Vad betyder trekking?

Har en tid funderat på om jag verkligen har förstått exakt vad som menas med ordet trekking. Jag trodde att det betydde ungefär vandring bara. Men på sistone så har jag sett ordet trekking användas i samband med cykel- och häst-turer m.m. Är det bara så att trekking har blivit ett inneord i turistbranschen och det är därför det används så flitigt!?

Men vad är då ordet trekkings betydelse, ifrån början och står det för detta fortfarande eller har det ändrats?
 
Min åsikt är nog att trekking när det importerades till svenskan var ungefär längre resor i fjärran länder (och då menar jag inte Danmark utan mer Nepal eller Peru), för på engelska finns ju trek som betyder vandring, fotvandra, lång väg etc. Antaligen är det väl en import av det ordet fast inte med riktigt den ordalydelsen eftersom vi redan har ord för det, men att ordet kom in för att särskilja mellan fjällvandring i svenska fjällen och vandringar i Långtbortistan. Det är vad jag tror.

Sedan frågar jag mig ibland varför ordet "Outdoor" dyker mer och mer? Är ordet friluft för otufft att använda? Till exempel finns det affärer som är experter på outdoor eller som är årets outdoorbutik osv...

/Martin
 
Sydafrikansk härkomst?

Tittar i Random House, och ser att trekking verkar ha sydafrikansk härkomst:

trek (trek), v., trekked, trek·king, n.
–v.i.
1. to travel or migrate, esp. slowly or with difficulty.
2. South Africa. to travel by ox wagon.
–v.t.
3. South Africa. (of a draft animal) to draw (a vehicle or load).
–n.
4. a journey or trip, esp. one involving difficulty or hardship.
5. South Africa. a migration or expedition, as by ox wagon.
6. South Africa. a stage of a journey, esp. by ox wagon, between one stopping place and the next.
[1815–25; < Afrik < D trek (n.), trekken (v.) to draw (a vehicle or load), migrate]

Hälsn Eva
 
Holländska?

Spinner vidare lite på sydafrikatråden. Låter som om det kommer från afrikaans, som härstammar från holländska.
På danska betyder "traek" dra, så det kanske heter nåt liknande på holländska. Nån som är slängd på holländska eller afrikaans?

I så fall borde en skidtur med pulka vara mer "trekking" än om man bär allt på ryggen ;-)

/ Lennart
 
Intresant att fâ ta del av ordet Trekkings ursprung!

I dagligt tal anvánder man "internationellt" diverse engelska ord för att vandra, och det ár ibland inte helt klart var skillnaderna ligger mellan exempelvis trekking, backpacking, hiking, approach, walking etc.

Detta beror bl.a som i sà mànga andra fall att icke-engelska företag anvánder sig av engelska uttryck för att beskriva sina produkter, tjánster osv, och att ordets ursprungliga betydelse dà ofta fàr en helt annan innebörd.

Vad gáller trekking som allmän, internationell beskrivelse av att vandra, sà TROR JAG att det hela började med att den italienska kángtillverkaren ASOLO lanserade den s.k. "Trekking-kängan" för ca. 20 àr sedan: en kánga för att vandra i fr.a bergig terráng, men som till skillnad fràn de traditionella alpinist- mountaneering och backpacking-kángorna var láttare och mindre styva. Design och material pà de första kángorna som betecknades som Trekking-kángor var alltid desamma: smidigt och látt spalt-láder med Cordura lángs sidorna, i plös samt runt kragen.

De mer traditionella käng-tillverkarna garvade först gott àt detta ny pàfund, men denna typ av är fortfarande väldigt poppis fr.a i södra Europa, men den har inte hittat sin publik i Sverige.

I dag i Spanien, där jag bor, används ordet Trekking som ett lite luddigt allmän-begrepp för all typ av vandring i bergen (i Spanien finns det ju gott om sâdana).

Mvh /Mats
 
Kul

Kul att man nu vet en hel del mer om det ord som man så ofta hör och läser tycker jag!! Det är en sån sak som gör utsidan.se så värd minst ett dagligt besök!! Det är då man märker vilken enorm kunskapskälla utsidan är vad gäller "outdoor-aktiviteter" ;)
Cred till webmaster!!
 
Att holländskan sedan är släkt med de andra germanska språken förstår man om man tänker på att det på vårt västliga grannlands språk heter just "trekke" när man drar i något, eller att det "trekker fra vinduet", dvs drar från fönstret.

Och om man då vill hårddra det lite så är konsonanterna t coh k ljudligt släkt med d resp g. (Lyssna på vad en bohuslänning säger när den skall ut med båten... "ud med båden") Om man då ersätter t med d och k med g i trekk så får vi dreg, vilket nästan låter som drag och voila! Egentligen har vi bara återinfört ett fornsvenskt ord ;)

/Martin
 
Enligt Bryn Thomas (Trekking in the Annapurna region)kan "trek" härledas från "Vortrekkers", holländska pionjärer som färdades över Sydafrika i oxdragna kärror.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.