Alperna - vandra med barn och utan packning

Hej!

Vi har två barn 7 och 9 år och vill vandra i Alperna i sommar. Vi tänker oss att ta tåget ner och skulle sedan vilja hitta en lämplig rutt där vi kan gå från värdshus till värdshus (eller liknande) och få hjälp med att transportera packningen. Har hört talas om att den servicen finns på många ställen.
Vi är inga vana vandrare och vill ha ganska korta dagsetapper.

Vad har ni för tips?
 
Har ni bestämt er för just precis Alperna eller skulle ni kunna vara intresserade av andra platser också?
 
Har ni bestämt er för just precis Alperna eller skulle ni kunna vara intresserade av andra platser också?

Ja, jag vill till Alperna. Och med tanke på Alpernas omfattning och svårigheterna att välja där så har jag svårt att se att det är FLER alternativ jag behöver. ;-)

Andra alternativ är förstås också intressant att läsa om, men med tanke på att vi vill utomlands och vill åka tåg, så tror jag att vi håller oss till Alperna denna gång.
 
Även med barn så behöver egen packning inte vara särskilt tung i Alperna, men visst går det att få hjälp med transport. Jag har ingen egen erfarenhet av att använda mig av det, men innan jag skrev detta svar så googlade jag på:

Wandern mit kindern , Wandern mit kindern südtirol , resp.
Wandern mit gepäcktransport

Det blev hur många referenser som helst.

Det är av förklarliga skäl lättare att hitta referenser till alperna på tyskspråkiga siter än på motsvarande engelska. Dock finns dom flesta kommersiella tyska siterna även i en engelsk version.

Lycka till med planeringen.

ps. Sydtyrolen, dvs. den tvåspråkiga regionen av norra Italien som gränsar till Österrike är utmärkt för konfortvandringar med bekvämt boende i olika alpbyar ds.
 
Gjorde

en sommaralpsemester med våra tre barn för typ 9 år sedan.

Tåg är dyrt och många byten från Sverige. Flyg billigare och bekvämare men miljön...

Vi valde att bo på en skidort och gjorde dagsturer åt olika håll med hjälp av liftar tåg och bussar. Sov också några nätter på en enkel hytta en bit från övrig civilisation.

Thure
 
Ja, jag vill till Alperna. Och med tanke på Alpernas omfattning och svårigheterna att välja där så har jag svårt att se att det är FLER alternativ jag behöver. ;-)

Andra alternativ är förstås också intressant att läsa om, men med tanke på att vi vill utomlands och vill åka tåg, så tror jag att vi håller oss till Alperna denna gång.

Okej, jag tror att jag fastnade för det sista du skrev, om att ni inte är vana och vill ha ganska enkla vandringsetapper. Och att ni i så fall kanske kan överväga också andra alternativ som passar in på den beskrivningen.
Hoppas ni hittar något trevligt resmål i Alperna. Ha en trevlig semester! :)
 
Är lite nyfiken på hur turen blev, hoppas den blev bra!

Letar själv just nu efter en övernattningstur lämplig för en 6-åring i Mont Blanc-området. Så mycket tacksam för tips!
 
Hej,
Vill passa på att tipsa om ett barnvänligt område som ligger i mina hemtrackter, kolla in länken.

https://m.youtube.com/watch?v=WFY9nsJNFmw&feature=youtu.be

Finns olika dagsetapper, en bra utgångspunkt är Hotel Gösing om man vill ha det lite lyxigt. Just i år är det något slags jubileum, på grund av detta har man rustat upp leder och allt möjligt. Området nås perfekt med Mariazellerbahn, en av de sista " Schmalspurbahnen", vilket är en upplevelse för sig.
För den som vill ha mer utmaningar kan bestiga områdets högsta berg Ötscher vilket kräver att man är svindelfri då den är rätt luftigt om man går via den " Rauen Kamm".
Om någon vill ha mer information om området så hör gjärna av er till mig.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
sternad Österrikiska alperna ca 6 dagar Trekking 21
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.