Nepal inför förbud mot individuell vandring

TAAN, centralorganisationen för de nepalesiska trekkingagenterna, har lyckats lobba igenom nya regler som helt förbjuder individuell vandring i Nepal. Från och med 1 oktober, måste man ha bärare och/eller guide. Samtidigt som man måste köpa sig en registrering, ett särskilt certifikat, kort sagt de gamla trekking permitsen har återinförts i ny form.

Enligt TAAN presstjänst hotas vandrare utan bärare och/eller guide av straff.

Se http://www.yetizone.com/wwwboard/wwwboard.htm för aktuell debatt om saken.

Per
 
Jag är glad att jag slipper betala bärare i svenska fjällen, för tänk vad det skulle kosta :)


Nej, jag har inget alls att tillföra denna debatt mer än att jag känner oehörd glädje över friheten i svenska fjällen. Man behöver ju bara gå till Alperna för att det ska vara ett helt annat "klimat" vad gäller regler.
 
öringen; sa:

Eller söka sig alternativa resmål. Är det Himalayavandring man vill göra så finns det utomordentligt fina vandringar man kan göra i Indien. Vi har många gånger valt Indien före Nepal, och en faktor då har utan tvekan varit att vandringen i Nepal är belagd med en massa restriktioner. När man väl gjort teahousetrekkarna med avstickare fanns inte mycket att göra om man inte vill vandra i expeditionsstil, med guide o bärare, etc.

Per
 
äntligen!!

det här låter bra, nu kanske lokalbefolkningen får del av tursimen.. det gangar inte någon med snåla backpackers som käkar medhavt ris och nudlar.. på det här sättet minskar slitaget och lokalbefolkningen kan skörda lite från snålisarna som bara sliter och skitar ner..

(var skriver man på om man tycker att det är en lysande idé?)


.
[Ändrat av -PaTRiC- 2006-09-12 kl 16:20]
 
Re: äntligen!!

-PaTRiC-; sa:
det här låter bra, nu kanske lokalbefolkningen får del av tursimen.. det gangar inte någon med snåla backpackers som käkar medhavt ris och nudlar..

Okunnigt inlägg: avspeglar närmast vad som kan förmodas vara någon politiskt korrekt fantasi. Har författaren ens varit i Nepal så ägnade han sin tid åt att bekräfta sina fördomar snarare än att se vad som pågår.

Det verkliga förhållandet är det att alla guider tar provision, och bor och äter gratis. De är stentuffa förhandlare mot bärarna som tjänar uruselt som daglönearbetare. Ju mer dessa expeditioner kostar desto mindre spenderar de i bergen. Somliga bär i princip med sig allt de konsumerar eller använder och spenderar inte en paisa i den lokala ekonomin.

De individuella vandrarna däremot spenderar avsevärda summor i den lokala ekonomin, på allt från rum till mat och dryck. Och, hotelägarna behöver inte betala någon kommission.

TAANs aktiviteter kommer med största sannolikhet att medföra att många ställen måste stänga i brist på kunder, att folk blir arbetslösa och kastas ut i ytterligare armod. Däremot kommer TAANs medlemmar att få ökade intäkter som stannar i Kathmandu.

Jag har vandrat många gånger i Nepal http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm och än har jag aldrig någonsin sett individuella vandrare som haft med sig vare sig ris eller nudlar för att använda på teahousetrekkerna. Det finns helt enkelt ingen anledning att bära med sig egen proviant så länge man håller sig till dessa, eftersom hotelen är så bra. Däremot har jag sett organiserade grupper som burit med sig varenda sak de ätit. Spenderar de senare 100 USD om dagen, stannar nittionio i Kathmandu, medan däremot de inviduella spenderar tio femton dollar om dagen.
 
Re: Re: äntligen!!

ipg289h; sa:
Okunnigt inlägg: avspeglar närmast vad som kan förmodas vara någon politiskt korrekt fantasi. Har författaren ens varit i Nepal så ägnade han sin tid åt att bekräfta sina fördomar snarare än att se vad som pågår.

bah, typiskt svar från en snål backpacker.. nää, smäll upp några feta hotell och se till att få dit peningstinna turister så får lite rulians på affärerna, enda sättet att bli av med hashrökande backpackers..
 
Jag skrev på uppropet. Visst var jag en snål backpacker när jag vandrade i Nepal, men mina slantar gick till lokalbefolkningen runt Annapurna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirmin Råd sökes inför vandring i Nepal Trekking 12
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.