det bara är en -10 grader så får man aldrig upp värmen av vandringen.

Jag träffade en jättetrevlig guide i somras. I Moshi brukar han hålla till på Kindoroko hotel.

SILVANO ADVENTURE

Kilimanjaro Climbing & Mt. Kenya,
Meru & Usambara, Budget Safari &
Lodge Safaris, Beach Holday.

PROFESSIONAL TOUR ORGANISER
BOX 7380
TEL: +255-744 311988
FAX +255 27 2751113
MOSHI TANZANIA.
WEB: http//www.geocities.com/silvanoadv
 
kallt

Hej !

Jag håller med de andra tjejerna, det var minus första natten. Och på toppturen var det ca 20-, iallafall på toppen.
Jag hade med mig egen sovsäck och skulle aldrig hyra kängor. Man vill ju ha sina egna ingångna kängor.
Det var värt att släpa på sovsäcken. Jag var också på Zanzibar.
Det går ju flyg från Zansibar till Kili airport, men det är en upplevelse att åka buss o så får man ju se lite av landet.

Lycka tilll.
Anna
 
Re: kallt

lignell; sa:
Hej !

Jag håller med de andra tjejerna, det var minus första natten. Och på toppturen var det ca 20-, iallafall på toppen.
Jag hade med mig egen sovsäck och skulle aldrig hyra kängor. Man vill ju ha sina egna ingångna kängor.
Det var värt att släpa på sovsäcken. Jag var också på Zanzibar.
Det går ju flyg från Zansibar till Kili airport, men det är en upplevelse att åka buss o så får man ju se lite av landet.

Lycka tilll.
Anna

Hej Anna,
Hur lång tid tog bussen? Kostnad?

mvh
Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.