Var i Skottland?

Hej,

Vi tänkte gå i Skottland nästa sensommar, 5-7 dagar. Vi är måttligt erfarna- Svenska fjällen, Jotunheimen, Pyreneerna.

Vi bor gärna på B&B eller liknande, men tält funkar naturligvis också om det krävs.

Är West Highland way bäst? Eller finns det vackrare områden att gå i?

Tack på förhand!
 
WHW är helt klart att rekommendera!! Vi var där och vandrade nu i sommar. Vi gick i början av juni vilket jag starkt rekommenderar om ni har problem med knott.. vi kan till och med ha gott lite för sent då knotten började komma redan då.
Underbara vyer, väldigt blandad svårighetsgrad och vissa delar är mycket ojämnt underlag, så bra skor med stöd för fotlederna. En trafikerad led med jättemycket trevliga människor.

Om ni vet när ni tänker åka redan nu så se till att boka ett rum på Kings House Hotel (http://www.kingshousehotel.co.uk/) det brukar vara uppbokat närmare ett år i förväg. Det går även att tälta utanför vilket vi gjorde.
Både B&B och campingar finns att hitta varje dag och i övrigt inget större problem att få rum och tältplatser finns alltid.

Skottland är helt underbart, så trevlig resa!!
 
Hej,

Även jag gick leden nu i sommaren men i slutet av Augusti. Vi hade lite regn vilket tydligen gjorde att knotten försvann, för jag såg inte ett enda under min tur. Det var även ganska lugnt på leden. Det var ca 15 personer vi såg varje dag, Inte mer än så. Att bo på B&B är himla trevligt, speciellt när regnet faller ner efter en lång dag.
 
Vi vandrade nu i sommar från midsommar och 10 dagar framåt. Underbar natur, vädret var lagom, dvs varken för varmt eller för regnigt.

Midges, knotten, såg vi endast vid ett par tre platser, förmodligen pga att det hade varit ganska så torrt innan vi vandrade. De försvinner om det börja blåsa. Undvik augusti månad, om du nu inte gillar dessa små blodsugare. Tycker nog att de svenska myggen är värre än de få skotska midges som vi träffade på under vår vandring.

Rekommenderar följande bok "West Highland Way" av Charlie Loram, inför vandringen och eventuellt även kartan "West Highland Way XT40" (annars duger kartorna i boken väl bra).

Läs boken innan ni reser dit och inte som vi gjorde som läste den först när vi kommit dit och börjat vandra. Det kommer att spara er mycket tid och pengar.



Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
Läs boken innan ni reser dit och inte som vi gjorde som läste den först när vi kommit dit och börjat vandra. Det kommer att spara er mycket tid och pengar.

Hej,

Vad var det för info ni kände att ni behövde veta i förväg?
Jag frågade runt innan och de flesta sa att någon bok eller karta inte behövdes eftersom det var skyltat så väl. Jag gjorde dock en PDF men info över vart vi skulle bo och en kortare beskrivning av dagsetapperna.
 
Hej,

Vad var det för info ni kände att ni behövde veta i förväg?
Jag frågade runt innan och de flesta sa att någon bok eller karta inte behövdes eftersom det var skyltat så väl. Jag gjorde dock en PDF men info över vart vi skulle bo och en kortare beskrivning av dagsetapperna.

Vi tog med oss alltför mycket mat i form av frystorkade förpackningar + att vi hade för mycket packning. Hade vi läst boken hade vi förstått att dessa saker hade inte behövts i den omfattning som vi tog med oss.

Sedan finns det en hel del tips i boken som ni absolut kommer ha nytta av. De handritade kartorna i boken är mycket informativa.


Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
Det var tråkigt, ty den gav en mycket god översikt över vandringsmöjligheterna i Högländerna.
Jag använde den när jag förberedde min tur år 2009 - jag kombinerade idéer från två av turerna i boken. Min tur kan beskådas här:

http://www.huthyfs.com/scotgal/scotindex.html

På min tur, som varade 11 dagar, sov jag på campingplats två nätter, övriga övernattningar var fria och endast en under tak. Jag lade upp den kring Cairngorms som jag uppfattar som själva hjärtat av Högländerna. M h a de kartor som jag räknar upp bör det vara lätt att hitta egna varianter.

Författaren beskriver sina turer som medvetna alternativ till West Highland Way, som han direkt avråder från.


Att det skulle hänt något speciellt med lederna sen boken trycktes - eller sen 2009! - har jag
mycket svårt att tro. Jag följde huvudsakligen de anlagda stigar som är dubbelstreckade på OS-kartorna och de lär finnas kvar. En del av de andra påstådda stigarna fanns dock inte i verkligheten och det som verkligen kan stöka till orienteringen är diverse inhägnade skogsplanteringar. En gång fick jag också gå helt vid sidan av den angivna stigen för att minska utsattheten för väder och vind på högre höjd.

På min rutt saknades vägvisare och markeringar så gott som helt. Det var bara ett ställe mot slutet där man ivrigt uppmanades att följa vägvisare och stättor för att skona betesmark e.d. och
jag lyckades inte hitta någon enda av dessa!
 
Intressant info och fina bilder över en underbar natur. Verkar vara en helt annan rutt än WHW som vi gick i somras.

Skulle vara kul att veta hur stor din packning var i dessa ödemarker. Akto väger ju rätt så lite, vad vägde packningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk • Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
Jag tror den vägde 16 kg i början, med c:a 7 kg mat.

Idag skulle jag använda en lättare ryggsäck (Exos 58) och kanske ett lättare tält (Laser Comp).
Det skulle minska packningen med c:a 1,4 kg.



PS: Jag tog tåg till Blair Atholl, och tillbaka från Dunkeld. Inte så bekvämt eller billigt precis.
Ett problem är att man inte får ha gasburkar på Eurostar, de beslagtogs i Bryssel.
Turligt nog fanns det att köpa på campingen i Blair Atholl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
camoscio Gissa var/vad. Trekking 6
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
danielpihlgren Var och vilken typ av gastub på korsika? Trekking 9
tiddelipom Längre vandringsresa ... var?? Trekking 7
Nitsson Vandring en långhelg i början av oktober - var? Trekking 0
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
malinliljeblad Var kan man hitta återförsäljare från Meindl? Trekking 2
Silverfox Börja var på Laugavegur? Trekking 3
ingviking Dagsturer i Skottland Trekking 4
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
dokny Vandring i skottland Trekking 13
frankvaldor Skottland Trekking 22
camoscio Skottland tar form! Trekking 6
Collin juni i skottland Trekking 11
beah Skottland??? Trekking 9
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
AndersOleander Höstvandring i Skottland?? Trekking 4
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Malindo Nordvästra Skottland Trekking 2
Juventus88 Skottland Trekking 5
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Little_Mike Irland eller Skottland Trekking 12
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
Mia8848 vandra i skottland Trekking 3
otas Vandra i Skottland? Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.