Flightbag - eller inte?

Hej

Funderar lite på nödvändigheten av att packa ryggsäcken (Haglöfs Matrix 50) i en så kallad flightbag i samband med flygresor. Ska i höst flyga tur och retur Frankrike/Spanien för att vandra del av El Camino. Sannolik landning i Toulouse och återresa från Barcelona.Då är jag egentligen inte intresserad av att dra på det halva kilo en sådan bag väger eftersom jag siktar på 7-8 kg totalt.
Förra året när vi gick Alta Via 1 i Dolomiterna flög vi till och från samma flygplats (München) och då lämnade vi bagarna i bagageinlämningen.

Hur strikta är flygbolagen och hur stor är chansen att få ryggan sönderryckt av ett ryggsäcksätande bagageband?

Tips på alternativa lösningar? Sopsäck och gaffatejp?

Mvh Curt
 
iaf inom sverige brukar man kunna få eller köpa en plastsäck att stoppa ryggsäcken i, för en mindre peng... vet inte hur det är på andra håll?
 
När vår expedition åkte med SAS till Geneve var det inget snack om överdragssäckar, vi lämnade in dem i en speciell utlämning och hämtade ut dem likadant. Inga problem alls, de lät oss till och med jämka vikt mellan den olika ryggsäckarna.
 
Jag har flugit flera gånger mellan Skottland och Sverige (Ryanair). Jag har bundit upp alla lösa band, inklusive midjebälte, och trätt på regnskyddet s.a.s bak-och-fram, d.v.s. så att ryggen med alla remmar täcks. Får lämna in den i speciallucka (men inte betala extra). Kommer ut som jag stoppat in den.
 
Avråder från att använda regnskyddet som "flightbag" om man vill att det ska vara tätt efteråt... Ett regnskydd som såg ut som en stjärnhimmel om man höll det mot ljuset efteråt...
 
Har under alla år bara knutit ihop allt löst och lämnat in den utan problem. Men i ifjol tog turen slute, åkte tlll Schweiz och gjorde precis som vanligt. När sen väslan kom på bandet var isyxehållarna sönderslitna, "slitningsskador" (som den dragits langs asfalt under en bil typ) samt en liten reva i ryggsäcken. Har bråkat med flygbolaget tills nu och har fortfarande inte fått en krona i ersättning. KLM när dom är som sämst....

Hädanefter blir det flightbag!
 
Jag skulle aldrig chansa, oavsett flygplatser så är man helt utelämnad till att just de som jobbar just då är på just det humöret som gör att de tar det lite extra lugnt med just din ryggsäck, det är för osäkert för mig åtminstone! Obehaget av att bära en lätt transportpåse måste vägas emot obehaget av att komma fram till vandringens start med en trasig ryggsäck. Jag vet vad som väger tyngst för mig...
Det är som sagt bara ett par hundra gram vi pratar om, och så viktkänslig kan väl ingen vara?
 
alternativ

Finns ett par alternativ.....

istället för flightbags från fina märket, det är ju bara en påse egentligen...

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/vaskor/025163/point-zero-point-zero-bag 99;-

Trä två ikea-kassar mot varandra ocg silvertejpa runt 10-

Fråga i servicedisken efter en barnvagnspåse och stoppa säcken i den, gratis eller 30:- går utmärkt att använda den fler gånger.

Skulle aldrig chansa efter att ha jobbat på flygplats. Ryggsäcken slits på ett sätt som den inte är gjord för i bagagehanteringen.
 
Sträckfilm

Åtminstone på Arlanda flygplats finns det en maskin med sträckfilm som man kan använda för att plasta in bagage med. Det brukar funka bra för att få ordning på alla remmar och bälten. Men det är ju inte säkert att det finns sådan på den flygplats du flyger tillbaka ifrån.
 
Efter att en kompis blivit av med halva innehållet i säcken som dessutom blev skickad fel sträcka över halva Europa för att det skulle bli svårare att spåra tjuvarna så föredrar jag flight bag för att minska stöldrisken framförallt. En ryggsäck är lättöppnad och det är några sekunders verk att snabbt tömma ytterfacken eller det översta i stora facket.
 
Tips på alternativa lösningar? Sopsäck och gaffatejp?
På Arlanda och flera andra svenska flygplatser finns (fanns?) rejäla plastpåsar till barnvagnar. De påsarna är mycket tåligare än sopsäckar. Förr var plastpåsarna gratis men nu tror jag man får betala några tior för en påse. Jag har använt en sådan påse till ryggsäck ett flertal gånger och plastpåsen är fortfarande hel. Man kan använda buntband för att försluta påsen. Ring flygplatsen och kolla om de har plastpåsarna.
 
jag reste med flightbag til indonesien via f.arab.e. och det fungerade helt fint. Tacksamt oxå när jag sedan skulle hem och kunde stoppa några sovernirer och annat som inte fick plats i säcken direkt i i flightbagen. Vips - så hade jag en större väska på vägen hem än dit.


Men som sagt, anvænd inte regnskyddet, jag har en tålig flightbag från fjällräven som jag är nöjd med.. lite små hål blir det men ingen reva.. ta i trä.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
apfaktor GR 10/11 eller Haute Pyrenees??? Trekking 0
rogera1 Argentiere eller Les Houches Trekking 0
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Pommeliten Lares trek eller Salkantay trek? Trekking 1
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
jamieh Vandra Fort W-Mallaig eller annan led? Trekking 3
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
pevi Haute Route eller andra alptips Trekking 19
A.S. Nepal eller Sydafrika? Vart? Trekking 9
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
ril Nepal eller Tibet? Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
petho Bryce Canyon eller Zion? Trekking 1
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4
Maffe Vandringstips - Österike eller Schweiz?? Trekking 4
zejda Spa i Tjeckien eller Slovakien. Trekking 3
tinomin12 Bhutan, eller motsvarande! Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.