Var vandra i Juli?

Var på klotet lämpar sig förhållandena bäst för vandring i Juli?

De svenska fjällen riskerar att fortfarande ha väldigt höga vattenbestånd och mycket mygg? Jag vill heller inte ha det för varmt, och givetvis inte för mycket regn. Vad har jag för alternativ där förhållandena är som bäst denna tiden på året?
Övriga önskemål är att det inte är för upptrampade stigar, inga glaciärer men tämligen utmanande och gärna att man får campa själv och inte tvingas bo i stugor.

Norge, nere i Europa, skottland, island, kanada?

Låter som Sverige :)

Var på klotet lämpar sig förhållandena bäst för vandring i Juli?

De svenska fjällen riskerar att fortfarande ha väldigt höga vattenbestånd och mycket mygg? Jag vill heller inte ha det för varmt, och givetvis inte för mycket regn. Vad har jag för alternativ där förhållandena är som bäst denna tiden på året?
Övriga önskemål är att det inte är för upptrampade stigar, inga glaciärer men tämligen utmanande och gärna att man får campa själv och inte tvingas bo i stugor.

Norge, nere i Europa, skottland, island, kanada?

Hejsan,

Om man inte vill ha upptrampade stigar och/eller glaciärer + inte för varmt så skulle jag nog vilja påstå att Norge och Sverige är svårslagna i Juli. Visst kan det vara en del mygg, men vårfloden och de höga vattenstånden har definitivt passerat ett normal år....smhi varnar t.ex just idag för höga flöden i Lapplandsfjällen.

Men visst finns det trevliga alternativ på andra håll. Är vädret på din sida är Island definivt oerhört trevligt att besöka. Vandrade uppe i Hornstrandir i nordvästra hörnet av Island förra sommaren och det var mycket vackert. Man bör dock påpeka att det onekligen regnar en hel del på Island.....fast å andra sidan slipper man myggen!

Kanda är väl ungefär lika stort som hela Europa och där finns det hur mycket att uppleva som helst. Den stora skillnaden mellan Kanada och de nordiska länderna är att man nästan oavsett var man vandrar snabbt kommer ute i riktig vildmark. Detta innebär bland annat att det finns gott om björn och i många områden inga som helst faciliteter. Så det gäller verkligen att planera sin vandring och givetvis kunna klara sig helt på egen hand. Det sagt är den vandring som man kan uppleva i Kanada och givetvis även Alaska helt klart ett par nummer större på allla sätt och vis.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips