Höga Tatra

Tänkte åka neråt Polen, Slovakien m.m. i sommar och då ta en tur i Höga Tatra, på gränsen mellan Polen och Slovakien. Är det någon som har några erfarenheter därifrån, eller har tips på andra trevliga vandringsområden i de trakterna?
 
Jodå

Hej

jag gick faktiskt i Höga tatra i början på september -97. Jag tog då tåget ifrån Ceske Budejovice till Poprad tatry. Därefter lokaltåget till Stary Smokovec, och gick upp på Slavkovsky Stit 2452 möh. Efter det tog jag lokaltåget från St. Smokov. till Strbske Pleso och övernattade där på ett "värdshus" typ pub-hotel. På morgonen tog jag sedan liften upp till Chata pod Soliskom. Jag gick sedan inte upp på den lokala toppen Predne Solisko.Jag tycke det var för mycket folk där, rena motorvägen. Jag tog istället en öl och en korv med bröd i "stugan", och fortsate sedan vidare den blåa leden och sedan ner den gula leden en bit( om Du har kartan). Sedan den röda leden Tatranska magistrata tills leden till Krivan började. Sedan gick jag upp på Krivan, som är något av ett nationalmonument för slovakerna. Och visst utsikten var fantastisk där uppe 2494 möh. Därefter gick jag ner den andra leden till Vazecka chata/ Chata kpt Rasu och övernattade där. Jag hade tänkt gå ett par dar till men det började regna rätt rejält och det lovades ännu mer regn så jag liftade till Liptovsky Mikulas och tog tåget tillbaks igen.

Sammanfatningsvis så var det mycket fin natur och lätta vandringar om man jämför med de svenska fjällen.
En liten större vatteflaska el lik. är dock att rekommendera. Det finns inte SÅ mycket porlande vatten, som i de svenska fjällen (Det som finns är i stort sett de vattendrag som är utsatta på kartan).
F. ö. är ölen på pubarna mycket god och inte dyr.

Andra mycket fina områden lär vara Låga Tatrabregen där det finns grottor, samt de olika Fatrabergen ( "höga" och "låga" också tror jag).
Tjeckien känner jag annars lite bättre till, och det finns lite berg där också, men det är en annan historia.

Trevlig tur

Anders Malmqvist
 
Bra val.

Tjena.
Jag har själv vandrat i Tatrabergen sen 1995 ca 2-3 gånger per år. Jag rekommenderar att du utgår från Zakopane.Härifrån kan du utgå om du viöö göra dagsturer eller kanske längre turer på flera dagar.
I bergen finns det stugor som man kan övernatta i
Exempelvis ett alternativ är att vandra till Morskie Oko för att där sova över och dag två bestiga Polens högsta berg Ryze och därefter övernatta på Slovakiska sidan. Själv upplever jag Tatrabergen som relativt oexploaterade men under högsäsong är det väldigt mycket besökare i bergen. Vad gäller priser så är det mesta rätt prisvärt och ett pensionat kostar cirka 40-50 kronor natten.
Lycka till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.