Kilimanjaro

Hej alla glada!

I sommar tänker jag ge mig av ner till Tanzania för att bestiga Kilimanjaro, en stor dröm jag haft ett tag nu.
Jag har planerat för resan en längre tid, men planerna har varit väldigt ytliga eftersom jag varit osäker på
hur långt man egentligen kommer med en tunn studentplånbok. Men efter intensivt sparande ser jag nu att det är
möjligt, och därmed börjar bokningen av resan närma sig. Jag känner mig otroligt påläst om det mest väsentliga
vad gäller denna resa, däremot har jag ändå några funderingar som förhoppningsvis någon här kan hjälpa mig med.

1. Det är verkligen en DJUNGEL av arrangörer där ute så jag undrar om någon kan rekommendera någon speciell?
Mitt mål är att det blir Machame-rutten upp. Det spelar ingen roll om det är en svensk eller internationell
arrangör och någon tusenlapp mer eller mindre är inte hela världen, det viktiga är att de är pålitliga och
att någon med positiva, personliga erfarenheter kan rekommendera dessa. Följdfrågor lär säkert komma här.

2. Jag har redan införskaffat den mest nödvändiga utrustningen som rekommenderas (tack tomten) men jag lyckas inte riktigt komma
underfun med vad man bör ha för byxor under sista natten/morgonen upp mot toppen. Har läst på vissa ställen
att tjocka Gore-tex downpants är overkill medans andra hävdar att det är en nödvändighet. Vad skulle ni
rekommendera? Kan tillägga att jag är jäkligt varm av mig och att uppgången kommer att ske juni-juli någon gång.
Hur kallt är det då egentligen?

3. Tycker hela den här grejen med bärare känns som någon slags modern slav-kommersialism, men vet att det är ett
nödvändigt ont. Däremot kan man ju alltid försöka bidra med en väska de föredrar att släpa på i alla fall, så min
fundering är ifall bärarna generellt sätt föredrar ryggsäck eller dufflebag?

4. Mina vänner har helt andra planer för sommaren som snarare innefattar fruktiga drinkar vid en lyxig strand i något
medelhavsland än tablett-renat vatten i ett blåsigt tältläger tusentals meter upp i luften. Det är dem som borde vara
avundsjuka säger jag, vilket ingen verkar fatta, så det lutar tyvärr åt att jag kommer resa ner ensam. Så om du själv
funderar på Kilimanjaro i sommar men inte har någon att åka med, tveka inte, hör av dig! :)

Det var väl allt för nu! Tackar på förhand för era svar.

Mvh
Kim
 
Försök till svar. Själv gick jag Machame 2009.

1. Sök arrangör som är med i TATO (Tanzania Association of Tour Operators). Det borgar för viss kvalité, då myndigheterna har viss insyn i de anslutna företagen. Annars kan du gå på rekommendation.

2. Goretex dunbyxor är overkill. Jag skulle rekommendera underställsbyxa + skalbyxor. Bra om det finns dragkedjor på sidorna, så man enklare kan reglera ventilationen.

3. Det finns möjlighet att gå själv, dvs. inga bärare och kockar, utan bara guide. Gjorde detta själv (klätteretiska skäl). Dock bör man betänka att det handlar om arbetstillfällen i ett land med hög arbetslöshet. Går du Machame tältar man och det kräver mer av bärande (bord, stolar, tält, mat, kök osv.) Men som svar på din fråga: bärarna hade ofta egna säckar som de bär på huvudet. Jag misstänker att de tar din packning på huvudet.

Mvh /Joel
 
Försök till svar. Själv gick jag Machame 2009.

1. Sök arrangör som är med i TATO (Tanzania Association of Tour Operators). Det borgar för viss kvalité, då myndigheterna har viss insyn i de anslutna företagen. Annars kan du gå på rekommendation.

2. Goretex dunbyxor är overkill. Jag skulle rekommendera underställsbyxa + skalbyxor. Bra om det finns dragkedjor på sidorna, så man enklare kan reglera ventilationen.

3. Det finns möjlighet att gå själv, dvs. inga bärare och kockar, utan bara guide. Gjorde detta själv (klätteretiska skäl). Dock bör man betänka att det handlar om arbetstillfällen i ett land med hög arbetslöshet. Går du Machame tältar man och det kräver mer av bärande (bord, stolar, tält, mat, kök osv.) Men som svar på din fråga: bärarna hade ofta egna säckar som de bär på huvudet. Jag misstänker att de tar din packning på huvudet.

Mvh /Joel


Tjena Joel, tack för dina svar! Har faktiskt läst dina blogginlägg från din Kilimanjarotur för några månader sen och jag måste säga att de varit en av mina många inspirationskällor till detta!

Ska kika in TATO på en gång, tackar! Låter bra med byxorna, då har jag redan vad som behövs! Hur kallt skulle du uppskatta att det var på natten i topp-campet när ni gav er av därifrån?

Jo precis jag förstår att det är därför bärare osv "i princip" är obligatoriskt, men jag tycker nog istället man exempelvis kanske skulle kunna betala samma summa där lika stor del ändå går till lokalbefolkningen som om man använt bärare, men att valfriheten i om man vill bära själv eller inte är större. Men vad vet jag, man resonerar nog annorlunda när man ska krypa ur sin sovsäck mitt i natten och bege sig mot toppen, man är nog tillräckligt trött då ändå :cool:
 
Vi hade en ganska tuff natt upp. Vi var där precis när regnperioden började, så vi hade underkylt regn och snö på vägen upp. Några vi mötte nämnde en temp på -15, men det hör nog till ovanligheterna att det är så kallt. Speciellt om du åker mitt i sommaren lär det inte bli så kyligt.

