Tatrabergen - Slovakien

Hej! Jag tänkte höra mig för lite om det är någon som vet. Jag har vandrat rätt mycket på den polska sidan av Tatry-bergen men är nu sugen på den storslagna slovakiska sidan.
I sommar ska jag dock även ta med mig min käre far och han har bra kondition och klarar att vandra många timmar. Det jag är lite oroad över är om han klarar av toppen Gerlach, finns det olika sätt att ta sig upp, linbana även? eller måste man "klättra"? oroad över att det kan vara för avancerat för honom. Jag vet att det går en linbana upp till Lomnici.
Själv drar jag mig inte för att ta i och klättra men eftersom jag åker med någon som inte är jätteerfaren så är jag lite orolig över just Gerlach.

Någon som varit där som kan berätta?

tack på förhand
 
Till toppen av Gerlach finns ingen linbana, och ni får heller inte (lagligt) gå upp utan guide, även om det historiskt sett funnits turistleder dit och därifrån. Jag avråder från att försöka - det är inte direkt lättorienterat, bitvis mycket exponerat, och risken för dryga böter om man blir haffad av TANAP:s vakter är stor - man syns rätt bra och berget är välbevakat. Undantaget är, om ni kan vifta med medlemskort från någon klätterorganisation, har klätterutrustning med er, befinner er på en rimlig approachväg och "det är uppenbart" att ni tänker klättra ;).

Hyra guide kostar annars vad jag vet några hundra euro, beroende på startpunkten och antalet deltagare (högst fyra till Gerlach, om jag minns rätt). Vänta gärna med att boka guide tills ni är uppe i bergen och har koll på väderutsikterna - det vore ju snöpligt att betala, kämpa sig upp, och... inte få se något.
I det nedanstående utgår jag ifrån att du har en bra Tatrakarta att följa beskrivningen på.

Den vanligaste vägen är upp från Velicka-dalen (ni kan både boka guide och utgå ifrån Sliezky Dom), och ner till Batizovska-dalen (och sen längs den rödmarkerade "magistrala" tillbaka österut till S.D. eller - längre, men trevligare - västerut till det mycket mysigare Popradske Pleso för övernattning.
Om du gått i polska delen, så kanske man kan jämföra svårighetsgraden upp på Velicka-sidan med att gå upp på Swinica (lika från Zawrat som från Liliowe), medan Batizovska-sidan kanske mest påminner om Orla Perc kring Kozie Czuby.
Jämförelsen gäller tillståndet innan "någon" (konspirationsteorierna skiftar från miljövänner till guiderna själva) för några år sedan stulit de kedjor, som suttit kvar på vissa ställen ända sedan detta var en laglig led före kriget. Är ni inte känsliga för exposition, är det dock marginell skillnad tekniskt sett, och ni blir ändå inknutna/säkrade av guiden vid behov.

Det finns en i mitt tycke vackrare, men längre och svårare väg upp, kallad "Martins väg" - den går uppe på kammen via Polsky Hreben, Litvorovy Stit och Zadny Gerlahovsky Stit. Då får man starta från Zbojnicka Chata. i Velika Studena-dalen. Jag har för mig att maxantalet den vägen är 2 pers/guide, så det blir dyrare, men mycket väl värt priset, om ni känner att ni klarar detta rent tekniskt (den är kanske punktvis II enligt UIAA). Nergången valfritt till Velicka eller Batyzovska, de flesta väljer den senare.

Det finns många otroligt vackra och högalpina leder, som inte kräver guide eller klätterutrustning, men väl en hel del scrambling. Man kan gå genom höga pass mellan stugorna utan att behöva gå ner på "magistralan" mer än någon enstaka gång. Vill ni ha tips om leder, övernattning etc, så säg till. Detta är annars en bra länk att kolla vidare på.

Slovakiska Tatra är betydligt mindre överbefolkat än den polska delen och det går i regel att boka nästa övernattning genom att på morgonen ringa från den föregående, men kan ni vänta till september blir det ännu bättre, och vädret för det mesta stabilare, så chanserna till fina utsikter från Gerlach ökar - se bilder :)
 

Bilagor

  • na Gerlachu.jpg
    na Gerlachu.jpg
    58.6 KB · Visningar: 1,013
  • z Gerlacha na wschód.jpg
    z Gerlacha na wschód.jpg
    50.9 KB · Visningar: 1,400
  • z Gerlacha na zachód.jpg
    z Gerlacha na zachód.jpg
    78 KB · Visningar: 867
  • nad granią Niżniego Gerlacha.jpg
    nad granią Niżniego Gerlacha.jpg
    47.3 KB · Visningar: 889
Liten rättelse

Jag hade inte helt rätt ang. turens klassning och pris. Tydligen klassas även den vanliga vägen (Velicka-Batizovska) som en tvåa. Här är den officiella prislistan, fast det lär gå att förhandla. Turen kostar alltså 243 euro Sliezky Dom, om ni är två i gruppen. Man får vara högst tre. Det brukar gå att hitta någon som vill dela/haka på i Sliezky Dom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.