Bulgarien eller Rumänien..

Så, håller på att leta febrilt efter att hitta en skön plats att vandra på, gärna i kombination med kultur, dykning ev paddling eller liknande.

I år hade jag dock tänkt att åka den 10:e augusti till den 22:a augusti med min flickvän. Vill helst åka till ett "billigt" land där man kan leva bra för pengarna. (Nä, Polen är inte uteslutet).

Så, kom med Era idéer, hjälp mig gärna.
Länktips, egna reseskilldringar och andra sköna länkar välkomnas varmt. Likadant billiga flygstolar, vart?

Tack på förhand för er grymma support!

Fredric
http://www.glädje.nu (www.xn--gldje-hra.nu)

PS. Tatrabergen kommer det definitivt bli nästa år, då jag fått många sköna tips från er på Utsidan. Dock blev det många vänner som ville med så det får bli nästa år.. ;) DS.
 
Bulgarien

Senaste (eller förra) numret av Utemagasinet har ett repotage om vandring i Bulgarien, Pirin-bergen.

Andra ställen att vandra i Bulgarien är t.ex. Rila nationalpark eller Balkanbergen.


/Johan
 
Var i rumäninen två veckor i början av juli. Verkligen prisvärt att bo, äta och resa. Enkelt och billigt att ta sig runt med tåg och trevligt folk. Det finns många bra ställen att vandra med väl utmärkta leder, för både dagsturer och längre vandringar, som kan nås med tåg. Populärast verkar vara Bucegi-massivet och Fagaras, båda inom räckhåll från Brasov. Vandrade själv i Piatra Craiului nationalpark och kan verkligen rekommendera det. Eftersom lederna följde bergskammen övergick vandringen dock stundtals till enklare klättring. Beträffande flyget så köpte vi flygstolar via fritidsresor till Constanta vid Svartahavskusten, vilket var några hundra billigare än att flyga reguljärt till Bukarest.
//Anders
 
Pirin-bergen

Hej!

Skriver fran rumanien och kan inte skriva a, a och o...
Det finns ofantligt manga spannande berg i bade rumanien och bulgarien. Vill du uppleva vildmark ar min personliga favorit PIRIN i Bulgarien. Rumaniens motsvarighet ar Retezat.

I Pirin-bergen foreslar jag att du foljer E3-leden med rod markering fran norr till soder. Manga vandrar fran Bansko men jag borjade vid Predel-passet vaster om Bansko (sag till busschaufforen att stanna till dar). Vagen ner rekommenderar jag starkt att du gar gron markering till Melnik. Hela vandringen tar minst 4 dagar och du far se hur landskapet forandras mellan bokskog, skandinavisk urskog med stora skagglavar fran grenarna, alpint landkap med glaciarsjoar, sedan ner pa varmare sydsidan genom ekskogar och sandstenspyramider...

Man kan sova pa "hischas" (toppstugor) vilket ar billigt. Maten kan gora en magsjuk men de har gott vin. Enligt lag maste de lata dig sova i stugan, om det ar fullt far du sova pa golvet (vi fick alltid sang).

Kartor hittar man latt (vi kopte i kiosk pa busstationen i Sofia) och de ar mycket bra.

Vadret i Pirin ar ganska extremt. Nar jag besteg hogsta toppen tvingades jag ner av hagelstorm mitt i augusti!

Oj nu skrev jag kanske mer info an du bad om... men jag sitter frustrerad pa ett Internet Cafe i rumanien och vantar pa att himlen ska spricka upp sa att jag kan ge mig ut i bergen igen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Bulgarien! Trekking 1
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
apfaktor GR 10/11 eller Haute Pyrenees??? Trekking 0
rogera1 Argentiere eller Les Houches Trekking 0
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Pommeliten Lares trek eller Salkantay trek? Trekking 1
curt Flightbag - eller inte? Trekking 12
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
jamieh Vandra Fort W-Mallaig eller annan led? Trekking 3
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
pevi Haute Route eller andra alptips Trekking 19
A.S. Nepal eller Sydafrika? Vart? Trekking 9
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
ril Nepal eller Tibet? Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
petho Bryce Canyon eller Zion? Trekking 1
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4
Maffe Vandringstips - Österike eller Schweiz?? Trekking 4
zejda Spa i Tjeckien eller Slovakien. Trekking 3
tinomin12 Bhutan, eller motsvarande! Trekking 0
isabottiger Rumänien Piatra Craiului Trekking 0
shalin Rumänien i oktober? Trekking 2
tiddelipom Rumänien/Transylvanien Trekking 6
Fnöske Slovakien,Rumänien,Österike Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.