Mvh /Joel
 
i området när infaller den?

Thure

Som jag förstått det när jag googlat runt finns det två stycken regnperioder, den lilla regnperioden som pågår under november-december, och sedan den stora regnperioden som pågår mars-maj. Detta kan väl bekräftas av diagrammet nedan. Arusha är en av huvudbyarna precis vid Kilimanjaros fot. Sedan är det väl inte 100% pålitligt iom att Kilimanjaro breder ut sig över så pass stor yta, men en idé om hur det ligger till får man iaf.

regn_arusha.jpg
 
Tjena!

Jag reste med äventyrsresor.se Jag kan varmt rekommendera dem.

Det är verkligen värt att bli lite ompysslad på dom där höjderna. Mycket större chans att nå målet då. Tråkigt om du inte orkar och måste vända bara för att du inte ville känna att någon slavar för dig.
Precis som någon skrev tidigare, de här jobben är MYCKET eftertraktade då väldigt många är anställda inom organinsationer där det finns krav och rättvisa, mer än man kan säga om resten av arbetsmarknaden där.
Lycka till, och säg till om du har fler frågor!
 
Tjena!

Jag reste med äventyrsresor.se Jag kan varmt rekommendera dem.

Det är verkligen värt att bli lite ompysslad på dom där höjderna. Mycket större chans att nå målet då. Tråkigt om du inte orkar och måste vända bara för att du inte ville känna att någon slavar för dig.
Precis som någon skrev tidigare, de här jobben är MYCKET eftertraktade då väldigt många är anställda inom organinsationer där det finns krav och rättvisa, mer än man kan säga om resten av arbetsmarknaden där.
Lycka till, och säg till om du har fler frågor!

Får tacka så mycket för rekommendationen, har varit i kontakt med äventyrsresor innan och fått ett väldigt gott intryck, så bra att man får det bekräftat från någon med erfarenhet! Det lutar faktiskt åt att jag kommer att boka med dem. En fundering jag faktiskt har är vilken typ av mat som kockarna lagar på berget? Håller den "västerländsk" standard så att säga?
 
Maten är anpassad för vandringen. Inga kraftiga köttstycken och tungsmält kost. Våra kockar var mycket duktiga, och viss mat liknade västerlänst mat. Kyckling till exempel. Vi fick friterad kyckling på 4000 meters höjd! Frukosten bestog ofta av bröd, en soppa/välling som jag hade svårt att placera smaken på, men någonting mot gurka kanske och kaffe eller te.
Övrig mat under vandringarna var varierad. Alltid te och mycket färsk frukt, afrikanska såklart. Meloner, passionsfrukt, och en del frukter jag aldrig sett varken innan eller efter, såg ut som skit men smakade helt fantastiskt!
Ris var också vanligt och någon form av pannkaka. Svårt att beskriva all mat, men jag kan säga att jag är ganska kräsen och svår att lura i saker som jag inte gillar, men jag var inte hungrig på berget!
Och efter man passerat 4500 meter slutar kroppen vara hungrig alls. Ingen matlust och huvudvärken börjar komma. Viljelös och blek. Just då är det extra viktigt att äta det dom ger dig. Dom har varit med förr, och vet vad som behövs. Så låt dig inte luras av att det är ett enkelt berg som väldigt många klarar av att bestiga. För utan mat i magen kommer du inte långt alls!

Parata med Håkan på Äventyrsresor. Hälsa från mig! Han är helt fantastisk att ha att göra med. Eller det är dom allihopa för den delen. Jag ska resa med dom igen nu i april till Nepal och gå till everst basecamp i en supportaktion för de sherpas som städar hela massivet i år.

Fråga på om du undrar nåt mer!
 
låter suveränt du, tack så mycket! Är själv också väldigt kräsen men det låter ju helt klart som att man kan klara sig på det där :)

Pratade med Håkan i förra veckan faktiskt, och kan inte annat än hålla med dig! Verkligen kunnig och lätt att ha att göras med.

Såhär i efterhand när du varit upp, finns det något du kände att "fan, skulle varit bra att haft med sig den där prylen" som man kanske inte tänker på före resan, eller som nödvändigtvis inte finns med på någon av de otaliga packlistor jag läst? Alltså något som står utanför det "självklara", om du förstår hur jag menar?

Häftigt med Everest BC du, ligger väldigt högt upp på min to do-list också. Skulle själv gärna knalla upp till South Col. och släpa ner skit tsm med den grupp svenskar som deltar i det i år, men med tanke på kapaciteten man besitter räcker nog BC bra, det är ju tanken som räknas ;) Hoppas du får en suverän resa dit!
 
Anderson

Jag bokade resa genom Friluftsfrämjandet som i sin tur anlitade Anderson African Adventures . Kunniga lokala guider och välordnat. Minns inget speciellt som behövdes på vägen upp utöver det som redan står i andra packlistor. Däremot underskattade jag hur psyket påverkas, det gäller verkligen att vara envis sista natten! Jag fick otrolig huvudvärk och det väcktes en hel del jobbiga känslor jag inte var beredd på, och då var jag ändå en av dem som var piggast i gänget. Och visst kan det kännas konstigt med bärare, men det är samtidigt många som får jobb tack vare dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.