Chamonix: Tips på boende?

--------------------------------------------------------------------------------
Nå´n som har tips på något mysigt boende runt Chamonix som ligger lite off, lugn och naturskönt? Stannar där nära tre veckor i juli. Vi är 1-3 pers så typ 2-4 rum räcker. Chamonix.com listar många boenden men nästan alla ligger i "mitt i smeten". Jag har inte varit där förut och vandrat så det är svårt att veta var de mer lugna och fina byarna heter. Den som har tips på boende eller vilken by som kan passa får gärna droppa en rad. Tacksam för allt....
 
Jag tycker att du skall bo "Mitt i smeten."Chamonix är trevlig med sitt affärs- och restaurantutbud som förljuvar tiden när vädret är dåligt vilket det tyvärr ofta är . Grannbyarna är inte mysigare och nöjesutbudet är sämre . Trevlig sommar i Chamonix!
 
En generell kommentar kan vara på sin plats. Alpbyar är inte alltid så mysiga som man kan tro. Turismen är den främsta inkomstkällan i Alperna vilket innebär att dom flesta alpbyar mest består av hotell- och våningskomplex samt naturligtvis restauranger. Detta gäller i synnerhet dom orter som i huvudsak är skidorter och orienterade åt vinterturismen men även andra.
Chamonix är en stad som fräschats upp väsentligt på senare år och citykärnan är riktigt trevlig. Huvudgatan är bilfri och innehåller ett av världens bästa utbud av friluftsutrustningsaffärer. Missa inte Snell Sports. Krogutbudet är gigantiskt och det är svårt att välja. I det litet finare segmentet så kan dock "Atmosfär" rekommenderas. Lunchen är överkomlig och man kan sitta ute vid floden.
Även Albert Premiers bakficka (inte den svindyra stjärnbeprydda huvudrestaurangen) är trevlig.
 
Jo, har väl sett rätt många orter av den typen ja :) men jag envisas i alla fall att samla mysiga byar förutom att vandra lite överallt. Tack för tipsen på trevliga restauranger - provar gärna bägge två.
Du sa nåt att det är skitväder från tid till annan i Chamonix. Är det märkbart sämre jfr Wallis till exempel för att bergkedjan samlar upp det mesta eller? Hade i och för sig riktigt kallt i två veckor i Schweiz förra juli men det var väl första gången på många år som det varit så risigt väder.
 
Vädret verkar vara nederbördsrikare i Mont Blanc-området än i t.ex. Wallis under högsommaren. Men det är ju bara statistik så visst kan man pricka en vackert väderperiod om man har tur.
 
Sommaren inställd?

Just nu ser det inte så lovande ut:

http://www.huthyfs.com/snow.html (översta raden)

och mer snö är på väg i helgen. Man får verkligen hoppas på omslag till varmare väder snart!

Med Schweiz hade du nog lite otur förra året. Jag gick 18/6-7/7 från Zinal i Wallis till Savognin i Graubünden, 20 dagar tog det, och njöt av osannlikt goda snöförhållanden:

http://www.huthyfs.com/zisagal/zisaindex.html

Men den 7 juli började vädret bli dåligt, var det då du kom?


Jag har aldrig varit i Chamonix. Min sensommartur 2010 började istället i Argentière som nog är lite lugnare, utan att vara precis vackert. Les Houches är ännu lugnare, men ingendera orten är kanske idealisk utgångspunkt för de turer du tänkt? I byarna försöker jag campa när så är möjligt, egen mat, kan gå när jag vill på morgonen. Argentière har camping, jag tror Chamonix har en också, bör synas på kartan.
 
Ja det känns långt borta när man ser dom där rapporterna.
Jag åkte till Wallis den 13/7 och kom hem 24/7. Det var +3 grader dagtid som kallast och +13 som "varmast" på hela den perioden med hela 0,5 dag sol. Jag njöt desto mer av den solen....
Men frös ibland som en hund vissa dagar. Hade inte riktigt dom kläderna med mig som krävdes och det var dyrt som attan att köpa på sig mer, av sånt som man redan har massor av hemma. Det var också ganska många som omkom just den perioden i Wallis, säkert av andra skäl än just det dåliga vädret men det kändes inte som om man där och då var sugen att planera nästa års resa om man säger så.

