Kilimanjaro, utan bärare?

Hej, jag tänkte försöka "promenera" upp för Kilimanjaro nästa vinter men till min besvikelse värkar treckandet kring Kili mycket komersielt (stugor, kockar osv.). Vet nån hurdana möjlighter det finns till att bestiga Kili på egenhand? Jag har förstått att man måste ha guide för att slippa in på området, men isåfall är det möjligt att anställä endast en GUIDE, dvs. utan bärare och kockar?

Tack ifall ni kan dela med era erfarenheter!

Koponen; sa:
Hej, jag tänkte försöka "promenera" upp för Kilimanjaro nästa vinter men till min besvikelse värkar treckandet kring Kili mycket komersielt (stugor, kockar osv.). Vet nån hurdana möjlighter det finns till att bestiga Kili på egenhand? Jag har förstått att man måste ha guide för att slippa in på området, men isåfall är det möjligt att anställä endast en GUIDE, dvs. utan bärare och kockar?

Ja det är ju förfärligt att den rika lokalbefolkningen tillåts profitera på de stackars fattiga bergsbestigarna;)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om du går machame rutten så bor du tält. Du måste enligt lag har bärare. Jag hade dock bärare som var beredd att ta över min packning om jag inte skulle orka. Både jag och guiden var nöjda över arrangemenget men mest nöjd var nog bäraren! Se om du kan få en deal. Jag kan rekomendera ett bolag och guide om du vill. Maila mig så svarar jag i slutet av nästa vecka(bortrest)

Killi

Jag skulle vilja veta om något bra bolag som någon kan rekommendera när man ska vandra uppför Killi. Jag och kvinnan imitt liv ska dit nästa Jul /Nyår sen Safari 4 dagar, och vidare till Zanzibar.

Det är en strapats att ta sig upp för Kilimanjaro även om man är vältränad. För att upplevelsen ska bli så minnesvärd som möjligt så krävs det nog bärare. Det är i regel bra arrangemang kring teckinarna och servicen är mkt god i Tanzania. Se till att ni gjort upp med dricksen INNAN ni ger er iväg.

Jag skulle vilja veta om något bra bolag som någon kan rekommendera när man ska vandra uppför Killi. Jag och kvinnan imitt liv ska dit nästa Jul /Nyår sen Safari 4 dagar, och vidare till Zanzibar.

Ett perfekt upplägg för en perfekt och minnesvärd resa. Ni kommer att se ett Afrika ni alldrig glömmer. Den danska författarinnan Karen Blixen sa; "Man kan lämna Afrika men Afrika lämnar aldrig dig" och det stämmer till 110% Jag vet inte om någon researrangör är bättre än någon annan, så det är nog hugget som stucket. Oavsett vilken arrangör ni väljer så är servicen är mkt god och det är en mkt hög standard på lodgerna i nationalparkerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips