Vandra i början av juni (Alperna)

Hej,

Jag är intresserad av att vandra i början av juni och tillbringa ca 5 dagar till detta. Alperna är det som intresserar mig allra mest och dit jag vill åka. Jag har ingen direkt tidigare erfarenhet av att vandra men fysiskt sett är det inga problem (är i bra form med andra ord).

Helst av allt vill jag bo på ett bra hotell i en by där det bör finnas flera leder att utgå från. Dvs jag är intresserad av dagsturer med en fast bas i en by under min vistelse. Mat är också viktigt så det skadar inte om det finns bra restauranger i närhet till hotellet.

Bad Gestein verkar fint men utöver den platsen vet jag inte vad annat jag har att välja på som uppfyller mina kritierier. Om någon har lite information/tips/idéer att erbjuda till en som mig så vore det toppen!

Tack!
 
är också intresserad av detta, helst ngt i anslutning till zürich. ngn som vet tältmöjligheter? eller måste man boka en hütte innan?
 
I nästan varje alpby finns hotell för både boende och mat.
Har själv aldrig vandrat så tidigt på sommaren i Alperna, kan tänka mig att det är blött i markerna och även snö på högre höjder. Min sambo säger att det kan vara en fantastisk vårblomning då.
Från Zürich har vi åkt tåg till Arosa och Davos i Schweiz och till Langen, Österrike, där vi bytte till buss för att komma till Lech. Goggla på orterna och du/ni ska finna det som söks.
Vi brukar för det mesta flyga till Innsbruck, antingen via Wien eller Frankfurt, för vidare färd med tåg och buss in i en dalgång som t. ex. Ötztal och Zillertal. Vi brukar åka tidigt på morgonen hemifrån och vara framme samma dag till kvällsmiddagen på hotellet eller på byn.
Den som vill bo i tält kanske vill vistas där det är mera vilt dvs inga skidliftar i närheten. Vi som har bott på ett och samma ställe, oftast hotell, har uppskattat möjligheten att lättvindigt ta sig upp på höga höjder med hjälp av liftar/kabinbanor som är igång sommartid.
Lycka till med planeringen!
 
tack.

ska kolla upp dom, ska till zürich i annat syfte så jag måste ha det som utgångspunkt. sover helst i tält, kanske kan man fråga personalen i en hütte om det är ok att slå upp tältet utanför?
 
Hej,

Jag är intresserad av att vandra i början av juni och tillbringa ca 5 dagar till detta. Alperna är det som intresserar mig allra mest och dit jag vill åka. Jag har ingen direkt tidigare erfarenhet av att vandra men fysiskt sett är det inga problem (är i bra form med andra ord).

Helst av allt vill jag bo på ett bra hotell i en by där det bör finnas flera leder att utgå från. Dvs jag är intresserad av dagsturer med en fast bas i en by under min vistelse. Mat är också viktigt så det skadar inte om det finns bra restauranger i närhet till hotellet.

Bad Gestein verkar fint men utöver den platsen vet jag inte vad annat jag har att välja på som uppfyller mina kritierier. Om någon har lite information/tips/idéer att erbjuda till en som mig så vore det toppen!

Tack!

Början av juni är ingen bra tid. Jag tror jag som tidigast börjat den 13/6 och då gäckades jag av ett snöhöljt pass som tvingade till en omväg. Allmänt räknar jag med att starta den 15/6 i de sydliga Alperna, kring midsommar i Central- och Östalperna, men detta varierar enormt. Förra året var det mycket snö och totalt väderbakslag i maj-juni. Jag började en tur i Havsalperna vid midsommartid och avbröt efter fyra dagar - snösmältningen var ungefär en månad försenad.

Början av juli är nog vettigare.

Det är länge sen jag gjorde dagsturer, men en vettig bas kunde vara Kandersteg i Schweiz. Man får räkna med att använda tåg eller buss i ena riktningen, t ex går över något av tre pass till Adelboden och ta tåg/buss tillbaka.
 
tack.

ska kolla upp dom, ska till zürich i annat syfte så jag måste ha det som utgångspunkt. sover helst i tält, kanske kan man fråga personalen i en hütte om det är ok att slå upp tältet utanför?


Svårt att förstå varför någon skulle vilja tälta invid en stuga. Vitsen med tält är väl ändå lugnet och avskildheten och den större friheten att välja etappmål.

Jag har tältat vid en stuga en enda gång, det var Arpont-stugan i La Vanoise. Det var otroligt mycket folk, flera stora grupper, ett jävla tjatter och svårt att röra sig så jag stod inte ut. I La Vanoise får man tälta invid vissa stugor,
19-9 (man ställer alltså upp tältet till kvällsmålet och tar ned det före frukost), men inte i september.

På andra håll kan det nog hända att personalen ger vänliga tips om bättre ställen att tälta, en bit bort. Jag brukar avtala med herdar, bönder, byordförande etc.

Är det inga människor eller djur på sätern finns ingen att fråga så då gör jag som jag vill, om det inte är ett ntarurreservat. En gång i Ticino, efter att jag slagit läger, såg jag att det kom folk till fäboden i närheten så jag gick dit för att annonsera min närvaro. Herden frågade, till min förvåning, hur länge tänker ni stanna? Jag svarade, förstås, en natt, jag ger mig av i morgon, vid sjutiden. Det är nog bäst, tyckte herden, för i morrn kommer korna.

