Trekking i Bangladesh, Burma, Indien

Hej,

Kommer att flytta till Bangladesh för att jobba i 6 månader fr.o.m. 1 september.
Är det ngn som har tips på bra vandings leder, dykställen eller annat intressant i området?
All info mottages tacksamt.

Ha det gott!

Jenny
 
JennyF; sa:
Hej,

Kommer att flytta till Bangladesh för att jobba i 6 månader fr.o.m. 1 september.
Är det ngn som har tips på bra vandings leder, dykställen eller annat intressant i området?
All info mottages tacksamt.

Ha det gott!

Jenny

*asgarvar*

Du kan inte så mycket om Bangladesh va? :)

Bangladesh består typ av ett deltaområde med träsk. Skall man färdas där får man åka båt. Det är därför det är 50 000 000 (femtio milljoner!) personer hemlösa i området på grund av översvämningar.

Skall du trekka så är nog Nepal närmast så flyg är det som gäller. Samma borde det vara till Burma. Assam har en tendens att vara stängt område på grund av oroligheter. Åk upp til Darjeling om du kan. Lär vara fint.

Kolla med konsulatet vad det är som gäller för jag tror det är omöjligt att ta sig från Bangladesh till omländerna landvägen.

Men du får i alla fall en sak, vara ensam, för det är typ noll turister i landet. Men det finns skäl till det också.

Vad gällande dykning så tror jag det knappt existerar i Bangladesh.

Nä är du blond och blåögd får du nog räkna med att vara Hollywood kändis i några månader.

Rätta mig om jag har fel när du kommer tillbaka.

Ha det så kul, det blir nog ett spännande och omväxlande halvår!

En som ville till Bangladesh än gång i tiden för vem faan har varit där, men som sedan ändrade sig.
[Ändrat av crazy 2004-07-30 kl 20:36]
 
Jag har själv Nagaland i Indien mycket högt upp på min "trekking lista". Dessvärre har det varit lite stökigt där på sista tiden, men situationen ändras ju alltid snabbt (både i positiv och negativ riktning).

Det ligger någorlunda nära Bangladesh, har en fantastiskt rik och mångfacetterad kultur och trevlig "trekking natur". Huruvida gränsöver gången Assam-Bangladesh är öppen, och för färsk info, sök på "Thorn tree" på http://www.lonelyplanet.com

Kolla även på:
http://nagaland.nic.in/
http://www.nagalandtourism.com/
http://www.angelfire.com/mo/Nagaland/

mvh
johan
 
Bangladesh - intensivt till max

Bangladesh har en hel del att bjuda på.
Just nu är det väl mest båt som gäller, men när det värsta är över kan jag reka följande:

Sundarbans National park - världens största mangroveområde. Extremt intressant djurliv, bl.a chanser (mkt små) att se Royal Bengal Tiger. Havszigenare och annan fiskebefolkning.
Sylhet - Bangladesh enda "högre" område. Schysst, lätt trekking i intressanta områden. Gå från by till by längs de små stigarna.
Cox's Bazaar till Teknaf - Måste vara en av världens längsta stränder. St Martin Island, har inte varit där själv, men enligt en snubbe jag mötte fanns det fina korallrev och trevlig befolkning.

Vet inte hur det förhåller sig med tillstånd etc. nuförtiden, men det går ev. att ta sig upp till de intressanta klan/tribalområden norr om Chittagong.

Åk båt. Intressant på de stora floderna. Vägarna är nog det mest skräckinjagande jag upplevt. Men gillar du att hänga utanpå eller på toppen av bussar, ihop med ett femtiotal andra människor så har du hittat paradiset. :)

Maila om du vill ha mer info.

JC.
 
Underbart! Se till att packa khakiuniformen, tropikhatten och en spatserkäpp. I Bangladesh kan man nämligen fortfarande uppleva lite klassisk kolonisatörssemester. Res första klass på gamla hjulångare; i priset ingår en egen passopp som serverar dig te på en liten silverbricka medan du med en blandning av förakt och förundran tittar ner genom gallret på andra- och tredjeklasspassagerarna som trängs i smutsen med sina höns på nedre däcken. Allt för en spottstyver!
 
*fniss* -Helgedahl, är du igång nu IGEN?

Du glömde att uppmana om att pruta även på spottstyvern!

Den asgarvande punkarn...
 
Har också hört positiva omdömen om St Martin Island, dock har jag ej heller varit där. Jag var på väg dit men upptäckte när jag kom fram till Cox's Bazar att jag hade tappat mitt pass! (Så full fart (ha!) med buss tillbaka till Dhaka, tja osv - lång historia, hittade passet dock.)

Håller med allt som crazy skriver ovan förrutom att åka landvägen till och från Indien går bra på flertalet ställen (åtminstone för 3 år sedan). Ja, just det - sök på thorn tree som Kretz tipsade om ovan vilka gränsövergångar som är öppna.

Chittagong Hill Tracts är tyärr nog fortfarande off-limits för västerländska turister med någorlunda säkerhetstänkande.

/ Fredrik

oh! Slog några personliga rekord när jag var i Bangladesh! Skryt följer:

* Antalet timmar som jag suttit i en bilkö/trafikstockning: 7 timmar.
* Antalet okända personer som har frågat mig vart jag kommer ifrån (och inget annat) på en dag: gisses. mååånga...
 
Were you from? Are yu marred? How manu children? Can i have your adress?

Jag brukade svara att jag var från Afrika.


År det värt att åka dit ni som har varit där?

Jag såg den där filmen om mangrovetigrarna. Den var tuff men jag drog slutsatsen att om man var där så var det inte lika spännande då det nog var ruggigt svårt att skåda djurliv där.
 
JennyF; sa:
Är det ngn som har tips på bra vandings leder, dykställen eller annat intressant i området?

Hej!
Den indiska delstaten Sikkim som ligger "hyffsat" nära Bangladesh är en fantastisk delstat för vandring i indiska himalaya. Man kan gå upp till 5000 möh, och vandringen är inte så svår. Men man måste ge sig tid till acklimatisering. När du kommer högst upp kan du se världens tredje högsta berg, Kanchenjunga (stavning...).

Mvh,
pia
 
Bangla.....

Res till Chittagong, kort resa om du är i Dhaka, där kan du vandra i nationlparken, kontakta en resebyrå först, de släpper inte in dig ensam. Ta buss eller flyg till Saidpur (nord-västra Bangladesh) Ta buss/ taxi mot gränsen till Indien och res vidare till Silliguri där ifrån kan du haika med jeep till Kalimpong (bergsstad med utsikt mot Bhutn) möjlighet finns att resa vidare till Darjeeling och Gangtok. Alltsammans vackert och inte så kostsamt.
Billigt med visum till Indien!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
D_Lo Vad betyder trekking? Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.