Frågor om West Highland Way

Tänkte Gå West Highland Way i sommar och har några frågor:

Var kan man köpa Gas eller sprit till köket i Glasgow?
Eftersom man inte får ha med det på flyget.

Kan man dricka vattnet i bäckar efter West Highland Way? Eller skall man rena det på något sätt?

Är det mycket folk som går utefter den i början av augusti?

Biten mellan Loch Lomond och Bridge of Orchy ser ut att gå mellan järnvägen och "Riksvägen", förtar det väldigt mycket av frihetskänslan.

Ryanair har haft godheten att se till att flyget landar 23:xx och sista transporten till Glasgow uppges gå klockan 23:00 finns det någonstans man kan sova första natten
 
Jag har svar på alla dina frågor! :) Eftersom jag vandrade på leden i fjol. Jag återkommer när jag har packat ner grejorna på mitt studentrum. Jag ska kolla upp hotellet jag övernattade. Det är öppet dygnet runt och ligger centralt. Om du har Lonely Planet-boken "Walking in Scotland" Så VARNING, det finns ett fel telnr som går till en oseriös person som låtsas vara vandrarhem fast det är till hans lgh. Jag gick på den fällan.

Hör av mig senare!

Jonas
 
Svar på dina frågor

Det finns några friluftsbutiker i Glasgow så det är inga problem att köpa gas där. Man kan även köpa gas i Milngavie och längs leden. Jag hade inga problem att hitta butiker där i Glasgow heller. Jag minns inte riktigt hur jag hittade dem :) Men jag tror jag kollade upp via några företags återförsäljare i Glasgow och skrev ner adresser. Det är inte så svårt att lokalisera i Glasgow.

Om man ska dricka från nån bäck, måste den helst rinna från bergen. Problemet är att många får betar där nära bäckar. Det finns att fylla på varje ställe man övernattar eller när man passerar tex hotell. Fråga då efter "drinking water". Och fyll inte vatten i WC eftersom vattnet är klorerat! Ibland finns det kran utanför en pub eller på en vägg där det står "drinking water" och då är det bara att fylla på vatten. Annars kan man be de som jobbar i baren att fylla på vattnet. Se till att ha tillräckligt med vatten så att du klarar dig under dagen.

WHW är en mycket populär led, jag vandrade i slutet av augusti och ändå var det folk varje dag. Så räkna med att stötta på folk väldigt ofta. Det är inte som att fjällvandra och stötta på ett fåtals personer per dag.

Om du ska övernatta i Glasgow, så slå INTE det här numret 0141-221 7880!! Surfa istället till den här adressen:

http://www.euro-hostels.co.uk/

Priset är bra och hotellet ligger centralt. Typ backpacker-hotell. Inte långt från turistbyrån i stan. Öppet dygnet runt tror jag.

Ett annat råd, se till att ha myggluva med dig! S k "midges" är omöjligt att uthärda och de är väldigt små så att de lätt bits. De midges är värst på morgonen och på kvällen, det är när solen går upp och när den går ner. Det kan även vara jobbigt på dan. Det bästa sättet är att slippa dem är när det blåser eller när man går fort från dem. En gång fick jag hoppa över lunch äta gående eftersom det kom så mkt midges. Jag blev nästan galen och köpte myggluva.

Det är faktiskt fint att gå från Loch Lomond fram till Tyndrum, därefter går man nära rälsen och gammal väg fram till Kings House Hotel. Jag tog bussen denna etappen ;-)

En annan sak man kan tänka på. Det är bra service på leden så att man kan lämna sin ryggsäck och får den transporterad över hela leden där man ska övernatta. Så att man behöver bara ha dagturssäck och bära lätt. Det kostar 25£, inte 32 £ som det står i boken. Men det kanske beror på vilken period under sommaren? Man beställer service i Milngavie, det finns gott om skyltar/info där så att man hittar "Carry service" som det heter där.

Och sista rådet, ha inte för GROVA kängor. Det är mycket hårt att gå där pga man går på konstgjord led. Det är inte lika naturliga stigar här i Sverige som i Skottland. Mestadels går man på gamla vägar, militärvägar från 1600-talet och konstgjorda leder som har grävts och lagts grus och småstenar.Så ha halvmjuk, halvkängor typ. Inte rejäla meindel-kängor. Jag hade läderkängor och fick hemska skavsår trots jag har använt dem i svenska fjällen utan några problem eller fått alls nån skavsår. Många som gick där hade trekkingskor, eller halvkängor. Det räcker gott där.

För övrigt är det fint där efter Loch Lomond när man närmar sig de högländska bergen. Folk där är mycket trevligt. Att campa utmed leden på markerade ställen kostar snitt 4 £.

Måste du ta Ryanair? Det finns flera flyg till Skottland nu och du borde hitta bra tid. Prestwick ligger en bit utanför Glagsow. Jag åkte med Snålskjutsen från Malmö. I Glasgow tog jag flygbussen till stan och sedan taxi till det icke-äkta vandrarhemmet (som telnr gick till).

Jonas
 
Gas i Fort William eller Mallaig

Hej

Ska till Skye i augusti och vandra. Någon som vet om det går att få tag på gas till Triangia i Fort William eller Mallaig?

