GR20, Pyrenerena eller annat alternativ

Hej!

Har vandrat i Svenska fjällen och är nu lite sugen på varmare bräddgrader och andra utmaningar. GR20 verkar ha häftiga upplevelser, Pyreneerna har jag inte vandrat i men varit och de är grymt trevligt.

Har ni några tips?

- 7 till 10 dagar
- Fysiskt utmanande
- Lätt att ta sig till och från
- Häftig natur
- Tältar helst och självförsörjande, behöver ej mat längs väg

Vi siktar på juni eller slutet av augusti. Jag är väldigt nyfiken på hur ni som tipsar löst resan från Sverige.

Vänligen
Josef
 
Himlens port

Har vandrat flera gånger i Pyreneerna. Senast blev det detta:

http://www.laportadelcel.com/

Rutten ser du också t.ex. här:

http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=478336

Kataloniens högsta topp Pica d'Estats är en etapp på rutten.

Bodde i stugor, men annars uppfyller det största delen av dina krav. Inget hindrar att tälta åtminstone utanför stugorna. Vad gäller transport tog vi det lättaste alternativet: flyg till Barcelona, därifrån vidare med hyrd bil till Tavascan.

Finns mycket andra möjligheter i området. Har tidigare tältat vilt, vet inte om det är tillåtet men det har aldrig varit problem.

Har också vandrat med Vall d'Aran som utgångspunkt, men det här området är kanske snäppet "häftigare".
 
Om tältning i Pyreneerna:

Tillåtet 19-9 i franska PNP, utom ett par mindre reservat.

Tillåtet över vissa höjder på ett par ställen i Ordesa, endast nattetid.

Förbjudet i Aigües Tortes, själva nationalparken, tillåtet (förmodligen finns tidsregel)
i dess zona periferica.

Tillåtet 20-8 i den katalanska naturparken (tyvärr rätt stor!)

I Aragon gäller ett otal regler om tältavstånd, avstånd till vatten, osv.

Förbjudet i Vall Sorteny i Andorra, i övrigt vet jag i praktiken inga restriktioner i furstendömet
(över trädgränsen, förstås).

Därutöver finns en del mindre reservat med divere varierande regler.

Överlag är möjligheterna att tälta fritt rätt goda i Pyreneerna. Finns det herdar och boskap kommer man överens. Ytterst lämpligt att kunna en del franska och spanska (katalanska har jag klarat mig utan).

Tälta vid stugor vill man bara inte och det kan dessutom lika gärna vara förbjudet, t ex vid Arlet och Ayous i PNP.

Juni - förhållandena varierar enormt från år till år. Jag har vandrat så tidigt som 15/6, men det var i Östpyreneerna. I väst brukar det vara mer snö och senare snösmältning. Slutet av augusti
är förmodligen en mycket bra årstid, mindre åska, snön borta från passen, osv.
Men inga blommor. De år det går är andra halvan av juni en underbar tid i spanska Östpyreneerna och ANdorra.


Några av mina turer finns beskrivna på http://www.huthyfs.com
 
Vi gick i Parc National des Pyrenees i september i år, en höjdare. Vår rutt var Pont dÉspagne (Cauterets)-Refuge Oulettes du Gaube-Refugio Bujaruelo (Spanien)-Refuge granges de Holle (Gavarnie)- Refuge Baysellance-Refuge Estom-Cauterets.

Vi var mycket nöjda med vandringen som är en bra introduktion till Pyreneerna. Den tog sex dagar, men går lätt att bygga på till sju-åtta dagar. Hör av dig om du vill ha en utförlig beskrivning.

Därtill: har du bara gått i Svenska fjäll (det hade också vi)- underskatta inte skillnaden i höjdprofil! Här i Sverige går man mycket på platt underlag, i Pyreneerna är det i princip bara rakt upp och rakt ned som gäller. Överväg att lämna tältet och bo på de prisvärda vandrarhemmen, de sparade kilona kan ge en bättre totalupplevelse.
 
Man kan undra varför du rekommenderar övernattning på vandrarhem (långa omvägar)
när du själv verkar ha bott i stugor.


Vad som är en god "totalupplevelse" kan givetvis diskuteras. Min egen erfarenhet är att tält höjer upplevelsen rejält, man kommer närmre naturen, tar vatten i naturen och är obunden av andras
tider - själv är jag morgontidig. Fördelen med stugor kan vara maten, kanske umgänget, men
ofta kan trängsel och oljud förta gemytet. Speciellt i Frankrike är stora grupper ibland ett gissel.

Kan vara värt att veta att i Andorra är det gott om fria stugor men det finns bara en bemannad.


År 2007 kan man säga att jag använde tältet maximalt:

http://www.huthyfs.com/pyreneerna07/pyr07ind.html

De första nio dagarna bildade en nästan oslagbar tur, dock med en del kniviga passager i Haute Ariège - i sämre snöläge hade det inte gått. Under dessa ni dagar låg jag i tält varje natt. Jag provianterade i Encamp i Andorra - hade detta varit hela turen hade det knappast behövts.
Min startvikt var ungefär 15 kg, vilket jag menar att en vuxen person bör klara. Jag var 62 år vid tillfället.

På denna tur:

http://www.huthyfs.com/pyr09gal/index.html

betalade jag två nätter för min övernattning, en på stuga och en på camping (i Encamp).
Men jag låg tre nätter i fria stugor, så det blev bara 9 fria tältnätter.

Denna tur gav mig etapper som jag drömt om, men missat, i många år. 15 dagar tog den
och den var som helhet bättre än 2007 års tur, sånärsompå vädret, som var perfekt 07.
 
Camoscio: De franska Refuges tycker jag närmast liknar våra vandrarhem, därav ordvalet. Refuge betyder väl närmast härbärge, men det är en dålig översättning tycker jag. Kalla det vad du vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kekelund00 GR20 Trekking 7
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
danielpihlgren GR20 - Korsika i juli/augusti 2009 Trekking 31
Magnus H Kök på GR20 Corsica Trekking 9
tryffelsvinet GR20 Trekking 9
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
apfaktor GR 10/11 eller Haute Pyrenees??? Trekking 0
rogera1 Argentiere eller Les Houches Trekking 0
nyajasmine Hjälp! Malaysia, Philippinerna eller Indonesien? Trekking 1
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Pommeliten Lares trek eller Salkantay trek? Trekking 1
curt Flightbag - eller inte? Trekking 12
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
splashmore Hjälp: Italien - Sicillien eller Amalfi Kusten? Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
jamieh Vandra Fort W-Mallaig eller annan led? Trekking 3
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
pevi Haute Route eller andra alptips Trekking 19
A.S. Nepal eller Sydafrika? Vart? Trekking 9
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
ril Nepal eller Tibet? Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
petho Bryce Canyon eller Zion? Trekking 1
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4
Maffe Vandringstips - Österike eller Schweiz?? Trekking 4
zejda Spa i Tjeckien eller Slovakien. Trekking 3
tinomin12 Bhutan, eller motsvarande! Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.