Re: äntligen!!
-PaTRiC-; sa:
det här låter bra, nu kanske lokalbefolkningen får del av tursimen.. det gangar inte någon med snåla backpackers som käkar medhavt ris och nudlar..
Okunnigt inlägg: avspeglar närmast vad som kan förmodas vara någon politiskt korrekt fantasi. Har författaren ens varit i Nepal så ägnade han sin tid åt att bekräfta sina fördomar snarare än att se vad som pågår.
Det verkliga förhållandet är det att alla guider tar provision, och bor och äter gratis. De är stentuffa förhandlare mot bärarna som tjänar uruselt som daglönearbetare. Ju mer dessa expeditioner kostar desto mindre spenderar de i bergen. Somliga bär i princip med sig allt de konsumerar eller använder och spenderar inte en paisa i den lokala ekonomin.
De individuella vandrarna däremot spenderar avsevärda summor i den lokala ekonomin, på allt från rum till mat och dryck. Och, hotelägarna behöver inte betala någon kommission.
TAANs aktiviteter kommer med största sannolikhet att medföra att många ställen måste stänga i brist på kunder, att folk blir arbetslösa och kastas ut i ytterligare armod. Däremot kommer TAANs medlemmar att få ökade intäkter som stannar i Kathmandu.
Jag har vandrat många gånger i Nepal
http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm och än har jag aldrig någonsin sett individuella vandrare som haft med sig vare sig ris eller nudlar för att använda på teahousetrekkerna. Det finns helt enkelt ingen anledning att bära med sig egen proviant så länge man håller sig till dessa, eftersom hotelen är så bra. Däremot har jag sett organiserade grupper som burit med sig varenda sak de ätit. Spenderar de senare 100 USD om dagen, stannar nittionio i Kathmandu, medan däremot de inviduella spenderar tio femton dollar om dagen.