costa del sol

Guest

Gäst
Jag ska förbättra min spanska på plats till hösten, antagligen på en skola i Nerja, en knapp timmas färd öster om Malaga. Vill gärna sticka ut och vandra/cykla/skärmflyga/rida/köra mc/annat kul på ledig tid.

Jag skulle vilja ha lite tips på utflyktsmål eller uplevelser i omgivningarna (lagom för en helg eller så) som är häftiga, annorlunda eller på annat sätt sevärda.
Typ rolig vandringsled, cykelslinga eller nåt helt annat.
Jag letar efter något mer än vad skolornas turistbussar med guide kan erbjuda och berg finns det ju gott om där nere!

Hoppas ni sitter inne med massor av fina tips!

Tackar ödmjukast på förhand /Kimman
 
Jag var i Nerja en vecka i april, mest för sol&bad men jag hann i alla fall läsa om saker att göra. Det finns en hel del vandringsleder kring Nerja och jag fick lust att gå en led som började vid Cuevas de Nerja (Nerjas grottor) och gick upp till toppen av ett 1800 meter högt berg. Man startar i gryningen och går det hela som en dagstur. Om jag inte minns fel är det 16 km enkel väg så det är en ganska tuff tur.

En dag körde vi bil till Sierra Nevada, tog ett par timmar. Där var skidsäsongen långt ifrån slut och jag kan inte tänka mig annat än att det finns vandringsleder där också. Häftigt med nästan 3000 meter höga berg bara några mil från havet.

Om du gillar att klättra så finns det gott om klippor kring Nerja. Själv såg jag varken klättrare eller några riktiga leder, men svärföräldrarna såg folk som klättrade då de åkte buss mellan Malaga och Nerja. Rida kan du göra lite varstans.

Hoppas du får det bra i Spanien. Är det något mer så går det bra att maila mig.
 
Cykla vandra

Hej. Jag har varit i Nerja ett par gånger med familjen 3 respektive två veckor.

Området har mycket fina bergsvägar att cykla på där man slipper en stor del av den intensiva trafiken vid kusten. Det fanns ett par cykeluthyrare i staden men det var relativt dyrt att hyra en juste mtb.

Det finns många mycket fina bergstäder med moriska anor att besöka per cykel.

I själva Nerja finns fina kortare promenader som beskrivs i 2 eller 3 korta engelskspråkiga häften.

Vi känner ett par i 75-årsåldern från Saltsjöbaden som brukar tillbringa någon månad i Nerja varje höst i hyrd våning/radhus. De är mycket aktiva cyklister/vandrare och har gett oss många bra tips. Lokala cykelklubben i Nerja har utflykter varje söndag (relativt högt tempo på racercyklar).

Från Nerja har man utsikt över en 2000-meterstopp i nordväst. I det området finns vandringsleder och någon typ av nationalpark eller liknande.

Skall du vara i Nerja länge så tag med en egen cykel hemifrån eller köp en racer med låga bergsväxlar på plats.

Thure
 
Skärmflyga kanske??

Jag var i just detta område hösten -95 och skärmflög. Vi bodde i Almunecar en bit öster om Nerja. Fantastiskt fint för skärmflygning. Mycket hang utmed kusten men även termikmöjligheter i t.ex Sierra Nevada. Vet att Äventyrscenter körde resor dit (gör kanske fortfarande) och att de använde sig av en instruktör vi namn Antonio som hade sitt flygcenter i Motril. Västerut fanss det en kille vid namn Andreas Illerfelt som höll till i Valle de Abdalajes (eller nåt). Om du redan flyger själv så är det bara att hålla ögonen mot himlen så ser du ganska snart var det flygs. Ta kontakt med de lokala piloterna så är det inga problem att hitta ställen.

Lycka till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.