Vandra i Alperna i sommar

Hej Allesammans, jag råka posta den här frågan under det andra forumet som kanske inte var helt rätt så testat att fråga här istället :)

Blev medlem här för att höra lite mer från de som vandrat i Alperna. Jag och min bror funderar att hoppa över svenska fjällen detta år i förmån för Alperna.

Vi har kollat lite på Pyrenéerna som enligt många är en vacker plats att besöka men det måste förmodligen finnas många platser att rekommendera för detta stora område. Tar gärna i mot tips av alla dess slag från ni som gjort vandringar där.

Som jag förstått är det inte lika vanligt med tältning i Alperna som i svenska fjällen men frågan är om några här ändå tagit med sig tält och tältat mest eller om man endast bor i så kallade refugin som verkar vanligt i Alperna?

Är fullt medveten om att det är endast vi i Sverige som har Allemansrätten I och med det finns det säkert väldigt mycket restriktioner i andra länder när de kommer till vandring så som att tälta. En annan funderingar är om man kan fiska (självklart med fiskekort) men om det är en möjlighet och om det finns bra vatten där man vandrar?

Tacksam för alla sorts av svar och om det finns andra trådar som tar upp lite samma sak så länka gärna.

Ha de bra!

/Pontus
 
Tältat men inte fiskat...

Hejsan,

Har vandrat en hel del i bergen runt Matrei (in Osttirol) som gissningsvis är Österrikes mest populära vandringsområde. Det har för det mesta blivit dagsturer, men jag har även gjort en 3-dagars tur då vi bodde i tält. Har ingen som helst aning om det är tillåtet, men om man bara slår upp sitt tält långt från närmaste hytte är väl risken att någon skulle klaga väldigt liten. Orådet är mycket vackert och det finns mängder av kanonfina turer att göra, så jag kan varmt rekommendera det.

Sen har jag även gått Haute Raute mellan Chamonix och Zermatt och även då tältade vi ett par nätter. Samma sak här så såg vi till att vara långt från närmaste stuga och slog för det mesta upp tältet sent på kvällen då få vandrare är kvar uppe i bergen.

Är trots detta lite tveksam till att rekommendera tältvandring. I alperna går man ju till stor del antingen rakt upp eller rakt ner och att släpa den extra vikt som tältutrustning medför är klart slitsamt. Så är man nere i alperna och vandrar för första gången kan det kanske vara klokt att bo i stuga och slippa den extra vikten :)

Vad det gäller fisket har jag ingen koll, men när man väl tagit sig upp från dalgångarna och kommit upp på berget finns det inte mycket att fiska i. Mest vattenfall och väldigt strida forsar som man knappast kommer hitta några bra fiskevatten i. Så ska det vara värt att släpa med sig fiskeutrustning så får man väl lägga in lite "plattvandring" längst nere i dalen i sin planering....om det nu är tillåtet att fiska vilket jag inte vet.

/ Stefan
 
Tälta i Alperna

Hej!

Jag har vandrat mycket i de österrikiska Alperna och kan konstatera att det är mycket få som tältar. Oftast är det vandrare från Icke-Alpländer. Vandrare från Alpländerna tar för givet att man äter och övernattar i Hüttor. Själv skulle jag inte heller tälta, av följande orsaker:

  • Varför öka vikten i ryggsäcken med tält och sovsäck och eventuellt andra saker?
  • Ökad vikt är jobbigt när man vandrar i Alperna när man kanske har upp till tusen höjdmeter att klara av.
  • Vädret kan slå om snabbt. Åska, kyla och nederbörd (snö) kan göra det farligare att tälta. Onödig risk, tycker jag. Åskväder är betydligt vanligare i Alperna än i Sverige.
  • Hüttorna i Alperna har byggts av entusiaster. De finns till för vandrare. Gynna dem, bo och ät där!
Det kan också vara värt att fundera på vilken tid för vandring som passar en bäst.
http://www.austriatravel.se/tips/bästa-tid-för-vandring-20557208

Lycka till med planeringen!
 
Det är som sagt inte bara svårt att lagligt tälta på många håll i Alperna. Den extra vikt som tältvandring innebär är inte enbart en komfortfråga utan även en "hälso-och skaderiskfråga". Även om många alpvandringar går utmed väl upptrampade stigar så handlar det ofta om helt andra nivåskillnader upp och ner än i de svenska fjällen varför knän m.m utsätts för stora påfrestningar som naturligtvis bara blir större av en tung packning. Med tanke på allt trevligt, såväl fast som flytande; som man kan få i sig i Alphyttor så gäller den gamla klyschan "Gå lätt packad i Alperna!"
 
Även om jag själv älskar att tälta, och har drygt 100 fria tältnätter i Alperna, tror jag det kräver en del kunskaper, inte minst språkliga - man ska nog inte pröva på det första gången. Det handlar bl a om att komma överens med folk. Jag tänker nog själv fortsätta ett tag till, men vid 70 års ålder tänker man inte gärna så vansinnigt långt in
i framtiden.

På min webbplats, http://www.huthyfs.com/ ,
finns bl a en avdelning med "Vandringsområden i Europa", där jag för varje område säger en del om bivack. Det finns också en länk till Alternatives Wandern, som har en del om tältning i Schweiz och en förteckning över områden med bivackförbud. Enklast är det nog i de franska och italienska Sydalperna, som dessutom ofta har bästa sommarvädret och tidigaste snösmältningen.


Kanske mina turbeskrivningar och drygt 3000 bilder kan ge lite uppslag.


Litet språkligt PS om övernattningsstugor.


stugan-stugorna:

italienska: il rifugio - i rifugi
tyska: die Hütte - die Hütten (och sen en massa kasus på det!)
franska: le refuge - les refuges
spanska: el refugio - los refugios (s före r är stumt)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.