Trekking runt nepal, utrustning?

Hej!

Jag ska ta transibiriska och allt vad det innebär till peking i höst, drar iväg nu i oktober. Planen från början var att luffa ner längst kinas östkust och ta den vanliga ramsan vietnamn-laos-kambodja-thailand-singapor-malaysia.

Men nu så har resesällskapets ändrats och jag har tappat suget för vietnamn och söderut. Som det ser ut nu så reser jag solo efter yangshuo. Siktet blev snabbt inställt på nepal och tar flyg till katmandu. Lhasa, Lukla är det som lockar med just trekking som huvudmål. Är sugen på norra mebc, utan inblandade resebolag eller guider, för vad jag har förstått så klarar man sig ypperligt på en lokal karta och sedan vandra mellan tehus? Hoppas på att hitta resesällskap efter vägen..

Något jag funderar på är vilken sorts utrustning jag bör ta med, ska jag köra på dyra märkesgrejjer hemifrån eller kommer det att bli massa onödigt bärande? Köpa kläder efter vägen och väder? Jag är inte sugen på att ta med dunjackan eller de tunga höga kängorna på tåget eller runt i pekings kvarter, klarar jag mig med ett par lätta trekking löparskor och skal+ fleecjacka? räcker det för mebc runt nyår? Kommer kanske bära på 15kg.. Temperaturen skiljer sig väl rätt mycket mellan olika delar av landet såklart.. Är lite yr i huvudet och har inte läst på och planerat så mycket men jag känner mig lite stressad och hoppas på alla tipps jag kan få! :) Tack!
 
ryggsäck av bra kvalitet, enkel och tålig, inte en massa jävla remmar o skit.. bra skodon, sandaler och annat skaffar du vid behov..annars klarar du dig med basprylar och köp grejer på vägen, så gjorde jag på en liknande resa för 10år sedan..
 
ryggsäck av bra kvalitet, enkel och tålig, inte en massa jävla remmar o skit.. bra skodon, sandaler och annat skaffar du vid behov..annars klarar du dig med basprylar och köp grejer på vägen, så gjorde jag på en liknande resa för 10år sedan..

Kommer ta min haglöfs sec 70l rygga, inget problem. Kan du specificera bra skodon för vandring till mebc? Det jag velar mellan är att ta med ett par läderkängor som precis går över fotknölen eller om det räcker med en modern trekkinglöparsko? löparskorna kommer bli smidigt att ha med sig genom hela resan månaderna innan, känns som att en känga kommer ta för stor plats.. en lösning är väl att köpa en känga på plats i kathmandu om det skulle krävas..

Kommer nog även att ta med mitt mutifule kök, är det en bra idé? tänk vad härligt att värma sig en blåbärssoppa eller varm choklad efter levt på allt från inlaggd gurka med vodka till levande kräftdjur med åtta ögon och ris..
 
själv körde jag med en halvhög känga, idag hade jag nog valt lättpackar alternativ och någon lätt traildoja.. kök hade jag bara tagit med om jag skulle gjort vandringar utan guide o så, annars fixas allt sånt billigt.. ett bra MF kök som är tåligt..
 
Jag lånade Lonely Planets bok om Nepal idag, vilken bibel! Så till alla er som läser den här tråden i sökandet på tipps om trekking i nepal; Läs den! Finns även en "trekking in the nepal himalyas" författad av en man vid namn Stan Armington som också utges av lonely planets. Den är jag på jakt efter just nu..
 
Kör på Patrics linje!

Bra ryggsäck hemifrån. I övrigt kan du få tag i allt i Kathmandu som du kan tänkas behöva. Även begagnade kvalitetsgrejer går att hyra eller köpa, specielt i området runt thamell. Skall du gå mellan thehus rå räcker det med mycket lite utrustning. En sovsäck som klarar några minus är inte fel för det kan bli några minus på nätterna i de högre regionerna I övrigt finns det mesta att köpa i Namche bazar om du skulle missat något i Kathmandu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
mc.akova_seznam.cz Company - October Sweden trekking Trekking 1
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
Davva2 1 års trekking/äventyr vad skulle du välja att göra? Trekking 25
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
refugjat trekking between Abisko and Nikkaloukta Trekking 13
veni Trekking i New Zealand Trekking 0
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
Yoka Garmin 62s Trekking Trekking 8
johanm01 Trekking i närheten av Mendosa Trekking 0
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
trekker44 Trekking i Patagonien, Argentina Trekking 11
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
trekker44 Trekking i Kanada Trekking 3
Bulingen Trekking i södraThailand (Phuket)? Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
oeriksson Djungel-trekking i Malaysia (4d/3n) omkring 20 mars? Trekking 0
AnniePalstam Trekking i Chile? Trekking 0
mo9jan Trekking Peaks Trekking 0
mariadahlstrom Hiking, trekking ? Trekking 7
Sarala Trekking för nybörjare! Trekking 0
peter469 Trekking for dummies Trekking 27
grodanbolle Trekking i Syd-Ost Asien. Trekking 11
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
hnylander Trekking i Bariloche Trekking 3
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
JennyF Trekking i Bangladesh, Burma, Indien Trekking 10
krippa81 Utrustning för Trekking i Sydamerika!!! Trekking 1
fredric_verklig.se Trekking i Sydamerika Trekking 5
palsmus Trekking Peaks i Buhtan? Trekking 2
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
D_Lo Vad betyder trekking? Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.