Kilimanjaro eller liknande

Är sugen på att bestiga Kilimanjaro i Tanzania eller något liknande, Men jag känner ingen med liknande intresse. Om någon är i liknande tankar eller har gjort detta förr så skriv några rader...

Fredrik
 
Samma tankar här! :) Jag har visserligen inte planerat att åka dit förän 2008, hur ser dina funderingar ut? Hör av dig!

/Kathrine
 
Jag är jättesugen att åka till Kilimajaro i vår, men har ingen som vill följa med. När hade du tänkt att åka iväg?
//Anna
 
Killimanjaro

Min Mormor besteg det på 50 talet.
Jag har hennes vandringskäpp kvar.
Det filmades för en reklamfilm och jag tror att hon var första kvinnan, men det vågar jag inte svära på.

Det finns många orsaker att besöka Tanzania eller överhuvud taget Afrika. Jag spenderade 21 dagar i sydafrika 2002 och jagade med pilbåge!


Tedde
 
Hejsan! Ett annat alternativ är trekking topparna i Nepal. En kompis och jag planerar att åka dit i oktober nästa höst. Vi siktar på en topp som heter Lobuche 6119M. Ska samtidigt också under acklimatiseringen besöka Everst base camp. Fundera på det!

/johan
 
Kan varmt rekomenderas!

Jag tycker att ni ska göra det! Det var en härlig upplevelse med mycket goda minnen i bagaget. Se till att inte ha för bråttom och ta ett par extra dagar för att se djurlivet, jag hade inte tidsutrymmet för det då det begav sig tyvärr.

Lycka till!

Stefan
 
Det låter spännande. Jag har pratat med friluftsfräjandet som ordnade en resa under hösten 2006. Men nu verkar det som dom inte ska resa dit iår.
Det vore ju tryggt att gå i grupp, så någon kan se till att man kommer ner igen...:0)
Hur är vägen upp? Och vilken månad är bäst att resa dit?
 
Itzi; sa:
Det låter spännande. Jag har pratat med friluftsfräjandet som ordnade en resa under hösten 2006. Men nu verkar det som dom inte ska resa dit iår.
Det vore ju tryggt att gå i grupp, så någon kan se till att man kommer ner igen...:0)
Hur är vägen upp? Och vilken månad är bäst att resa dit?

Man måste alltid gå i en guidad grupp när man knallar upp för Kili. Arrangörer i Sverige är dyrare än att ordna det med en lokal arrangör t ex Zara. Alla dagsetapper är förutbestämda, totalt fem eller sex dagar upp och ner beroende på led och eventuell extra acklimatiseringsdag. Alla leder (jag exkluderar klätterleder som man måste söka särskilt tillstånd för) är vandring hela vägen till toppen så inga särskilda förkunskaper krävs. Marangurutten sover man i hytter om man går, på de andra är det tält som gäller. Tror att Kili är nästan helt väder oberoende. Jag var där i februari för några år sedan, bra väder hela tiden. Har pratat med folk som varit där i Juli och haft samma bra väder.

Mvh Micke
 
Hej Micke!

Hur många dagar får man räkna med att vara borta, utan att stressa? Och hur gör man med mat?
Ska man ta med det, eller förtränga sin magsjukefobi
och köpa det där? ehe
 
Itzi; sa:
Hej Micke!

Hur många dagar får man räkna med att vara borta, utan att stressa? Och hur gör man med mat?
Ska man ta med det, eller förtränga sin magsjukefobi
och köpa det där? ehe

Jag var borta i elva dagar har jag för mig men då var det bara Kili jag hann med. Hade jag åkt idag så hade jag minst velat ha tre veckor för lite safari o annat trams...

Kili är big business i Moshi så de är enligt min erfarenhet noga med mat och vatten på berget. Mat ingår såvitt jag vet i priset, allt för att det ska behövas bärare och kock som på så vis kan tjäna in sitt levebröd. Smart system det där, de jobbar o västerlänningarna (det är företrädelsevis dem som bestiger Kili) koncentrerar sig på att sätta ena foten framför den andra och när dagen är slut är alla nöjda. Mat är med andra ord inget du behöver köpa varken hemma eller i Tanzania inför bestigningen.

Min reskamrat är än idag helt övertygad om någon slags konspiration mot honom såg till att få honom magsjuk så att han inte nådde toppen. Höghöjdssjukdomar är ju ovanliga så det kan ju inte ha varit det som va boven i dramat...

Mvh Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
apfaktor GR 10/11 eller Haute Pyrenees??? Trekking 0
rogera1 Argentiere eller Les Houches Trekking 0
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Pommeliten Lares trek eller Salkantay trek? Trekking 1
curt Flightbag - eller inte? Trekking 12
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
jamieh Vandra Fort W-Mallaig eller annan led? Trekking 3
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
pevi Haute Route eller andra alptips Trekking 19
A.S. Nepal eller Sydafrika? Vart? Trekking 9
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.