Slovakien,Rumänien,Österike

3214; sa:
Ska dit, några tips om skojiga platser, vandringsleder, klättring, andra aktiviteter tex häst mm

I Slovakien vill jag rekommendera en stad som heter Kosice och ligger i ostra Slovakien. En riktigt okand parla.

I Rumanien rekommenderar jag: Donaudeltat. Ak anda ut till Sulina. Det kan vara vart att parkera bilen i Tulcea. Vi bodde pa en bondgard i deltat. Manga rumanska bonder ar villiga att ta emot inneboende mot lite betalning. De bjuder dig pa vad garden har att erbjuda(Vin, ost, yogurt, gronsaker. Glom inte att ta med dig fiskespot till deltat. OM du inte skall hela vagen till Svarta havet rekommenderar jag i stort sett vilken plats som helst i Transsylvanien.
 
Det finns en artikel om Rumänien i senaste (#4) Utemagasinet. Där finns också tips om websidor och ett telefonnummer till Rumänska Statens turistbyrå (08-210253).

/Albert
[Ändrat av Alb 2003-05-13 kl 22:24]
 
Tack för tipsen

Jag och en kompis skall ut och vandra i Karpaterna (norra) eftersom vi alltid sneglat åt det hållet och nu äntligen har en karta över ett lämpligt område. Vi är tämligen vana fjällvandrare och är nu inne i informationsinsamlingsfasen. Om det finns någon som har tips och råd att ge så är jag evinnerligt tacksam över sådana. Svara gärna här eller maila mig (Se nedan)

Om någon har lust att följa med såhär på kort notis (fre 5 sep 2003) så går det bra att kontakta mig på:

metaspelare@hotmail.com

Tack
 
Med norra karpaterna menar du antagligen Höga Tatra. Där finns en mängd vandringsleder, det är lätt att få tag i bra kartor 1:50000 (i alla fall på den slovakiska sidan) och lederna är bra markerade. Från polska sidan: starta i Zakopane, tag eventuellt kabinbanan upp. Från slovakiska sidan: det går att starta ifrån flera ställen t ex Strbske Pleso, Smokovec eller Tatranska Lomnica. Det går enkelt att starta i Slovakien och avsluta i Polen, eller tvärtom. Det finns spridda stugor att bo i, men många bor i dalen och gör dagsetapper.

Några mil därifrån, på slovakiska sidan, finns även mycket fin vandring i låga Tatra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.