nepal med bebis

hej
vi ska åka till nepal med våran ettåring, vi tänkte gå någon av lederna, men är lite osäkra på hur högt man vågar gå med ett så litet barn.
är det någon som har erfarenheter av att trekka med barn? kanske någon som gått någon fin rutt i nepal?
åker om en vecka...

ali.
 
Jag har bara gått dagsturer med min egen dotter. I Nepal gick jag Annapurna runt innan jag fick barn. Och de medicinska komplikationerna av höghöjdsvandring med småbarn är det bättre att ni kollar upp med någon som är kunnig på området. För vuxna gäller långsam tillvänjning över 3000 meters höjd. En del räknar med 500 höjdmeter per dag, andra med max 300 höjdmeter per dag över 3000 meter för att undvika höjdsjuka. Som vuxen kan man känna efter själv hur kroppen reagerar, småbarn kan ju ha svårare att kommunicera om de börjar känna sig kymiga.

De praktiska bekymmer ni bör fundera över är väl framför allt mat- och blöjfrågan. Längs de stora lederna finns lodger som serverar mat nästan med en-timmesintervaller av vandringen upp till ca 4000 meters höjd, och där blir det glesare. På rutten runt Annapurna passerar man ett pass på 5400 meters höjd, och längs vägen över passet har man en lååång vandring upp och ner innan man kommer till nästa by. Sophanteringen är ytterst rudimentär så räkna med att bära ut allt ni bär in. Och om ni inte kör tygblöjor blir det en väldigt dryg packning när de fullkissade blöjorna ska tas med tillbaka till Pokhara eller Katmandu.

Stapelfödan längs vägen är Dhal Bath, dvs ris, grönsakscurry och linsröra. Det är billigt (priset varierar med höjden över havet, men är längs hela vägen ungefär lika mycket som en snickers, som också den ökar i pris ju högre upp man kommer) och påfyllning ingår tills man är mätt. Men många lodger kan även servera enklare rätter av annat slag (soppa och kokt ägg tyckte jag blev en bra lunch medan man gick) och på de större orterna finns "västerländsk" mat som pizza och jakburgare.

Det går alldeles utmärkt att få kokt vatten till välling hela vägen.
Men beroende på hur pass kräsen med maten er telning är så kan maten utgöra ett problem. Någon särskild barnmat går inte att få tag på längs lederna.

Räkna med att det blir kallt på nätterna på hög höjd. Jag började gå i mitten av november och när jag kom upp på 3000-4000 meters höjd var det rejäla minusgrader inomhus på natten. Bränsle för att värma upp lodger och varmvatten är en stor miljöfråga i regionen och bidrar till avskogning och erosion längs bergsväggarna. Så se till att ha med rejäla sovsäckar och varma kläder till både er och barnet.

Själva turen då?
Första halvan (dvs östra sidan) var klart bäst. Vackrare vyer, genuina byar och mindre exploaterat. Men man får gå några dagar innan man får några riktigt bra bergsvyer. Jomsom, huvudorten på västsidan av Annapurnamassivet är en förvuxen by med flygplats och militärförläggningar i en dammig flera kilometer bred floddal med (under torrtiden när det är bäst att gå) en liten rännil i mitten.
 
Hej!
Jag har iofs aldrig varit i Himalaya men har vandrat/klättrat en del på hög höjd + är läkare med hyfsad koll på höghöjdsproblematiken. Små barn är inte känsligare för höjder eller mer benägna att bli höjdsjuka än vuxna. Problemet är dock en 1-åring inte kan tala om att han/hon mår dåligt och när ni väl märker det kan det vara försent. Jag har själv småbarn och har ofta med dem ute i naturen, på vandringar etc och som ni säkert vet så finns det 1000 olika anledningar , varav de flesta helt ofarliga, till att en bebis är skrikig och grinig. Jag skulle definitivt tänka mej för både en och två gånger innan jag tog med en 1-åring till mer än 2500 m! Ffa på sådana ställen där man kan behöva gå i flera dagar för att komma ner på låg höjd. OM allt går bra kan det säkert vara jättetrevligt att göra en höghöjdstrekking med sin bebis men det är ju inte precis så att bebisen längtar efter eller behöver just den specifika upplevelsen. Sen tillkommer ju som tidigare inlägg nämnt kylan på högre höjd, problem med att få tillräckligt rent vatten till mat och välling etc etc. Nej, jag skulle definitivt försöka vandra så lågt som möjligt om det var min bebis.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
nizla UD:s avradan fran Nepal Trekking 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.