En fråga om Vals - hur var dom omgivningarna? Har ingen aning - vet bara att det finns ett känt spa där (är svag för sånt, emellanåt får man lyxa till sig) och funderar att åka förbi något år.
Lät som en fin tur, de där 20 dagarna. Var åker du i sommar?
 
Vals är en ort jag bara varit igenom, övernattat och gått vidare, vilket väl gäller om de flesta orter i Alperna. Det är en lätt övergång därifrån till Safiental och en eller två till Rheinwald, Hinterrheins dalgång, samt en mycket hög till Vrin. Det var min stora lycka att få göra den övergången (från Vrinhållet) förra sommaren, ty den kräver goda förhållanden.

Mina planer är ännu vaga eftersom jag avvaktar snösmältningen. Den tycks dock äntligen ha kommit igång. Ursprungsplanen var Pyreneerna (sjunde gången) från midsommar och framåt samt en sensommartur från Bourg St Pierre i Wallis, via Gran Paradiso (Alta Via 2) genom Valli di Lanzo och vidare på Susadalens Alta Via. Alternativet är en tidig tur som börjar i Havsalperna och söker sig norrut samt en sensommartur i Pyreneerna, vilket jag aldrig förut gjort. Och däremellan en tur i norska fjällen ...
 
Tycker du gör helt rätt att styra mot Chamonix! Gillar man vandring kan det knappt bli bättre :)

Vi hyr ut ett litet Mazot i Brevent, som är ett lugnt och stilla område, men trots det en kort promenad till Chamonix centrum. Dessutom har du mängder av otroligt fina vandringar runt hörnet, bla Petit Balcon Sud och Lac Blanc. Om det låter som att det kan passa, titta in på www.let.nu/chalet och hör av dig.

om du skulle vilja lite längre ut så är Le Lavancher otroligt vackert, liksom Vallorcin!
 
Mysigt!

Hej, ett sånt charmigt och trevligt litet hus! Jag skickar en bokning. Tack för tipsen på de andra orterna, ska se till att jag kommer dit när jag är i Chamonix.
 
campa under liften till Aguille du Midi

<klipp>
Jag har aldrig varit i Chamonix. Min sensommartur 2010 började istället i Argentière som nog är lite lugnare, utan att vara precis vackert. Les Houches är ännu lugnare, men ingendera orten är kanske idealisk utgångspunkt för de turer du tänkt? I byarna försöker jag campa när så är möjligt, egen mat, kan gå när jag vill på morgonen. Argentière har camping, jag tror Chamonix har en också, bör synas på kartan.

Jag har inte varit i Cham så många sommarveckor men desto fler vinterveckor och ang camping (som jag inte nyttjat) så tror jag det finns en under kabinbanan upp till Augille du Midi - precis nedanför skogen på berget. I alla fall står där vintertid flera husvagnar och husbilar - där man kommer ner om man skidar ner på "framsidan" från mellanstationen på vägen till till Augille du Midi ner mot Chamonix stad (ev toppåk därifrån överlåter jag åt mer dödslängtande åkare).
Det kan ju iofs vara en ful-camping på en vanlig parkering men den har funits där flera vintrar så jag tror nästan den är en riktig camping.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
traser Campa/tälta Chamonix Argentiere? Trekking 2
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Pinglan62 Vandring i Chamonix? Trekking 2
Bicelander Heldagsturer Chamonix (vandring) Trekking 2
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
albinnoren Turtips för Chamonix i sommar? Trekking 1
tool Snabbtips om vandring/klättring/annat i Chamonix Trekking 3
hoxel Vandringstips Chamonix i maj Trekking 4
gmg Nice- Chamonix Trekking 1
owe99 Haute route Chamonix-Zermatt på sommaren Trekking 1
L-Å Chamonix-Zermatt Trekking 1
prisma Klippklättring kring Chamonix? Trekking 1
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8

Liknande trådar