Vandra i Alperna, funderingar.

Så fort det lämnar vandringsstadiet och blir sportif så lär man kunna tälta synligt oxså. Tur man fick någon kurs i osynlighet på vägen. ;)
 
Hur fungerar det med tältning i Alperna (främst Franska), får man tälta hur som helst?

"Hur som helst"? Uppenbarligen inte. I naturskyddsområden gäller regler och dem följer man. I tex Schweiz verkar det vara totalförbud i alla naturskyddsområden, och speciellt i Graubünden är det gott om dem: Schweiz enda nationalpark, diverse Jagdschutzgebiete, Pflantzenschutzgebiete, etc.

I flera franska nationalparker (Les Ecrins, Mercantour) gäller regeln 19-9 och minst en timmes väg från parkgränsen. I La Vanoise får man dock bara tälta vid vissa stugor och inte efter 31 augusti - invid vissa stugor i andra områden kan det tvärtom vara uttryckligt förbud.
På Korsika får man bara tälta vid stuglägena, men det gäller inga tidsregler. I Le Queyras
får man, enligt uppgift på turistbyrån i Abriès, tälta en timmes väg från närmsta by, och det är allt.

I Italien är det ofta totalförbud i naturparker. Men jag har tältat i Havsalpernas Naturpark; enligt en scoutgrupp som jag frågade gällde en plats- ett dygn "i alpinistiskt syfte". I nationalpaker
(Gran Paradiso, Stelvio) har det aldrig varit aktuellt för mig, så där vet jag inte exakt.

I övrigt är huvudregeln att man kommer överens med markägaren - språkkunskaper kan vara avgörande -
och tar den plats som anvisas - jag har dock flera gånger tältat där ingen verkat vara hemma. I Vorarlberg i Österrike får man tälta "im Ödland" , vilket i praktiken betyder ovanför den sista bemannade sätern.

På platser med många dagsbesökare väntar man tills de gått hem med att sätta upp tältet -
det brukar vara vid 15-tiden. De flesta verkar slå läger senare än jag, de har en annan dygnsrytm.

Man låter inte tältet stå uppe hela dagen; själv brukar jag ge mig iväg
vid 6.30-tiden i början av sommaren och lite senare i augusti-september. Jag har märkt att många drar sig längre på morgonen, men före 9 bör man nog pysa.

I Piemonte har jag hört uppgifter i stil med solnedgång- 8, över 2000 meters höjd (trädgränsen går lite högre), men jag har aldrig märkt att den första angivelsen tas på bokstavligt allvar. Det är naturparkerna som övervakas. Jag har tältat problemfritt i Piemonte, Aostadalen och Lombardia.

Italien och Frankrike står för större delen av mina 80-90 fria tältnätter i Alperna.
 
Senast ändrad:
"Hur som helst"? Uppenbarligen inte. I naturskyddsområden gäller regler och dem följer man. I tex Schweiz verkar det vara totalförbud i alla naturskyddsområden, och speciellt i Graubünden är det gott om dem: Schweiz enda nationalpark, diverse Jagdschutzgebiete, Pflantzenschutzgebiete, etc.

I flera franska nationalparker (Les Ecrins, Mercantour) gäller regeln 19-9 och minst en timmes väg från parkgränsen. I La Vanoise får man dock bara tälta vid vissa stugor och inte efter 31 augusti - invid vissa stugor i andra områden kan det tvärtom vara uttryckligt förbud.
På Korsika får man bara tälta vid stuglägena, men det gäller inga tidsregler. I Le Queyras
får man, enligt uppgift på turistbyrån i Abriès, tälta en timmes väg från närmsta by, och det är allt.

I Italien är det ofta totalförbud i naturparker. Men jag har tältat i Havsalpernas Naturpark; enligt en scoutgrupp som jag frågade gällde en plats- ett dygn "i alpinistiskt syfte". I nationalpaker
(Gran Paradiso, Stelvio) har det aldrig varit aktuellt för mig, så där vet jag inte exakt.

I övrigt är huvudregeln att man kommer överens med markägaren - språkkunskaper kan vara avgörande -
och tar den plats som anvisas - jag har dock flera gånger tältat där ingen verkat vara hemma. I Vorarlberg i Österrike får man tälta "im Ödland" , vilket i praktiken betyder ovanför den sista bemannade sätern.

På platser med många dagsbesökare väntar man tills de gått hem med att sätta upp tältet -
det brukar vara vid 15-tiden. De flesta verkar slå läger senare än jag, de har en annan dygnsrytm.

Man låter inte tältet stå uppe hela dagen; själv brukar jag ge mig iväg
vid 6.30-tiden i början av sommaren och lite senare i augusti-september. Jag har märkt att många drar sig längre på morgonen, men före 9 bör man nog pysa.

I Piemonte har jag hört uppgifter i stil med solnedgång- 8, över 2000 meters höjd (trädgränsen går lite högre), men jag har aldrig märkt att den första angivelsen tas på bokstavligt allvar. Det är naturparkerna som övervakas. Jag har tältat problemfritt i Piemonte, Aostadalen och Lombardia.

