Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya

Åker till Kamerun och Kenya i början på april och skulle vilja ha lite tips. I kenya har jag förstått så kostar allt pengar men finns det någon möjlighet att organisera sin vandring själv? Eller är det så dyrt att man skall bita i gräset och i stället betala ca 500 dollar för att knata upp på killimanjaro? Hur är det med transporter, svårighet att vandra, överfallsrisk?

Är det möjligtvis någon som varit i kamerun? Vill gärna ha tips på vandringen vid mt kamerun. Men även tips om allt från bra nationalarker till campingar och billiga hotell.

Tack på förhand Uffe
 
ÄventyrsUffe; sa:
Åker till Kamerun och Kenya i början på april och skulle vilja ha lite tips. I kenya har jag förstått så kostar allt pengar men finns det någon möjlighet att organisera sin vandring själv? Eller är det så dyrt att man skall bita i gräset och i stället betala ca 500 dollar för att knata upp på killimanjaro? Hur är det med transporter, svårighet att vandra, överfallsrisk?

Är det möjligtvis någon som varit i kamerun? Vill gärna ha tips på vandringen vid mt kamerun. Men även tips om allt från bra nationalarker till campingar och billiga hotell.

Tack på förhand Uffe
Hej

Jag var i Kenya och Uganda senast -96. Aldrig varit i Kamerun, däremot i Nigeria och Centralafrikanska republiken mm.
Du kan naturligtvis organisera själv men det är möjligt att du MÅSTE ha en guide för att gå upp på berget. Det kostar också pengar att åka in i parkerna. Jag har aldrig varit på Kilemanjaro själv men har däremot ganska stor erfarenhet av Afrika och Mt Kenya. Jag har aldrig känt mig speciellt hotad av befolkningen, däremot av militär i länder där det varit krig eller ostadigt på annat sätt. Tältat har jag gjort hela min resa från Alger till Nairobi och det har bara varit några små incidenter med stöld. Vildcampa kan man göra i mindre tätbefolkade områden annars blir det campingplats eller i värsta fall hotell. Om man lever vildmarksliv och även annars, skall man absolut vara två stycken, det ökar säkerheten betydligt. Om man har lätt för språk är det till stor hjälp att kunna lite Swahili, alla blir hjälpsammare då, annars funkar engelska bra i fd engelska kolonier, och franska och tyska i de övriga. Det finns vissa länder som i Afrika är ökända även av afrikanerna själva, tex Somalia och Kongo.
Åk gärna buss i Afrika, det är en upplevelse i sig, men bered dig på att stå upp, ovanpå en massa väskor utan pisspaus i åtta timmar i sträck. Mat kan man om man inte är rädd för maginfektioner köpa mat som kyckling mm genom bussfönstret men även läsk och bananer. Hastigheten understiger inte 100 km/h oavsett väg och ett tre-toners kompressorhorn rensar vägen från cyklister och gående. Jag har sett folk med cyklar och en last på 50 kg bananer cykla rakt ner i diket av skräck. En resa man garanterat aldrig glömmer.
Sist men inte minst, glöm den bild av Afrika du fått genom TV:s naturfilmer. Afrika är människor, människor och åter människor. Detta gäller naturligtvis inte överallt, öknarna är ju tämligen tomma på folk. Insprängda ligger nationalparkerna med ett rikt djurliv, utanför dessa finns det knappt ett större däggdjur.
Som vit behandlas du konstigt nog med respekt, och de flesta är artiga. Det farligaste är som överallt, trafiken som är hänsynslös.

/Hans
 
Tack för ditt svar Hans

Av din beskrivning av afrika så verkar det ungefär som jag tänkt mig. Att det inte är nåra större problem att tälta är bra då det är den boendeform jag föredrar. Vi är tre pers som åker och hoppas att kunna ta oss fram med lokala transportmedel. Vi skall vara försiktiga med trafik och annat farligt.

Nån annan som har nåra fler tips?

//Uffe
 
Hej!

Jag var i Kenya våren 98 och var uppe på Mt Kenya på sommaren.
Ett bra tips på att få reda på mer är att snacka med Max "killen som finns på" Nairobi Youth hostel där det för övrigt är bra att bo när du är i Nairobi.(om han finns kvar). Han vill givetvis sälja resor och annat men man kan nog få en massa info av honom. Han var också bland dom billigaste gällande priser på guide och bärare.
När det gäller Kenya är det alltid en kompromiss av pris och risktagande. Man kan hitta en billig guide som senare visar sig ta betalt för att fortsätta varje dag och då slutar det dyrare än med att ta den dyrare guiden från början.
Det gå utmärkt att ta landsvägsbuss till Nanyuki, norr om Mt Kenya. Där kan man få kontakt med guider etc. Kolla bara så att han är godkänd som guide.

Fördelen med att ha en guide med är att du kan få trevliga samtal och en massa kunskap om Kenya under vandringen. Vill du ha lagad mat är dom också väldigt duktiga kockar. Guiderna vet också vad det brukar kosta att resa till ingången på Nationalparken och vilka priser som gäller för övernattning etc.

Vi gick i två dagar upp till ca 4000 m ö h. Kl 2 på natten började vi vår toppbestigning och var uppe på 4985 m ö h ca 5:30 och sen gick vi hela vägen ner till Nanyuki där vi tog en bil till Nairobi. Har du tid så är det nog lämpligt att lägga fler dagar på och vid berget.

Med bara promenad kommer du upp till tredje högsta toppen på 4985 möh. För att komma upp på första och andra (som sitter ihop) måste man ha särskilt tillstånd och vara utbildad klättrare, typ.
Ta det försiktigt med höjden om det nu blir så att ni bär er egen packning. Om du går med ingen eller bara lite så klarar de flesta av höjdstigningen. (min otränade lillasyster på 18 år gjorde det galant) Men om du bär packning måste du ta det lugnare.

Jag märker att det blev ett ganska långt svar. Lonely planets guidebok är bra och fråga runt när ni är i Nairobi.

Ha en trevlig resa.
 
ÄventyrsUffe; sa:
Tack för ditt svar Hans

Av din beskrivning av afrika så verkar det ungefär som jag tänkt mig. Att det inte är nåra större problem att tälta är bra då det är den boendeform jag föredrar. Vi är tre pers som åker och hoppas att kunna ta oss fram med lokala transportmedel. Vi skall vara försiktiga med trafik och annat farligt.

Nån annan som har nåra fler tips?

//Uffe

Glöm bara inte att jag skrev att vildcampa kan man göra i mindre tätbefolkade områden. När det gäller övernattning måste man vara flexibel. Jag har sovit på missionstationer, hos privatpersoner, i små stugor, bungalows, hotell och tält på campingar och ute i naturen.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
andy-l dodentocht / dödsmarschen - lite frågor Trekking 3
sanling Anapurna circuit -frågor Trekking 9
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
oddball camino de santiago, igen, några praktiska frågor Trekking 14
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
GJMC Frågor om West Highland Way Trekking 16
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
miaz fråga ang. tält och asien Trekking 1
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.