Hur stor är malariarisken i Costa Ricas nationalparke?

Hej.
Jag ska till Costa Rica i en månad (Feb) och åka runt till olika nationalparker, bland annat Corcovado, Tortugero och Monte verde. Jag har fått uppfattning och rådet att det inte finns någon allvarlig malariarisk i Costa Rica och den som finns endast är den mildare P. vivax som ej är så farlig och att man till följd av det inte behöver käka något profylax utan endast använda impregnerat myggnät, myggmedel osv... Jag skulle vilja få tips och åsikter av folk som VARIT där hur läget ser ut och vad folk där säger att man ska göra. Känns alltid bättre att få tips av någon som verkligen varit där.. är tacksam för alla svar..
Ps.. jag sticker iväg ganska snart så jag är tacksam för snabba svar... Ha det bra / Erik
 
Ta kontakt med en infektionsklinik eller sjukhus om vaccination mm. Dom har brukar ha bra koll. För min egen skull skulle jag inte chansa. Att få någon form av malaria skojar man inte bort!

/mattias
 
Inte malariaskydd

Jag har varit i några nationalparker i Costa Rica. Det alla sa var att man inte behöver malariaskydd, sista malariafallet var för flera år sedan. jag brydde mig inte om att ta med det.

Vad du däremot kan behöva är vaccin mot Hepatit A (Havrix heter vaccinet) och turistdiaré. Och ta med Wilmas nordic summer myggmedel, det var det enda som knotten och myggorna brydde sig om. De lokala myggmedlen var kassa. Och ta med vattenreningstabletter.

Vad gäller övrig utrustning beror det ju förståss på vad du ska göra och vart du ska (bergen/kusten). Ta med en varm tröja och toppluva om du ska vara i San Jose, det blåser och kan vara rätt kallt på kvällarna.
 
Denna pdf från smittskyddsinstitutet ger aktuell och bra information om malariaförekomst i olika delar av världen samt behov av profylax:

http://www.smittskyddsinstitutet.se/upload/Publikationer/Malariaprofylax-2004.pdf

Vaccinationsguiden ger även mer specifik information om Costa Rica inte bara när det gäller malaria. De rekommenderar profylax vid rundresa eller långresa i landet men ej om man endast besöker större städer och badorter. Läs mer här:

http://www.vaccination.nu/vacc_lander/landintro.cfm?landid=276

/David
 
Chagas

En intressant amerikansk parasit är annars Chagas (Trypanosoma cruzi) . Tidigare har inte personer som är födda i Syd- eller mellan-amerika fått lämna blod i Sverige just pga denna parasit. Parsiten sprids av några blodsugande arter skinnbaggar (Hemiptera). Vad jag vet så finns det inget vaccin, å andra sida är risken att smittas inte så stor

http://www.biosci.ohio-state.edu/~parasite/chagas.html
 
Klorokinin

Jag käkade klorokinin när jag var i Costa Rica -95. Vi tältade, bl a i Corcovado, och blev myggstuckna. Jag vet inte hur stor risken var för malaria, men det är en sjukdom som jag absolut inte vill ha.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik_larsson_ Vandring längs Costa Brava (GR92) Trekking 0
Kicki.H Chirripo grande costa rica Trekking 7
bengtoste Costa Rica - vandringstips Trekking 1
costa del sol Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.