Stugplatser beställer man väl fortfarande från dag till dag; det går inte att detaljplanera en vandring.
 
Början av juni är det fortfarande mycket snö kvar, även på måttliga höjder.
Men flyg till Zurich, Innsbruck eller Geneve och ta tåg/buss till en av de lägre dalarna, dat kan vara väldigt fint. Interlaken kan vara ett bra alternativ, där finns det bra lokala transporter, förunderliga vyer och mycket på olika höjd, från sjön och uppåt.
 
Svårt att förstå varför någon skulle vilja tälta invid en stuga. Vitsen med tält är väl ändå lugnet och avskildheten och den större friheten att välja etappmål.

Jag har tältat vid en stuga en enda gång, det var Arpont-stugan i La Vanoise. Det var otroligt mycket folk, flera stora grupper, ett jävla tjatter och svårt att röra sig så jag stod inte ut. I La Vanoise får man tälta invid vissa stugor,
19-9 (man ställer alltså upp tältet till kvällsmålet och tar ned det före frukost), men inte i september.

På andra håll kan det nog hända att personalen ger vänliga tips om bättre ställen att tälta, en bit bort. Jag brukar avtala med herdar, bönder, byordförande etc.

Är det inga människor eller djur på sätern finns ingen att fråga så då gör jag som jag vill, om det inte är ett ntarurreservat. En gång i Ticino, efter att jag slagit läger, såg jag att det kom folk till fäboden i närheten så jag gick dit för att annonsera min närvaro. Herden frågade, till min förvåning, hur länge tänker ni stanna? Jag svarade, förstås, en natt, jag ger mig av i morgon, vid sjutiden. Det är nog bäst, tyckte herden, för i morrn kommer korna.

Stugplatser beställer man väl fortfarande från dag till dag; det går inte att detaljplanera en vandring.

har för mig att det är förbjudet på många håll att tälta i schweiz, därav frågan. naturligtvis skulle jag föredra att tälta enskilt. borde ha skrivit mer tydligt så att det blir lättare att förstå.
 
Som andra redan påpekat är början av juni av flera skäl inte den bästa tiden för alpvandringar i synnerhet inte i högre terräng. Dessutom är det turistiskt en lågsäsong varför inte bara många hotell i byarna är stängda utan också hyttorna uppe i bergen. Dessa vill man ju kunna äta och dricka på även om man lyckas med att bo i tält.

Klassiska områden för försommarvandringar är ju annars Tessin i sydöstra Schweiz samt norditalien vid dom stora sjöarna. Det är inte dom billigaste turistområdena men allt är öppet i början av juni, inklusive många hyttor. Vill man budgetvandra där så borde det gå att hitta campingplatser i byarna och sedan göra dagsvandringar.

Likaså borde Vinschgau i sydtyrolen kunna fungera vid den tiden, med bas i Merano eller i byarna runtomkring såsom t.ex. Dorf Tirol. Självklart är även omgivningarna kring Gardasjön lämpliga för början av juni.

Med lite letande och planerande och omsorgsfullt val av område så borde det gå att få till en fin försommarvandring i föralperna.
 
har för mig att det är förbjudet på många håll att tälta i schweiz, därav frågan. naturligtvis skulle jag föredra att tälta enskilt. borde ha skrivit mer tydligt så att det blir lättare att förstå.

Jag har erfarenhet av fri tältning i Wallis, Ticino och Graubünden, de stora vandringskantonerna
(Bern räknar jag inte, av olika skäl). Här en antydan om vad som gäller.


http://www.sac-cas.ch/fileadmin/sac...rkblatt_D_Wildes_Campieren_und_Biwakieren.pdf

En regel som verkar ha bortfallit är: om platsen har många dagsbesökare, vänta med att slå läger tills de gått hem, dvs. c:a 15. Lämna platsen innan de första dagsbesökarna dyker upp. 7 på morgonen brukar räcka. Och tältar du nära en säter, köp gärna någon av deras produkter.

http://www.alternatives-wandern.ch/biwak.htm

Observera även de blå länkarna. (Hej, här fanns ju reglerna jag nämnde).

Kolla även http://www.huthyfs.com/ närmre bestämt

"Vandringsområden i Europa"

där jag på flera ställen beskriver mina erfarenheter. Det handlar om drygt 100 fria nätter i Alperna.

Ibland händer lite konstiga saker. Jag ville tälta i närheten av Alp Astra nära S-Charl i Graubünden. Jag frågade en kvinna om bivackmöjligheterna - hon förstod inte ordet biwak, så jag fick förklara. Hon hänvisade till någon som hävdade att det var förbjudet. men jag hade inte sett några förbudsskyltar. Det finns nere i byn. Hm. Övervakas förbudet, och har ni något emot att jag tältar? Nej på båda frågorna. Nästa dag passerade jag genom S-Charl och såg inga anslag om bivackförbud.

Skyltarna brukar vara gröna, och skyddsområdets gränser anges med röd-gula markeringar.
 
ok, ska kolla upp det. om jag vandrar själv blir det tält i terräng, om jag vandrar i sällskap måste jag kanske anpassa mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.