Dagsturer med barn i Skottland eller Irland

Vi tänkte bilcampa i Skottland i sommar, och letar efter vackra platser. Jag hörde till min glädje att vildcamping är tillåtet där, så nu undrar jag hur det fungerar med bil, finns det små övergivna vägar att parkera på etc.?

Har ni tips på ställen med fin natur som man kan tälta och gå barnvänliga dagsturer vid? Yngsta barnet är 6 år.

Kanske vi åker till Irland också, så tips tas gärna emot om det också.
 
Populäraste vandringsområdet i Skottland är kring Ben Nevis och Fort William. Där finns mycket att välja på. och tar du vägen vidare norrut mot Mallaig passerar ni Scottish Monument och den järnvägsbro som förekommer i Harry Potter filmerna vilket kan vara kul för barnen att ha sett i verkligheten:). Strax söder om Mallaig ligger Loch Morar på öster sida om vägen, en vacker plats värd ett stop och en dagstur. Från Mallaig kan ni ta färjan norrut till Kyle of Lochalsh och ta vidare på småvägarna över höglandet mot Inverness. Från Kyle of Lochalsh går även båten till Ilse of Skye som ligger på ett stenkasts avstånd.
Öster om Aberdeen i området kring Balmoral finns fina vandringsmöjligheter i bergen, ett område jag gärna gjorde helgutflykter till med kompisar för att samla "Munroes" när jag bodde i Edinburgh:
http://en.wikipedia.org/wiki/Munro

För er vuxna kan nämnas att whiskey triangle är Duftown-Elgin-Keith;)

Ett definitivt tips är att ny tar flyget över (ex Ryanair) och hyr bil på plats. Alltid mycket lättare att köra vänstertrafik med en högerstyrd bil.;)
 
Tack för tipsen! Verkar vara vackra ställen. Är det väldigt fullt av folk eller är det litet lagom mycket vandrare? Harry Potter-bron var också ett bra tips, den skall vi inte missa!

Flygtipset har vi hört till leda, men vi undviker det för miljöns skull. ;) Bilen har vi dock funderat på, vi tänkte åka båt så det går ju att lämna bilen i Esbjerg och hyra i Harwich. Å andra sidan har jag kört postbil som var högerstyrd i högertrafik och det var ok, men det kanske blir värre med två ovana saker samtidigt.
 
Tack för tipsen! Verkar vara vackra ställen. Är det väldigt fullt av folk eller är det litet lagom mycket vandrare? Harry Potter-bron var också ett bra tips, den skall vi inte missa!

Flygtipset har vi hört till leda, men vi undviker det för miljöns skull. ;) Bilen har vi dock funderat på, vi tänkte åka båt så det går ju att lämna bilen i Esbjerg och hyra i Harwich. Å andra sidan har jag kört postbil som var högerstyrd i högertrafik och det var ok, men det kanske blir värre med två ovana saker samtidigt.

I trakterna kring Ben Nevis och Fort William behöver ni inte känna er ensamma, där är det gott om folk;) De andra platserna är mer fridfulla och i bergen kring Balmoral vimlar det inte av vandrare:)

Ett tips är att det faktiskt går fint att åka tåg den sträckan jag nämnt. Ganska billigt att åka tåg i Skottland och tåget stannar faktiskt vid Prestwick airport strax söder om Glasgow dit det går att flyga direkt från ex Göteborg (ursäkta flyget igen, men med tågkombinationen kanske miljöbalansen är bätttre;)). Dessutom kan passagen över Nordsjön vara tuff om vädret är på dåligt humör.

Tåget går hela vägen till Mallaig (över Harry Potter bron), en skön tur med bilfärjan till Kyle of Lochalsh där spåret fortsätter igen mot Inverness. Att dessutom få åka tåg över den klassiska järnvägsbron över Firth of Forth är ett minne:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Forthbron_(järnvägsbro)
Tåget stannar dessutom helt centralt i både Edinburgh (mellan slottet och Princess Street) och i centrala Glasgow så tillgängligheten är bättre än med bil.

Vill ni fortfarande åka bilfärja över Nordsjön kan jag tipsa om att DFDS Torline i Göteborg tar med sig ett litet antal bilar och passagerare på sina dagliga RoRo turer till Immingham (som ett alternativ till att åka över Danmark):
http://freight.dfdsseaways.com/dfds_ferries/north_sea_ferries/gothenburg_immingham_ferries/
 
Kunde tro att det är mycket vandrare runt Ben Nevis. :)

Ja, tåget är ju absolut det bästa ressättet, och det skulle vi nog ta (hela vägen hemifrån ;) ) om barnen var så stora att de åtminstone kunde bära sig egen packning. Vi tänkte åka runt till litet olika ställen, så vi står nog fast vid vårt val att ta bilen den här gången.

