Vattentillgång & kokmöjligheter i Tatra, Slovakien

I början juli kommer jag att vandra ca 1 vecka i höga Tatra i Slovakien. Eftersom det är förbjudet att tälta i bergen kommer jag att bo i stugor. 1) Hur är det med vattentillgång i vattendragen? 2) Krävs vattenreningstabletter eller dylikt? 3) Tål en svensk mage att dricka kranvatten i stugorna? 4) Kan man laga sin egen mat i stugorna, dvs. finns det kök för gäster? Förslag på sjudagarstur mottages med tacksamhet. Om just Du skulle befinna dig i Slovakien eller Tjeckien 1-15 juli kanske vi kan ses någonstans.

/Per
 
Mina erfarenheter från slovakien

Hej, har inte varit i den region som du tänkt dig till och har ingen erfarenhet av stugorna. Men i Niedske Tatry (low tatras) har jag inte upplevt några problem med vattnet även om jag rekommenderar att man alltid tänker sig för och jag brukar alltid ha med mig någon form av vattenrening om inte annat som reserv och backup.

Men du kan ju pröva att ta kontakt med Slovkiska scoutförbundet, de brukar vara hjälpsamma.

http://www.scouting.sk/scouting2/scouting_slovakia/index.php

Tyvärr kommer vi inte att ses då jag inte kommer dit i sommar förrän efter du lämnat.
Du är välkommen att maila direkt om du tror att jag kan svara på någon annan fråga som du har. Var där ner 4 veckor i 2002 och har bra kontakter fortfarande där nere.

Hälsningar Håkan
 
Jag gick bl a upp på Slavkovksk`y ~Stít och på Krivañ i september för sju år sedan och det fanns några små bäckar men de var få, så det behövdes en flaska modell större. 0.6-1 l i alla fall. Inte som i de svenska fjällen där jag brukar klara mig på ett par 20 cl vätskebältesflaskor som man kan fylla på hur ofta som helst.

Jag sov en natt på ett "Pub-rum" i Strbske Pleso samt en natt i stugan som ligger vid Krivañs sydvästra fot.
De hade inget gästkök(vad jag såg), men däremot en liten servering där man kunde få soppa med bröd, chips och öl typ.
Tyvärr började det ösa ned regn och med dåliga fortsatta prognoser efter dessa två dagar så jag lämnade stället. Men fin vandring var det innan dess. Krivañ hade mycket fin utsikt och även lättare vandring kändes det som./Mvh
 
Tågen

Jag tänkte bara tilläga att tågförbindelserna mellan några av bergens fötter är ypperliga. t. ex. mellan foten på Slavkovsky Stit (Jag kommer inte ihåg vad byn hette nu) och Strbske Pleso. Man kan alltså vila fötterna och åka tåg emellanåt.
 
Boka stugor?

Tack för era svar! Bokade ni som vandrat i Slovkaien stugor i förväg? Finns det sängkläder och madrasser i stugorna? Är det någon idé att ta med eget kök och mat att laga till?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyygu Tatrabergen och höga tatra Trekking 10
joanna Ras över vandrigsled i Tatra Trekking 0
roble Höga Tatra Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.