Dagsturer i Skottland

Jag söker tips på en ort, gärna B&B eller mindre pensionat, som vi kan ha som utgångspunkt för dagsturer i 4-5 dagar. Och förslag på turer. Vi är vana vandrare men vill inte bära på tält mm.
 
Har vandrat flera gånger i Skottland och bott i tält, vandrarhem, campingstugor och B&B. Kolla in vandringsleden West Highland Way, som går mellan Glasgow till Fort William. Längsmed den finns vandrarhem, B&B mm.
 
Min Skottlandstur 2009, 11 dagar, gick huvudsakligen i Cairngorms, med början i Blair Atholl och slut i Dunkeld, och naturlig vändpunkt i Glenmore. Den beskrivs på huthyfs.com . Där finns också en karta över området. När jag tittar tillbaka verkar campingen i Braemar vara en naturlig bas för utflykter. Säkert finns på orten även B&B, men det får du kolla själv, eftersom sånt kan ändra sig hela tiden. Tomintoul, whiskybyn i norra änden hade iaf då vandrarhem, kanske man kan använda den byn som bas. Låt kartan inspirera dig.

Jag har hört att det är för mycket folk på West Highland Way. När jag gick i Cairngroms pågick the TGO Challenge, för kust-till-kust-vandrare, men ingenstans blev jag nedsprungen. Kanske man dock ska undvika precis den tid the Challenge pågår (om den fortfarade arrangeras).
 
På Isle of Skye har jag faktiskt cyklat, min enda tur utanför Sverige (Newcastle-Portree). Kanske går att lägga upp dagsturer med ex,vis Portree som bas. Kolla kartan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Picea Dagsturer i norra Vietnam Trekking 8
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
Drömmaren Dagsturer i Abruzzerna Trekking 2
dangermouse Dagsturer i södra Spanien Trekking 1
Jonik Dagsturer runt gardasjön? Trekking 1
simonkarlsson Dagsturer Alperna Trekking 0
Menyer Dagsturer Trekking 1
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
arfsnarf Var i Skottland? Trekking 15
dokny Vandring i skottland Trekking 13
frankvaldor Skottland Trekking 22
camoscio Skottland tar form! Trekking 6
Collin juni i skottland Trekking 11
beah Skottland??? Trekking 9
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
AndersOleander Höstvandring i Skottland?? Trekking 4
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Malindo Nordvästra Skottland Trekking 2
Juventus88 Skottland Trekking 5
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
Mia8848 vandra i skottland Trekking 3
otas Vandra i Skottland? Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.