Billig Trekking i Europa

Hej hej,
Jag och 3 till är sugna på att vandra någonstans i Europa, dock så måste det tyvärr vara hyfsat billigt då varken jag eller dom andra har så mycket pengar, så min fråga är nu vart kan man åka i Europa som inte är så dyrt men som fortfarande är vackert ? gärna endel bärg och dalar :) helst inte i sverige då vi skulle vilja se något nytt :)
när det gäller kunskaper så har jag och min tjej vandra lite här i Sverige bara men dom andra 2 som är min syster och hennes kille har betydligt mer erfarenhet både från europa och resten av världen.
tackar för alla svar.
 
Öster/söderut i Europa är fortfarande billigt för oss. Sök på "Slovenien", "Triglav", "Montenegro", "Tatra", "Karpaterna" och/eller "Rumänien" i detta forum så får du en massa konkreta tips.
 
Hej, tack så mycket för tipset ska börja söka runt på det du nämnde :) vet du vilka som har dom högsta topparna av dom du nämnde ? :)
 
Menar du metrar över havet, vinner Triglav. Menar du det senare (vilket ju är betydligt mer meningsfullt),vinner Gerlach i Höga Tatra (Slovakien).
Här ser du Europas 50 mest prominenta toppar.
 
Tackar :) jag har sätt att dom som har gått Fagaras verkar tycka att det är det vackraste dom sätt. jag har kollat lite på youtube och det ser fint ut men väldigt läskigt att gå på kammen när den ara är 80cm bred. och ser ut som att man ska dö om man ramlar ner. och att det är ganska mycket åskväder, är det farligt att gå där? :p vill att det ska fint och lite små risker kan man ju ta men om det är relativt farligt så kanske man ska titta efter något annat ? :)
 
Tackar :) jag har sätt att dom som har gått Fagaras verkar tycka att det är det vackraste dom sätt. jag har kollat lite på youtube och det ser fint ut men väldigt läskigt att gå på kammen när den ara är 80cm bred. och ser ut som att man ska dö om man ramlar ner. och att det är ganska mycket åskväder, är det farligt att gå där? :p vill att det ska fint och lite små risker kan man ju ta men om det är relativt farligt så kanske man ska titta efter något annat ? :)
Jag tycker nog att Höga Tatra smäller högre än Fagaras, som jag tyckte var mer enahanda i jämförelse.

Konvektionsåskväder, oftast på eftermiddan, förekommer i alla uppräknade berg under högsommaren - det är fråga om ren fysik. Kolla väderprognosen och reträttvägar längs det tänkta spåret, starta tidigt och gå ner så snart det drar ihop sig.
Eller - mycket bättre - välj att vandra i september - oktober :).

Blir lite konfunderad, när du först vill till de "högsta" bergen, och sen oroar dig över en 80 cm bred stig. Det är ju lite svårt att ramla ner från en sådan, om man inte anstränger sig för att göra det ;). Jag upplevde inte kamvandringen längs Fagaras som det minsta "farlig", visst ser man långt åt bägge hållen ibland, men rent tekniskt är det helt vanlig vandring och bergen är betydligt "rundare" än t ex Höga Tatra. Men vet du med dig, att du lider av höjdskräck, så är det ju inte den objektiva faran som sätter dina gränser, utan din subjektiva upplevelse av exponering - "mycket luft under fötterna" - och det skall man naturligtvis ha full respekt för. Om det bara är fråga om ovana, eller något man inte kommer över ens med träning, är svårt att veta på förväg - jag har sett bägge varianterna.

Tatra bjuder på rejält mycket mer exponerade turer än Fagaras, men även på helt "snälla" sådana, som ändå är väldigt vackra. De flesta vägar upp på Triglav är bitvis exponerade, men det finns snälla vandringar runtomkring i trakten. Montenegro kanske vore något för dig att tänka på, det är rmed få undantag relativt snälla berg, där man kan vandra på fina fårstigar. Runt Kotorbukten finns gott om vackra gamla småbyar, och runtom reser sig svarta bergskammar, som ger mycket fjordkänsla.
 
