Hej, tack för alla svar.
Angående boendet så undrar jag om man man måste boka boendet om man gör en stugvandring eller är det som i sverige att det inte går att boka och "alla får plats"? Är det lämpligt att stugvandra (lätt att få tag på vatten och mat längs leden..eller varierar det kraftigt mellan olika leder?...kanske går det att äta/köpa mat i stugorna? eller passar det bättre med dagsturer från ett och samma ställe?
Det går att boka och man ska boka, från dag till dag, detta speciellt i augusti.
Personalen hjälper gärna till, om de inte är väldigt upptagna. De flesta stugor erbjuder halvpension. Proviantköp ska man inte räkna med, utom diverse kex, chokladkakor e.d. Det finns en och annan bivacco fisso eller rifugio non custodito, där man är hänvisad till sig själv. I regel finns då ett vattenställe invid stugan.
Dock kan man klara hela Alta Via 1 med övernattningar i bemannade stugor (sista etappen,
ett par dar efter Vazzoler är dock en via ferrata genom Monte Schiara, vilket alltså kräver utrustning, vana och frihet från svindel - jag gör själv inte sådant).
Dagsutflykter? Mycket upp och ned under trädgränsen; antalet utflykter man kan göra till och från en fast punkt är rätt begränsat så man blir snart beroende av busstransport i ena eller andra riktningen. Väljer man detta så är Corvara en rätt bra utgångspunkt. Men stugvandring är fan så mycket roligare eftersom man blir kvar på höjden efter etappen.
Som sagt, Alta Via 1, Pragser Wildsee- Vazzoler, elller kanske två etapper vidare. Och vlj den variant jag beskrivit ty att gå invid jeepvägen upp mot Lilla Fanesängen är ingen höjdare.
Men rinnande vatten i bäckar är ytterst sällsynt, p g a bergrundens beskaffenhet - Lilla Fanesängen är ett undantag.
Man kan alltså inte tälta, det är dessutom ofta förbjudet eftersom en stor del av Dolomiterna ligger i regionala Parchi naturali.