Italien och Frankrike står för större delen av mina 80-90 fria tältnätter i Alperna.

Tack för ett bra och utförligt svar.
 
Vandring i alperna: Valtellina

Vi vill vandra i Valtellina, Alpe Orobie, i september. HJÄLP oss med en utgångpunkt för dagsturer: en by, ett hotell, ren ifugio. Vi är vana fjällvandrare men vill inte klättra.
 
Le Orobie

Du borde ha startat en ny tråd.

Jag gick från Aprica till San Marco-passet 1992, Turen var på 8 dagar och gick inte den direktaste vägen. Det var fint, men en etapp, mellan Coca och Brunone, var knepig, 6 km tog 4 timmar
och jag var slut i huvet efter den.

Att göra dagsutflykter från en enda punkt i Valtellina är vanskligt eftersom dalorterna ligger lågt. Sondrio ligger väl på c:a 300 möh. En annan tänkbar utgångspunkt vore Ca San Marco vid San Marco-passet, men mer än 2-3 turer lär man inte få ihop. Om ni har bil öppnar sig fler möjligheter,
då kan ni ju också göra fina turer i Valmalenco norr om Valtellina (Berninamassivets baksida).
Från Splügenpasset på gränsen mellan Italien och Schweiz kan man ockå göra ett par turer, kanske in i Val Niemet i Schweiz, mycket vacker. Eller man kan ta sig till Val Bregaglia i Schweiz där det också finns flera dagsturmöjligheter.

Men jag tror det bästa svaret är, som ofta: skaffa kartor (t ex från Kartbutiken på Vasagatan i Stockholm).

KOMPASS:
93 Bernina-Sondrio
94 Édolo-Aprica
104 Foppolo-Valle Seriana

(den första täcker också stora delar av Valmalenco).
 
Tack för tipsen om Valtellina!

Du har rätt, jag borde ha startat en ny tråd men är rätt ny här på sidan och hittade inte hur jag skulle gå tillväga.
Jo. vi har hyrbil från Milano .
 
Hur man gör

När du går till ett forum, t ex Trekking, hittar du ett rött fält med texten "Ny diskussion" ovanför alla inläggen. Klicka där.


Bil, ja då har ni tillgång till startpunkter som Aprica, Passo San Marco, Chiesa in Valmalenco (om ni vill se det området också). Lämplig bas, isåfall, Sondrio.
 
efter årets augustitur

Jag gjorde en tur i Västalperna 21/8-30/8. Det blev drygt två dar i Schweiz och en vecka i Italien, huvudsakligen Aostadalen.
Jag sov på campingplats före och efter turen; av nio nätter under turen blev det 2 camping, 6 fri bivack och en enda natt i stuga. Just den natten gick det riktigt hemska åskväder.

Av de 6 bivacknätterna var det två i Schweiz och 4 i Italien. Första natten frågade jag på en stuga om lämplig bivackplats; de föreslog en platå i närheten - när jag spanade såg jag bara glaciärvatten så jag gick tillbaka till en fin plats jag passerat. Andra dagen gick jag utmed en konstsjö, vars stränder till stor del är ett naturskyddsområde; det fanns en översiktskarta anslagen på ett ställe och jag gick så långt att jag ansåg mig vara utanför skyddsområdet. En fin plats på 2550 meters höjd, det högsta jag någonsin tältat.

Sen blev det fyra bivacknätter i Italien, tre på övergivna eller avskilda platser, den fjärde halvvägs mellan två fäbodar, men fjärran från boskap (det fanns inte ens koskit i närheten).

Nyss hade jag anledning att slå upp lite om Alte Vie 1 och 2 i Aostadalen och där hittar jag tidigt bland förhållningsreglerna: tälta icke under 2500 möh, det är förbjudet. Det är inte precis gott om möjligheter på den höjden (när passen är på 2500-2700 möh); jag har tältat fritt kanske 95 nätter i Alperna och en enda gång över den höjden! Ändå beskrivs senare en tältmöjlighet ( t v, tills en viss stuga blivit byggd) på 2200 möh, "från solnedgång till gryning" (något som jag själv aldrig praktiserat). Så jag har väl brutit mot någon Leggio Regionale i Aostadalen, 6 gånger tror jag det är vid det här laget. Men när jag diskuterat med folk på plats (t ex på stugorna) har de alltid varit tillmötesgående med att anvisa platser och aldrig nämnt någon LR!

I Gran Paradiso (en nationalpark i Aostadalen och Piemonte) tycks man få bivackera fritt "i nödfall", om det inte finns stuga i närheten eller om befintlig stuga är full. I dalarna finns förstås en hel del campingplatser och på höjden finns en del obemannade stugor.

Ävedn om jag tältat en hel del i Valle d'Aosta, Piemonte och Lombardia måste jag erkänna att jag känner mig tryggast i Schweiz (Wallis, Ticino, Graubünden) och Frankrike. Schweizisk praxis kan man läsa här:
http://www.alternatives-wandern.ch/biwak.htm
(men se upp med alla dessa skyddsområden).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.