Krav på guide i Nepal

Vi åker till Nepal i november för vandring. Hur är det med kravet på att anlita guide?
Stämmer det att kravet finns men att det inte finns någon koll på om man följer det?

beo
 
Trekking agenternas brachorganisation (TAAN) lobbar febrilt för att införa tvång att anlita deras tjänster, just denna vecka demonstrerar de utanför myndigheten som handhar turistfrågor, bränner sina licenser och hissar svarta flaggor, allt för att tvinga alla utlänningar att gå med guide.

För tillfället är det dock ej ett krav. Mer info på http://www.yetizone.com/wwwboard/wwwboard.htm
 
Krav på guide

Hej.
Skriv gärna en blänkare efter november hur det fungerade med eller utan guide och vad som gäller och ev vad som kommer att ske om Du snappar upp någon info. Jag har hållit mig borta ett tag från Nepal pga just guidekravet som jag trodde gällde.
/Mvh Magnus
 
Jag tvivlar på att guidekravet kommer återinföras. När jag var där tidigare i år fick jag höra att kravet togs bort igen eftersom turismen hade minskat kraftigt under den tiden kravet fanns. Nepal förlorar helt enkelt för mycket pengar på att inte tillåta turister trekka på egen hand.
 
Jag rörde mig aldrig i några maoistområden själv. Men vad jag fick veta från guideböcker och andra resenärer jag mötte, så är du tvungen att betala en revolutionär skatt till maoisterna om du ska röra dig i maoistkontrollerade områden. Du ska tydligen även få ett kvitto när du betalar skatten som du kan visa upp om du skulle bli kontrollerad av någon annan patrull vid senare tillfälle i området. Hur mycket du är tvungen att betala ska bero på område och ditt medborgarskap.
Dock hörde jag aldrig något om någon som behövde betala maoistguider. Men det är säkert fullt möjligt att enskilda gerillagrupper/gerillasoldater "övertygar" turister om att det är en mycket bra idé att betala för en guide.

Jag gjorde min trekk upp mot ABC, vilket står under regeringens kontroll. Det enda jag var tvungen att betala var ett trekkingpermit, vilket kostade 2000npr (ca 200kr), och dessutom krävdes 2 passfoton. Permit ordnas billigast på egen hand hos myndigheterna i Nepal.
 
Maoiskostnad

När jag gick Jiri-Lukla (senare vidare till EBC etc.) 2005 mötte vi Maoister vid två tillfällen. Vid första tillfället var de mycket trevliga och det kostade ca 100 kr. Vi fick kvitto. Vi hade en bra diskussion och de tog samma avgift vill jag minnas som regeringen gör för ett trekking permitt.

Allt gick bra tills amerikanarna dök upp. De började ifrågasätta på ett otrevligt sätt och ville inte betala alls. Maoisterna fick en helt annan attityd och började vifta med en handgranat och då sa jag tack och hej och smög vidare med 200 i puls.

Vi fick sedan visa upp kvittot några dagar senare vilket gick bra till slut även om dessa Maoister inte var lika trevliga.

Jag trekkade någon månad senare mot Mera Peak och då mötte vi nya Maoister och jag hade då guide eftersom det var klättring. Vi fick betala för både mig, guiden och bärarna även om det var billigare för dem. Jag behövde dock inte betala för guide/bärare utan det gjorde trekkingfirman. Däremot så har jag för mig att avgiften var högre än vad mitt kvitto sa så jag fick nog lägga till ytterligare 100 kr.

När vi sedan passerade samma område på väg tillbaka till Lukla så var avgiften 500 kr men vi lyckades slinka igenom utan att bli sedda. Detta förfarande var inte tillåtet inom Maoisterna själva men det fanns de som körde med egna regler.

Så jag kan mycket väl tänka mig att det fortfarande finns de som försöker tjärna en hacka på sina håll. Och jag kan mycket väl tänka mig att man kan komma undan denna avgift om man har bra argument och för en dialog i rätt tonläge.

Men som sagt. Det är bara antaganden och det var ju 2 år sedan jag var där.

/Mvh Magnus
 
Senast ändrad:
Guide i Nepal

Vi har nu kommit tillbaka efter fyra veckor i Nepal. Totalt vandrade vi cirka tre veckor, två veckor i Everestregionen och en vecka vid Annapurna. Någor krav på guide finns inte. Det är inga problem att vandra utan guide och bärare. Utbudet av arbetssökande guider och Trekkingagenturer är stort. Vi var helt inställda på att vandra utan guide och det fungerade bra. Men att gynna befolkningen utmed lederna genom att använda lokala guider (ej boka dem via agenter i Kathmandu) är något vi kan tänka oss vid ett kommande tillfälle.

Bengt och Sara
 
Vi hade en fantastisk tid i Nepal i synnerhet under de veckor vi vandrade. Kathmandu har vi blandade känslor inför. Staden har sin charm men har en förfärligt dålig luft och en jobbig gatumiljö på grund av all trafik.

På väg ut till vandringen fick vi problem med transporten från Kathmandu till Jiri. Bussförarna strejkade och såg dessutom till att ingen annan trafik kom fram längs vägen så vi fick flyga till Lukla i stället och börja vå vandring där.
På tal om Maoister så träffade vi på dem tre gånger på ställen längs leden där de hade sina egna "checkpoints". Vi ena tillfället var vi bara någon timmes vandring från Jiri. Där krävde de pengar av de som var på väg norrut på leden. Vi gick i motsatt riktning och av oss krävde de inget.
Då vi var på väg ut på vår "Poon Hill trek" i Annapurnaområdet träffade vi på dem för andra gången.
De uppträdde bestämt men inte hotfullt och tog ut en "avgift" på 100 rupies per person och vandringsdag. Vi fick kvitto på pengarna plus ett kommunistiskt propagandablad.

Vill du läsa mer om hur vi hade det kan du gå in på www.resedagboken.se och söka på Bengt och Sara.

Bengt och Sara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Anna_W Vandringstips på Sardinien? Trekking 0
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.