Vandra i Patagonien (torres del paine)

Hej,
Jag ska vandra i Patagonien ( torres del paine, 7 dagars rutten, full circuite) i början av Januari. Jag har lite funderingar hur pass kallt det är där då. Hur varm sovsäck behöver man ( har en 0-graders haglöfs Zleep 0X). Räcker det eller måste man ha en varmare ? Vilka kläder bör man ha med sig ? Det är svårt att utläsa av guideböcker där det bara står medeltemp över längre perioder och ej tex natttemp. När jag ändå skriver kan jag ju fråga om det går att få tag på frystorkat käk i chile eller om man bör ta med det från sverige ?

MVH Erik !
 
När jag var där i februari var det betydligt varmare än i skandinaviska bergen, men det hjälper väl inte dig så mycket om du är där tidigare. Däremot vet jag att chilenarna är stenhårda vad gäller införsel av biologiskt material, vilket är allt från sädesvätska till frystorkad mat. Risken finns att du blir av med all svensk mat i tullen. Tro mig: sydamerikaner kan kolla noggrannt :) Blev själv av med ett granatäpple som jag hade till matsäck när jag kom från Bolivia. Jag brydde mig aldrig om att leta efter frystorkat, så jag känner inte till utbudet på plats. /Calle
 
Torres del Paine

Hej!
Jag bor just nu I Chile och har vandrat en hel del dar nere (bl.a. i Torres del Paine). Aven om det ar sommar har nere i Januari sa kan det bli riktigt kallt i Patagonien. Det storsta problemet ar dock att vadret ar fruktansvart oberakligt. Pa bara nagra timmar kan du uppleva allt fran stekande sol till iskalla stortregn med stormvindar (tom.sno pa de hogre passen). Skulle dock saga att en sovsack till 0 grader funkar utmarkt i januari. Skulle det bli svinkallt kan du ju alltid sova med klader pa...

Nar det galler klader vill jag pasta att det viktigaste ar ett vattentatt lager!!! + en varm fleece!

Hela Paine leden har dock stugor med jamna mellanrum dar man kan kopa mat, varma sig samt aven bo om man inte vill talta. Priserna ar dock relativt hoga (vilket aven galler taltplats)

Om du passerar Santiago pa vagen till Patagonien finns det 2 bra affarer har dar du kan kopa utrustning och fa rad. Jag skulle tro att dom aven har frystorkad mat, men ar inte saker. Har ar deras hemsidor:

https://www.lacumbreonline.cl/index.php

http://www.andesgear.cl/default.asp

Den forsta, La Cumbre, ags av ett Hollandskt par. Prova att emaila dom (dom pratar utmarkt engelska) och fraga om maten. Jag har dock ALDRIG haft nagra problem med att fora in lite mat till Chile. Visst, man far fylla i nagra formular pa planet, men om man inte har otur och aker pa en nitisk gransvakt tror jag inte frystorkat ar nagra problem. Kanske har jag bara haft tur.

Lycka till! Har inte sett nagot mer imponerande an Torres del Paine i mitt liv!!! Har ar nagra bilder fran nar jag var dar i Julas:

http://www.pbase.com/dcfaria/torres_del_paine
 
torres del paine

Hej. tack för ditt svar och länkarna. jättejuste.. alltid skönt att veta om ens utrustning räcker.. hade ett litet dilemma om jag skule köpa en ny sovsäck eller inte..men nu är ju det löst !! har du några andra tips på bra vandringar och nationalparker i chile man borde se !? jag pluggar till biolog så jag har en förkärlek till bra nationalparker och vandringar med bra flora och fauna..

MVH Erik
 
Re: torres del paine

ekk; sa:
Hej. tack för ditt svar och länkarna. jättejuste.. alltid skönt att veta om ens utrustning räcker.. hade ett litet dilemma om jag skule köpa en ny sovsäck eller inte..men nu är ju det löst !! har du några andra tips på bra vandringar och nationalparker i chile man borde se !? jag pluggar till biolog så jag har en förkärlek till bra nationalparker och vandringar med bra flora och fauna..

MVH Erik

Hej
Det finns tydligen en massa. Ar dock sjalv inte biolog, sa ar inte sa insatt i det hela... Utanfor Santiago finns en liten nationalpark som heter "La Campana". Den ar kand for a Darwin var dar under sin Beagle expedition for att studera den typen av palmtrad som normalt bara vaxer langre soderut. Tydligen ska detta ha bidragit mycket till hans evolutionslara(???) da han beskriver denna expedition som en av de mest givande unedr hela hans resa. Inte den mest spektakulara parken I Chile (aven om dar ar fint), men om man ar I Santiago och vill ga i Darwins fotspar kan det kanske vara kul att vandra upp for samma lilla berg.

Sag ocksa ett program pa Dicovery Channel for nagra dagar sedan om nagra parker kring Puert Mont (mot den Argentinska gransen). Tror det var "Parque Nacional Alerce Andino" dar det fortfarande finns trad som liknar(?) dom dar stora sequoia traden i nordamerika. Har inte varit dar, men det sag SPEKTAKULART ut... Hela den regionen soder om Santiago som heter "Chiloe" ar mycket gron och har en hel del parker som ska vara varda att se.

Annars har du norra Chile, som i mitt tycke ar lika fantastiskt som Patagonien/Eldslandet. Nu finns dar val inte sa mycker flora eftersom det ar varldens torraste oken, men det some finns ar kanske extra intressant just darfor? Hela omradet, Altiplanon, fran "San Pedro de Atacama" (som jag rekomenderar varmt om du vill se Atacama oknen) upp till gransen med Peru ar fantastiskt. "Parque Nacional Lauca" ar till exempel et maste om du ar i norra Chile. Detta ar ett av omradena dar du kan se hundratals Vicunas beta fritt (du lar dock ocksa se dom i Torres del Paine). Jag har inte hunnit lagga ut nagra bilder fran norra Chile forutom nagra fran en vulkan intill San Pedro de Atacama. Kanske kan du fa en uppfattning om hur landskapet ser ut dar uppe fran dessa (ska dit igen i september sa da kommer det fler foton):

http://www.pbase.com/dcfaria/licancabur

Slutligen borde du passa pa att spendera nagra dagar i "Parque Nacional Los Glaciares", som ligger lite norr on Torres del Paine pa den Argentinska sidan. Gar utmarkt att kombinera med Torres nar du anda ar dar..
 
Skaffa ett exemplar av Trekking in Patagonia, och planera med hjälp av den!

För en biolog måste Alerce Andino vara ganska så speciellt med sina urgamla alerce-träd. Mycket igenvuxet och svårforcerat, men helt fantastisk natur inklusive flere magellanska hackspettar.

Det finns också en mängd intressanta områden hela vägen upp från Cochrane utmed Carretera Austral till Futaleufu, helt off the beaten track. Vi hade en fantastisk vandring kring Cerro Castillo helt ensamma genom relativt orörd natur. Gränslandet mellan Argentina och Chile är speciellt vackert med sina blåskimrande sjöar och branta granitpelare. Detta gäller både Torres del paine, Los Glaciares samt högre upp i trakten av St Vincent massivet.

Åker du till norra Chile så är öknen kring San Pedro de Atacama vacker speciellt på kvällarna. En tur över på Bolivianska sidan till Salar de Uyuni är i såfall ett måste - helt fantastisk saltöken på hög höjd!

hälsn My
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
fraewu Vandra i Patagonien? Trekking 4
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.