Irland eller Skottland

Hej

Jag planerar en rea till antingen Irland eller Skottland nu till sommaren. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på intressanta områden och platser.
Funderingarna om resemål är sydvästra delan av Irland och norrut utefter kusten.
I Skottland har jag ännu inte funnit några platser.

Tack!

Mikael
 
higlands

scottska highlandsen är otroligt mysiga att vandra i, mycke "hills" att marsa up och ner. ett otroligt mysigt ställe är den lilla byn Killin i västra highlands, en fors rinner genom byn och har formatt stenarna och berget fantastiskt. andra mysiga ställen är såklart loch ness och atlant stranden vid inverness. jag skulle välga scotland, irlande e lite ensidigt
 
Skottland!

Jag håller med föregående inlägg. Det är mkt mer flexibelt och bättre att vandra i Skottland. Jag vandrade där ifjol på The West Higland Way och det är mkt fint där och det finns många ställen att vandra på. Det är mer högländsk natur och berg där än på Irland. Det finns bra böcker om vandring på Skottland!

Jonas
 
Re: Skottland!

macpac; sa:
Jag håller med föregående inlägg. Det är mkt mer flexibelt och bättre att vandra i Skottland. Jag vandrade där ifjol på The West Higland Way och det är mkt fint där och det finns många ställen att vandra på. Det är mer högländsk natur och berg där än på Irland. Det finns bra böcker om vandring på Skottland!

Jonas

Planerar att vandra th west highland way i sommar, du kan inte berätta lite mer om leden?
 
Självklart åka till Skottland!!

Hej

Det här borde jag kunna svara på. Jag är Skotte born and bread!
Det finns gott om stigar för trekking i Skottland och gott om toppar också. Det finns inga andra platser på jorden där det är så vackert som dte är i Bonny Scotland!

Väst kusten får mest besökare, och The West Highland Way är leden som mest går på. Det går från Glasgow, förbi Loch Lomond, genom Glen Coe och up till Fort Willaim. Men det finns hur många leder som helst i Skottland. Titta på http://www.walkingwild.com (på engelska), här finns mycket information om leder mm från olicka delar av landet. Jag rekomenderar området omkring Glen Coe och upp till Ben Nevis; men mest folk åker hit, så NV Högländerna med många spetsiga toppar eller längre österut till bergen i Angus och Cairngorms är också riktig bra men får mindre besökare.

Om du behöver hjälp eller mer information svara på detta inläg.

Om det är en grupp kan jag hjälpa till och ordna en resa åt er. Jag är egen företagare, och eger ett litet äventyrs rese företag som heter North Star Travel.

Hälsningar, Alistair McCann
 
Allemansrätt

Här i sverige är vi lyckligt lottade med vår allemansätt, men hur fungerar det i Skottland. Kan man tälta var man vill eller är man hänvisad tlll campingplatserna?
Känner du till någosn sida med en reseberättelse eller liknande så man kan få lite koll på hur många dagar och vad man kan förvönta sig att få se när man går Wes highland way. Anledningen till att vi har valt denna leden är för att flyget går till Glasgow vilket gör det väldigt smidigt att börja vandra därifrån =)
 
Wales och the Lake District

Två andra platser att rekommendera om man vill ha lite alternativ. Lake District är jättefint. Wales västkust är också väldigt trevligt.
 
Allemanrätt i Skottland

I Skottland är det samma principer som i Sverige. Man kan gå var man vill, och tälta var man vill. Det är bara att ta hänsyn till odlad mark och mark nära var folk bor. Men i England och Wales får man inte gå var man vill!!

Mer info om West H Way finns på http://www.west-highland-way.co.uk Här finns allt information som man behöver.

Svar till sista inläg: Lake Districten och Wales är finna områden, men är inte alls lika bra som Skottland!
 
Finns det några fina dagsetapper att göra med utgångspunkt från Glasgow? Fina områden som man når med bil?
 
Nära Glasgow

Det finns många bra platser nära Glasgow, men kom ihåg att det är lätt att åka buss/tåg till andra bättre platser längre bort.

Trossachs strax öster om Lomond området. Några finna men mindre berg, med några sjöar och lite skog.

Ön Arran. Kort tåg och färja resa från Glasgow. Skottland i miniatyr, finns någonting för alla.

Kan rekommendera The Cobbler. Fint berg vid Loch Long strax väster on Loch Lomond.

Det finns också finna berg strax norr om Loch Lomond.

Och till svar till den sista insändare, Skottland är kanske litet, men det finns många berg!!

Tackar,AMcC
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
mkruse Irland i juni Trekking 0
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Lisse190 Vandring på Irland Trekking 2
RomaVictor Vandring i Irland? Trekking 6
PalleKuling Irland: Carrauntoohil i Oktober Trekking 2
igs Vandring på Irland ???? Trekking 4
Jessika Vandra pa Irland Trekking 4
mcbain Irland och Carrauntoohil i Jan? Trekking 1
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
apfaktor GR 10/11 eller Haute Pyrenees??? Trekking 0
rogera1 Argentiere eller Les Houches Trekking 0
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
Pommeliten Lares trek eller Salkantay trek? Trekking 1
curt Flightbag - eller inte? Trekking 12
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
jamieh Vandra Fort W-Mallaig eller annan led? Trekking 3
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
pevi Haute Route eller andra alptips Trekking 19
A.S. Nepal eller Sydafrika? Vart? Trekking 9
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
ril Nepal eller Tibet? Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
petho Bryce Canyon eller Zion? Trekking 1
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4
Maffe Vandringstips - Österike eller Schweiz?? Trekking 4
zejda Spa i Tjeckien eller Slovakien. Trekking 3
tinomin12 Bhutan, eller motsvarande! Trekking 0
ingviking Dagsturer i Skottland Trekking 4
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
arfsnarf Var i Skottland? Trekking 15
dokny Vandring i skottland Trekking 13
frankvaldor Skottland Trekking 22
camoscio Skottland tar form! Trekking 6
Collin juni i skottland Trekking 11
beah Skottland??? Trekking 9
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
AndersOleander Höstvandring i Skottland?? Trekking 4
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.