Vi har kollat Göteborg-Immingham-alternativet, men det verkar vara rätt tråkiga lastfartyg? Skall man sitta 17 timmar på en båt med små barn så vill man kanske ha mer utrymme än en liten hytt att röra sig på.
 
Vi har kollat Göteborg-Immingham-alternativet, men det verkar vara rätt tråkiga lastfartyg? Skall man sitta 17 timmar på en båt med små barn så vill man kanske ha mer utrymme än en liten hytt att röra sig på.

Det är helt moderna RoRo fartyg:
http://freight.dfdsseaways.com/ferry_fleet/begonia_seaways/
Dock huvudsakligen avsedda för transport av lastbilstrailers varför de enbart kan ta ett litet antal passagerare ombord. Dessa får samsas med besättningen och deras utrymmen och matsal (utanför den egna hytten), men dock helpension:)
Immingham ligger norr om Harwich så ni kommer betydligt närmare Skottland (och slipper alla broavgifter till och genom Danmark), men jag kan förstå att nöjesutbudet för barnen är ganska begränsat;)
 
Mycket fina områden som har föreslagits i tråden tycker jag. Ända nackdelen med Fort William, Ben Nevis och Glencoe är att de är bland de allra populäraste områden i Skottland. Det är klart att man ska åka till de här områden eftersom de är så vackra, men som ett alternativ skulle jag föreslå NW Skottland, från Western Ross i söder till North-west Sutherland i norr. Inte lika mycket turister som kring Fort WIlliam men fantastiskt vackert med oändliga vandringsalternativ för hela familjen. (kan ge mängder av specifika tips om områden/platser att besöka)

Bästa årstid att åka till Skottland är maj och början på juni. Vädret är hyfsat stabil (för att vara Skottland) och knotten har inte kommit igång. Färre andra turister också. När har ni tänkt åka?

Turistsäsongen i Skottland är inte som här i Sverige (juli-augusti), i Skottland är sommarsäsongen från maj till september. De flesta besöksmål håller öppet hela säsongen.

När det gäller färja skulle jag tipsa om Amsterdam - Newcastle med DFDS som ett alternativ om fraktfärjan inte skulle funka.

/Ally (Skotte)
 
Bästa årstid att åka till Skottland är maj och början på juni. Vädret är hyfsat stabil (för att vara Skottland) och knotten har inte kommit igång. Färre andra turister också. När har ni tänkt åka?

/Ally (Skotte)

Jag instämmer att bästa säsongen i Skottland är från mitten av maj fram till midsommar pga oftast torrare och bättre väder än Juli-Augusti.
 
Problemet med början av juni är ju skolloven. Har man barn i skolan och en lärare till make ges inte riktigt det alternativet.

Hela norra västkusten ser absolut lockande ut. Hur långt norr om Fort William behöver man komma innan folkstormen tunnas ut? Jag tar gärna emot massor av konkreta tips. :)
 
.

Hela norra västkusten ser absolut lockande ut. Hur långt norr om Fort William behöver man komma innan folkstormen tunnas ut? Jag tar gärna emot massor av konkreta tips. :)

Ungefär i höjd med vägskälet där vägen mot Mallaig och Loch Ness delar sig, dvs strax norr om Fort William. Därefter upp mot Mallaig tunnar det ut med turister märkbart (alla skall ju titta efter Nessie).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Dagsturer i norra Vietnam Trekking 8
ingviking Dagsturer i Skottland Trekking 4
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
Drömmaren Dagsturer i Abruzzerna Trekking 2
dangermouse Dagsturer i södra Spanien Trekking 1
Jonik Dagsturer runt gardasjön? Trekking 1
simonkarlsson Dagsturer Alperna Trekking 0
Menyer Dagsturer Trekking 1
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
goinghiking Tatrabergen Slovakien med barn Trekking 15
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
lestahl Vandring i alperna med barn Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
arfsnarf Var i Skottland? Trekking 15
dokny Vandring i skottland Trekking 13
frankvaldor Skottland Trekking 22
camoscio Skottland tar form! Trekking 6
Collin juni i skottland Trekking 11
beah Skottland??? Trekking 9
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
AndersOleander Höstvandring i Skottland?? Trekking 4
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Malindo Nordvästra Skottland Trekking 2
Juventus88 Skottland Trekking 5
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
Mia8848 vandra i skottland Trekking 3
otas Vandra i Skottland? Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.