Skottland???

Hej !!
Om en månad beger jag mig till skottland för att vandra och jag håller på och läsa diverse böcker om olika turer. Nu undrar jag bara om alla vandringar är utmarkerade eller om det är karta och kompass som gäller? Det är svårt att få svar på det i böckerna. Hur lätt är det att hitta? Jag kommer att vandra mest på Skye och lite Vid Ben Nevis. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Ha det gott
Bea
 
De mest kända leder som West Highland Way mm är bra skylltat. På andra platser finns det bara sten rösen men de går inte alltid att lita på eftersom det är rätt populär att folk som är ute och vandrar bygger de lite varstans. Jag skulle rekomendera att du litar på karta och kompass i första hand även om det finns officiella rösen/skylltar längst leden.

Det är inte direkt som Sverige där alla leder i fjällen är märkta. I Skottland har vi en annan syn på friluftsliv där folk vandrar offtast borta från kända leder och litar bara på karta o kompass.

Det går alltid att fråga på turistbyråerna på plats, de ska kunna svara på de flesta frågor. Det går också att fråga på lokalla friluftsbutiker där personalen brukar ha bra kännedom om det lokalla området.

Hoppas att det svarar på frågan!
 
De större lederna som WHW är väl markerade, som tidigare sagts. De är välgångna så för det mesta går det inte att ta fel även utan markeringarna.
De vandringar som finns i guideböcker mm är vanligtvis inte annat än rekommendationer på vandringsturer. Du kan följa dem om du vill ... eller göra egna varianter.
På Skye finns ofta bra stigar att följa och de finns också inritade på en bra karta. Med en bra karta och en kompass så är det vanligtvis inte några problem att hitta de leder/stigar som finns i böckerna.
I området kring Ben Nevis är det samma sak.
Ibland hänvisar guideböckerna dock till turer som även innebär att det inte finns några stigar att följa och det fordrar lite mer jobb med kartan ... men inte heller det har jag upplevt som någon större svårighet. Landskapet är oftast öppet och det går relativt lätt att lokalisera var man är.

Lennart - som åker till Skottland för vandring om två veckor ... på några av öarna i Hebriderna, bl.a. Skye.
 
Hej
Tack för bra svar. Vad anser ni är en bra karta? Vilken storlek på kartan gäller för att kunna hitta ordentligt. Räcker det med 1:50000 landranger eller måste jag ha 1:25000 Explorer?

Bea
 
1:50 000 är bäst, så är det. Med 1:25 000 ser man för många detaljer och de täcker ett mindre område.

En liten grej som du måste komma ihåg om du tänker använda kompass med de här kartor är missvisningen (skillnaden mellan magnetisk och kartnorr)!!! I Skottland är det ca -3 grader (i Sverige varierar det från ca nol i syd till +11 grader i norr). På OS kartor ser man information under 'Technical Information' längst ner på teckenförklaringen. Det är lite komplicerat men över korta distanser (några hundra meter) har det ingen större betydelse om man inte kompensera.

Att tänka på: En missvisning på en grad leder till att du kommer ca 30 meter ur kurs för varje 1,5 km du går. En missvisning på t.ex. 10 grader kommer att medföra att du hamnar 1 200 meter vid sidan om målet vid en sträcka på cirka 6 kilometer.

Missvisningen ställs in på kompassens gradindelning efter det att kompasskursen är fastställd. Är missvisningen östlig, dras antalet av grader från. Är missvisningen västlig läggs graderna till.

Hoppas inte att det här är för mycket information!
 
Ben Nevis

Om du ska upp på the Ben, så gå för guds skull inte turistrutten utan ta den längre kamvandringen - helt fantastisk! Och inte så läskig som det kanske kan låta om man inte är så erfaren, vilket jag inte var. Väl värd de extra timmarna.
 
Om du tänkt gå WHW så kan det vara bra att veta att det bitvis är riktigt mycket folk, men jag kanske är folkskygg, vad vet jag... Om man istället går vid sidan av leden är man mer eller mindre ensam.

Angående ledmarkeringar: Såg inga förutm på WHW, stigar fanns dock ibland...

Glen Nevis, dalen söder om Ben Nevis, är nog mäktig en dag när det inte regnar och är dimma, smal häftig ravin och ett högt vattenfall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.