Mt Kilimanjaro Projektarbete

Hej allesammans!

Jag heter Henrik Hansen och jag går tredje året på Procivitas Gymnasium i Helsingborg. Nyligen har en mycket spännande fas av mitt liv inletts. Jag läser projektarbete som är en kurs alla treor läser där man får välja ett projekt man helt individuellt eller i grupp skall genomföra, du har alltså ingen lärare till hands. Mitt projektarbete är inte likt någon annans, då jag har valt att ta på mig den omfattande uppgiften att bestiga Mt Kilimanjaro i Februari 2009.

Detta har jag valt att göra utav många olika anledningar. Jag skall erkänna att jag inte tidigare har varit på någon liknande trecking och det närmsta jag kommit detta är Kullaberg i Skåne. Därför är det här nytt för mig. Först och främst gör jag det för att jag vill utmana mig själv att göra något jag inte tidigare trott att jag skulle klara av. Dessutom jobbar jag stenhårt för att kunna göra detta i ett välgörande syfte, alltså att kombinera resan till Afrika med att möjligtvis överlämna skolmaterial till behövande eller liknande.

Det är mycket som krävs i mina förberedelser både fysiskt och ekonomiskt, vilket ni säkerligen redan vet. Att många kunniga inom området spenderar tid i detta forum är anledningen att jag vänder mig hit. Jag vill ha tips om hur jag ska optimera mina chanser att klara av det!

Om du känner att du kan hjälpa mig på något sätt får du jättegärna göra det. Tipsa mig om hur jag ska förbereda mig på bästa sätt, hur jag skall acklimatisera, hur mycket som kommer krävas etc. Jag tackar och tar emot all information!

Gå även in på min blogg www.projektkilimanjaro.blogg.se och läs hur mina förberedelser fortskrider. Där kan du också läsa mer om hur du kan hjälpa mig.

Tack på förhand
MVH /
Henrik Hansen
Kilimanjarobestigare från Helsingborg
 
Skulle du inte få några kloka svar är det bara att söka här på utsidan. Finns nog spaltmeter av Kili tips att ta del av.
 
God kondition

För att komma upp på Kilimanjaro krävs egentligen bara god kondition och lite envishet. Se till att vara vältränad så blir det ett bekymmer mindre när höjden börjar kännas. Läs på om höjdsjuka, ta det lugnt och var uppmärksam på eventuella symptom. Rent ekonomiskt kostar det en slant eftersom du dels bör anlita guide för att komma upp och dels måste betala nationalparksavgift. Resan ner är inte heller billig.

Som sagt, sök i gamla trådar! Det finns mycket skrivet om Kilimanjaro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.