Kilimanjaro, utan bärare?

Hej, jag tänkte försöka "promenera" upp för Kilimanjaro nästa vinter men till min besvikelse värkar treckandet kring Kili mycket komersielt (stugor, kockar osv.). Vet nån hurdana möjlighter det finns till att bestiga Kili på egenhand? Jag har förstått att man måste ha guide för att slippa in på området, men isåfall är det möjligt att anställä endast en GUIDE, dvs. utan bärare och kockar?

Tack ifall ni kan dela med era erfarenheter!
 
Koponen; sa:
Hej, jag tänkte försöka "promenera" upp för Kilimanjaro nästa vinter men till min besvikelse värkar treckandet kring Kili mycket komersielt (stugor, kockar osv.). Vet nån hurdana möjlighter det finns till att bestiga Kili på egenhand? Jag har förstått att man måste ha guide för att slippa in på området, men isåfall är det möjligt att anställä endast en GUIDE, dvs. utan bärare och kockar?

Tack ifall ni kan dela med era erfarenheter!

Ja det är ju förfärligt att den rika lokalbefolkningen tillåts profitera på de stackars fattiga bergsbestigarna;)
 
Om du går machame rutten så bor du tält. Du måste enligt lag har bärare. Jag hade dock bärare som var beredd att ta över min packning om jag inte skulle orka. Både jag och guiden var nöjda över arrangemenget men mest nöjd var nog bäraren! Se om du kan få en deal. Jag kan rekomendera ett bolag och guide om du vill. Maila mig så svarar jag i slutet av nästa vecka(bortrest)
 
Killi

Jag skulle vilja veta om något bra bolag som någon kan rekommendera när man ska vandra uppför Killi. Jag och kvinnan imitt liv ska dit nästa Jul /Nyår sen Safari 4 dagar, och vidare till Zanzibar.
 
Hej, jag tänkte försöka "promenera" upp för Kilimanjaro nästa vinter men till min besvikelse värkar treckandet kring Kili mycket komersielt (stugor, kockar osv.). Vet nån hurdana möjlighter det finns till att bestiga Kili på egenhand? Jag har förstått att man måste ha guide för att slippa in på området, men isåfall är det möjligt att anställä endast en GUIDE, dvs. utan bärare och kockar?

Tack ifall ni kan dela med era erfarenheter!

Det är en strapats att ta sig upp för Kilimanjaro även om man är vältränad. För att upplevelsen ska bli så minnesvärd som möjligt så krävs det nog bärare. Det är i regel bra arrangemang kring teckinarna och servicen är mkt god i Tanzania. Se till att ni gjort upp med dricksen INNAN ni ger er iväg.


Jag skulle vilja veta om något bra bolag som någon kan rekommendera när man ska vandra uppför Killi. Jag och kvinnan imitt liv ska dit nästa Jul /Nyår sen Safari 4 dagar, och vidare till Zanzibar.

Ett perfekt upplägg för en perfekt och minnesvärd resa. Ni kommer att se ett Afrika ni alldrig glömmer. Den danska författarinnan Karen Blixen sa; "Man kan lämna Afrika men Afrika lämnar aldrig dig" och det stämmer till 110% Jag vet inte om någon researrangör är bättre än någon annan, så det är nog hugget som stucket. Oavsett vilken arrangör ni väljer så är servicen är mkt god och det är en mkt hög standard på lodgerna i nationalparkerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
Biomed Färöarna utan bil? Trekking 11
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
NordenJolt En vecka i Indien utan planer, vad kan man göra? Trekking 3
jnaa Leder utan kabinbana? Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.