Kolla upp noga vad som gäller i olika länder. T ex i Slovenien får du inte tälta varken i Triglav eller annan natur, bara på campingplatser som inte finns i Trigla (enda nationalparken). I Triglav är det stugor som gäller och det behöver man boka i god tid. I Slovenien vandrar "alla" och stugorna är fulla under hela högsäsongen. Dessutom kostar det ca 25 euro per natt, minst, per pers.
Men det är absurt vackert. Var där i höstas.
 
Jag uppfattade inte, att tältning var en förutsättning, men inte heller att det måste vara under högsäsong. Tältningsförbud (samt påbud att inte väsentligt avvika från markerade spår) gäller även inom gränserna för nationalpark i Tatra,sdvs i praktiken allt över trädgränsen (och lite till). å andra sidan är det väldigt billigt för oss (typ 50 kr) att bo på fjällstationerna, och utanför högsäsong räcker det att ringa till nästa tilltänkta kvällen före. Men ingen blir bortkörd om det är fullt, man får bara helt enkelt sova på golvet ((det finns madrasser, filtar etc, men det kan vara skönt att ha egen sovsäck och liggunderlag).
I Fagaras samt kring Triglav har jag faktiskt tältat, men det är sant, att det rent formellt inte är tillåtet i det senare fallet.
I Montenegro är det än så länge fritt fram, men det kan ju vara trevligt att prata med fåraherdarna först. Då kanske man dessutom blir bjuden på världens godaste färskost :).
 
Tackar för alla svar :)
joanna: Hehe jo lite motsägelsefullt kanske :p jag har inte någon emot höjder, men min kära flickvän tycker att det kan vara lite läskigt om det är så smalt och om man snubblar till så kan man ramla :p menar du exponerad som i högt upp och kalt eller exponerat som i smalt och "läskigt" ? :p har du något bra exempel på en bra tarta rutt som är mestadels lite snällare men även har någon lite mer "äventyrlig" del ? :p

SeñorCaca: Jaha fick man inte tälta i slovenien alls ? va dåligt :p

andyyy: jag ska ta och kolla upp det, tack för tipset :)

joanna igen: nej kanske inte en förutsättning men vore kul att ha lite frihet att kunna tälta med om man vill stanna till :) det var ju inte så farligt dyrt om det var 50kr och inte 250 :) vad händer om man tältar och man blir "påkommen" ? :p
 
Tackar för alla svar :)
joanna: Hehe jo lite motsägelsefullt kanske :p jag har inte någon emot höjder, men min kära flickvän tycker att det kan vara lite läskigt om det är så smalt och om man snubblar till så kan man ramla :p menar du exponerad som i högt upp och kalt eller exponerat som i smalt och "läskigt" ? :p
Jag menar nog...hmm, liiite smalt och man ser mycket långt ner samtidigt :).
har du något bra exempel på en bra tarta rutt som är mestadels lite snällare men även har någon lite mer "äventyrlig" del ? :p
Ja, t ex vandra längs huvudkammen på Västra Tatra. Skaffa karta, t ex här, och PM:a mig sen så kan jag tipsa lite mer konkret - blir rätt obegripligt annars.
joanna igen: nej kanske inte en förutsättning men vore kul att ha lite frihet att kunna tälta med om man vill stanna till :) det var ju inte så farligt dyrt om det var 50kr och inte 250 :) vad händer om man tältar och man blir "påkommen" ? :p
Just i Tatra är det ok att sova i bivack längs en rimlig anmarschväg om du är klättrare, men för vanliga vandrare är det stenhårt och mycket dyrt att bli tagen på bar gärning. Jag har full förståelse, det kommer ca 3 miljoner människor/år dit och de skulle trampa ihjäl berget på nolltid om tältning etc släpptes fri. Som "utländsk turist" kommer du troligen undan med tillrättavisning, om du ligger i bivacksäck och åberopar nödläge, typ "hann inte ner till stugan/tappade spåret/fick ont i magen", men har du slagit upp ett tält är det ju uppenbart planerat.
I Slovenien uppfattade jag det inte alls som lika strängt, det var rätt många som tältade och jag såg inga patruller. Slå upp tältet sent och riva ner det i soluppgången verkade det råda ett tyst samförstånd kring. Kanske ändå säkrast att inte ha ett illrött tält ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalkylia Billig nybörjartrekking för ensam kvinna? Trekking 18
zeromaker Billig sistaminuten till varm vandring Trekking 1
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.