Olle
 
Re: Gas i Fort William eller Mallaig

oeriksson; sa:
Hej

Ska till Skye i augusti och vandra. Någon som vet om det går att få tag på gas till Triangia i Fort William eller Mallaig?

Olle

Hej, ja det finns gasbehållare som MSR, Coleman och kanske Primus att köpa till Trangia. Det finns flera ställen där man kan köpa gastuber så det är inga problem.

Jonas
 
Du hittar i olika gasbehållare och mycket annat på Nevis Sport i Fort William. Följ huvudgatan norrut (High Street) så kommer du rakt på den ganska stora och välsorterade butiken som också innehåller kafé och pub!!
Jag var och vandrade kring Fort William och på Skye i slutet av Juni. Mycket trevligt!! Besteg Ben Nevis i fint väder, liksom några andra Munros (toppar över 3000 ft). Cuillins på Skye är också mycket fina. Black Cuillins är något mer otillgängliga pga brantare och klippigare. Ni känner säkert till det redan men Sligachan Hotel är ett vanligt ställe att utgå ifrån vid vandringar. Om ni har bil så är ett annat bra ställe att utgå ifrån Glenbrittle, en smal liten väg straxt innan Carbost (Talisker Distillery). Där finns möjlighet att ta sig direkt upp till Black Cuillins. En halvdagsvandring upp till en liten sjö (Lochen) mellan Sgurr Dearg och Sgurr Mhic Choinnich. Till en börja med ganska lätt vandring som blir brantare. Passera en liten sjö vid foten av bergen. En lättare klättring upp till den lilla sjön som ligger som i en "gryta" omgiven på tre sidor av branta toppar straxt under 1000 meter och med en spektakulär utsikt ut mot havet på den fjärde sidan. En av höjdpunkterna för mig under dessa vandringar.

Angående tidigare fråga om man kan dricka vattnet i bergen så ställde jag just den frågan till en lokal vandrare. Han sa att han och hans kamrater alltid drack vattnet i bäckarna. Eventuellt med den reservationen att vi borde vara lite försiktiga på de mer låglänta (ganska höga!) ställen där det fanns gott om får.

Ha en god tur!!!
Lennart
 
rent vatten i Skottland

Det är ju alltid en riskbedömning, många chansar väl, jag använder olika typer av rening när jag tar vatten från vattendrag i Skottland. Ibland Aqua-Mira droppar, ibland en liten pump med iodinkristaller, ibland en Kathadin-flaska med 3-stegsfilter.

Tätheten av vandrare är mycket större än i Nordiska fjäll, och fåren kan finnas i stort sett överallt. I närheten av liftsystem kanske risken är större för spilla av olja etc, vatten ur bäckar som kommer ner från Ben Nevis tex skulle jag aldrig dricka orenat-Hundratals människor är på toppen varje dag när vädret är ok under sommaren och där finns inga WC..
 
Hej! Jag och en kompis hade tänkt att vandra den här leden nånstans mellan 15-25 juni i sommar. Då vi är ganska nya till vandring så har jag lite frågor jag hoppas få svar på. Kommer förmodligen med fler frågor allteftersom, men tveka inte att svara på frågor jag inte ställt än.

Vad jag har förstått så är den värsta perioden för knott och b'n'b-vandrare i juli-augusti?
Är det riktigt? Vad är bästa metoden för att slippa sådana? (Skotska knotten alltså)

Då vår budget är mycket liten hade vi tänkt att ha med frystorkat+lite annat och tälta. Jag har hittat
"Scottish Outdoor Access code" och det verkar lovande. Men är det någon som kan hjälpa oss att
beräkna hur lång tid vi kommer behöva på den här leden? Vi hade inte tänkt att göra några
uppehåll annat än för att sova och äta.

Hur hittar vi bra kartor över leden? Vore ju bra om man slapp massa olika kartor. Ska besöka
Kartbutiken i Stockholm på onsdag, men det skadar nog inte att fråga här.

Tack på förhand!
 
Vi sprang leden på fem dagar i månadsskiftet september - oktober förra året (inga knott). Om ni är vana vandrare klarar ni det på fem dagar (ca 3 mil/dag), men det vanliga är 6 - 8 dagar. Leden är mycket bra markerad så det behövs inga avancerade kartor. Däremot är det kul att ha en guidebok. Om ni flyger med Ryanair och tänker ta tåget tillbaka från Fort William till Glasgow (Prestwick) får ni 50 % rabatt på biljettpriset om ni visar upp flygbiljetterna.

Martin
 
Tack! Vi är inga vana vandrare, men vi går minst en timme varje dag. Vi hade även tänkt förbereda oss men att par helgturer i de norrländska skogarna i vår. Kartan tycker vi vore kul att ha, även om vi inte kommer behöva den.
Det där med flygbiljetterna lät ju bra!
 
Hej

bästa vandrarhemmet i glasgow är euro hostel

jag blev magsjuk men kan inte med säkerhet skylla på vattnet, skulle i varjefall rena.

Jag tror den norra delen av West Highland Way är den mest storslagna och har längs avstånd till vägar. man kan ta Tåget och gå av på någon station mitt ute i ödemarken
 
Okej, vi kommer nu rena vattnet... Ska bo hos bekantas bekanta i Glasgow, men tack för tipset.

Jag har inte så stor koll, men kan någon nämna en bra affär i stockholm där jag kan köpa reningsgrejor och annat vi behöver?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.