Nepal-vilken tid?

Hej, jag funderar på att åka till Nepal och vandra. Jag undrar vilken tid som är bra.
Har funderat lite på kring jul, men det kanske är för kallt då?
Har aldrig läst om nån som dragit dit på sommaren, men de kanske är regntid då?
Är oktober en bra månad?

Tack för svar!
 
April- maj och oktober-november ....

... är de vanligaste vandringsperioderna, åtminstone i Everest-området. Väldigt många vandrare på hösten (bra väder efter monsunperioden), ungefär hälften så många i april-maj (före monsunen). Vad jag förstår så vandras det även under övriga månader, men räkna med fuktigt på sommaren och kallt på vintern (beroende på vilken höjd man vandrar på).
 
April bra månad

Hej, jag funderar på att åka till Nepal och vandra. Jag undrar vilken tid som är bra.
Har funderat lite på kring jul, men det kanske är för kallt då?
Har aldrig läst om nån som dragit dit på sommaren, men de kanske är regntid då?
Är oktober en bra månad?

Tack för svar!

jag var där för 2 år sen i 3 veckor i april det var fint och klart mesta tiden men uppe i bergen skiftar det snabbt vi fick 2 dm snö en natt i teng boche och vist regnar det men om du flyttar fram tillslutet av maj så blir det värre med monsunregnen. vi träffade folk som tyckte slutet av mars var bra.
häls inge
 
... är de vanligaste vandringsperioderna, åtminstone i Everest-området. Väldigt många vandrare på hösten (bra väder efter monsunperioden), ungefär hälften så många i april-maj (före monsunen). Vad jag förstår så vandras det även under övriga månader, men räkna med fuktigt på sommaren och kallt på vintern (beroende på vilken höjd man vandrar på).

Ok tack så mycket! :) Det är så att min far och jag har funderat ett tag på att dra dit. Han var där för 20 år sen i april månad. Det ända är ju att jag går det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet vilket gör att om man inte kan vandra där varken på sommarlovet eller jullåvet, blir de att man måste ta nåra veckor ledigt. Man skulle kunna göra de i anslutning till höstlov eller påsklov, men dom är bara en vecka....
 
Samma här, fast tvärtom

Min då 22-årige son vandrade för fem år sedan i Everestområdet i fyra veckor. Nu kommer jag att vara där hela april. Jag är lärare just för naturvetare och inser att det är lättare för mig att ta tjänstledigt (fastän det kostar) än för dig som elev. Kläm in en vandring mellan gymnasiet och högskolestudier i stället.
Din far kan nog detta men jag säger det ändå: Ska du till t.ex. Everests basläger tar vandringen dit 10-12 dagar plus kanske (mag-)sjukdagar. Vandringen är inte lång i kilometer, men det tar tid för kroppen att vänja sig vid höjden. Därför får du inte stiga mer än c:a 300 m mellan varje övernattning. Det går alltså inte att göra det t.ex. under ett påsklov, utan det måste få ta 2-3 veckor, gärna mer så att man kan besöka även andra dalar, t.ex. den vackra Gokyodalen och några trekkingtoppar där (ingen regelrätt klättring) när man ändå är i området.
Läget är detsamma om du ska vandra runt Anapurna. Du ska även där upp till 5400 m, precis som Everests basläger, och det måste få ta tid.
 
Min då 22-årige son vandrade för fem år sedan i Everestområdet i fyra veckor. Nu kommer jag att vara där hela april. Jag är lärare just för naturvetare och inser att det är lättare för mig att ta tjänstledigt (fastän det kostar) än för dig som elev. Kläm in en vandring mellan gymnasiet och högskolestudier i stället.
Din far kan nog detta men jag säger det ändå: Ska du till t.ex. Everests basläger tar vandringen dit 10-12 dagar plus kanske (mag-)sjukdagar. Vandringen är inte lång i kilometer, men det tar tid för kroppen att vänja sig vid höjden. Därför får du inte stiga mer än c:a 300 m mellan varje övernattning. Det går alltså inte att göra det t.ex. under ett påsklov, utan det måste få ta 2-3 veckor, gärna mer så att man kan besöka även andra dalar, t.ex. den vackra Gokyodalen och några trekkingtoppar där (ingen regelrätt klättring) när man ändå är i området.
Läget är detsamma om du ska vandra runt Anapurna. Du ska även där upp till 5400 m, precis som Everests basläger, och det måste få ta tid.

Okej. Vad kul för dig :). Ja, det blir oundvikligt att vara borta från skolan minst 2 veckor + höstlov lr liknande. Det skulle ju funka, men det är inte kul alltså att man missar så mycket. Det är ett högt tempo i de flästa ämnena, och man kommer garanterat att missa viktiga prov. Får se hur de blir, kanske väntar tills efter gymnasiet, ta ett ledigt år då så kan man jobba lite först, sen sticka dit. Aja, det blir nog iaf riksgränsen till posklåvet, :) åka lite telemark om ja hinner hitta inte alltför dyra boots tills dess. Annars blir de väl brädan.
I vilka ämnen undervisar du då? Var någonstans?
 
Lästips i väntan på din vandring

Om du planerar att göra en Everestvandring så kan jag tipsa dig om en mycket bra guide: "Trekking in the Everest Region" av Jamie McGuinness, förlaget Trailblazer. En rykande färsk upplaga kan man få för 213 kr hos Adlibris. Där kan du hitta allt(?) du behöver veta. Liknande guider finns för andra områden. Svar: ma-fy i Kungälv.
 
Om du planerar att göra en Everestvandring så kan jag tipsa dig om en mycket bra guide: "Trekking in the Everest Region" av Jamie McGuinness, förlaget Trailblazer. En rykande färsk upplaga kan man få för 213 kr hos Adlibris. Där kan du hitta allt(?) du behöver veta. Liknande guider finns för andra områden. Svar: ma-fy i Kungälv.

Okej, tack så mycket för tipsen! :). Ska kolla upp det. Jaha, intressant, jag hade fysikprov i onsdags, :p. Jag har tidigare varit å vandrat i Norge, Jotunheimen. Jag och några kompisar planerar att dra upp till antingen Jämtland eller Sarek i sommar för att fjällvandra.

Jag håller på att läsa en bok som heter ''Vilja av sten''. Mycket bra värklighetsbaserad bok om en kille i USA som vandrar själv i kanjoner. En dag fastnar han med ena armen mellan ett fallande klämmblock och en klippvägg. Där sitter han i 5 dygn med 6,5 dl vatten. Tillsist blir han tvingad att amputera sin egen arm med en fickkniv för att överleva.
Den handlar även om tidigare vandringsäventyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
nizla UD:s avradan fran Nepal Trekking 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.