Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal)

Jag tänkte åka ner till Nepal och vandra nu i höst och insåg precis att min vanliga bergsförsäkring (DAV) inte täcker aktiviteter utanför Europa. Av olika skäl kan jag tycka att en försäkring hade varit skönt att ha när man ska upp på höjder en bra bit över vad jag varit på tidigare och undrar därför om det finns någon mer erfaren person här som kan säga något om vilka försäkringar man ska titta på för vandring i Nepal (eller hög höjd i allmänhet).

Efter en snabb koll på forumet så var det bara en gammal tråd från 2005-2006 som tog upp ämnet, och jag misstänker att situationen ändrats en del sen dess, framförallt UDs inställning till Nepal.

Mvh
Kristofer
 
Roligt sammanträffande att jag hittade den här tråden under tiden jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade om just Nepalvandring.
Det beror väl en hel del på hur högt du ska och vad du ska göra men min hemförsäkring+resförsäkring (på samma försäkringsbolag) gällde upp till 5000 meter. Dom frågade också om jag skulle klättra eller åka extremskidåkning osv. Men under vanlig vandring upp till 5000 m menade dom att jag inte behövde teckna någon mer försäkring.
Den gällde också bara under 45 dagar utlandsvistelse så utöver det behövdes någon ytterligare.
 
Oj, att försäkringen bara skulle gälla till 5000 meters höjd låter konstigt. Både om man ska vandra till EBC och över Thorung La på Annapurna överstiger man ju den höjden. Den enda försäkring jag använt mig av i Nepal är förlängning av hemförsäkring (eftersom jag var borta längre än just 45 dagar).
 
Jag hade en kort diskussion med Länsförsäkringar som jag har hemförsäkring hos. Enligt kundtjänst täcker den hemförsäkringen allt i 45 dagar, utom kampsport.
Jag undrar om de verkligen vet vad de lovar. Ska ringa en ny säljare och se om jag får samma svar - för då ska jag ha papper på det och inte oroa mig för något i framtiden vad det gäller försäkring.
 
Oj, att försäkringen bara skulle gälla till 5000 meters höjd låter konstigt. Både om man ska vandra till EBC och över Thorung La på Annapurna överstiger man ju den höjden. Den enda försäkring jag använt mig av i Nepal är förlängning av hemförsäkring (eftersom jag var borta längre än just 45 dagar).

Trygg Hansa täcker upp till 5000 m, men bryr sig inte om vad det är för aktivitet, så länge du inte är proffs och alltså på något sätt tjänar pengar på det eller det är kampsport.

Jag hade en kort diskussion med Länsförsäkringar som jag har hemförsäkring hos. Enligt kundtjänst täcker den hemförsäkringen allt i 45 dagar, utom kampsport.
Jag undrar om de verkligen vet vad de lovar. Ska ringa en ny säljare och se om jag får samma svar - för då ska jag ha papper på det och inte oroa mig för något i framtiden vad det gäller försäkring.

Länsförsäkringar i Jämtland täcker inte aktiviteter som skidåkning "utanför därför avsett område". När jag frågade om MTB i fjällen förstod dom inte vad jag pratade om men tyckte att jo, "den täcker cykelolyckor om inte någon annans trafikförsäkring tar kostnaden"
Jag var dock tvungen att pressa säljaren en del och att vi tillsammans läste i villkoren innan hon medgav det.

Baserat på det så är jag tveksam till om den du pratat med på Länsförsäkringar hade läst undantagen

Edit: Detta är vad jag förstått efter ganska nogran research innan jag bytte försäkringsbolag nu i sommar.
 
Oj, att försäkringen bara skulle gälla till 5000 meters höjd låter konstigt. Både om man ska vandra till EBC och över Thorung La på Annapurna överstiger man ju den höjden. Den enda försäkring jag använt mig av i Nepal är förlängning av hemförsäkring (eftersom jag var borta längre än just 45 dagar).

Jag förstår väl inte riktigt vad det är som låter konstigt men det var vad dom sa. Som det skrevs här ovan är det Trygg Hansas hemförsäkring. Dom tipsade mig att om jag befann mig i gränsområdet höjdmässigt borde jag skaffa mig en reseförsäkring hos antingen ERV eller Gouda.
När jag letade runt lite i deras undantag kunde jag inte hitta något om begränsningar angående höjd. Någon som har koll på detta? (Ja jag kommer ringa och prata med dom hur som helst)
 
Länsförsäkringar i Jämtland täcker inte aktiviteter som skidåkning "utanför därför avsett område". När jag frågade om MTB i fjällen förstod dom inte vad jag pratade om men tyckte att jo, "den täcker cykelolyckor om inte någon annans trafikförsäkring tar kostnaden"
Jag var dock tvungen att pressa säljaren en del och att vi tillsammans läste i villkoren innan hon medgav det.

Baserat på det så är jag tveksam till om den du pratat med på Länsförsäkringar hade läst undantagen

Intressant, jag pratade precis med länsförsäkingar än en gång och de intygar att vandring är inga som helst problem, och inte heller skidåkning. Jag pressade på just om skidåkning och fick till svar att jag kan åka hur mycket offpist jag vill, även om det så är direkt livsfarligt men försäkringen täcker det.
Så jag, jag börjar undra... Finns det flera undantagslistor som används eller hur går det hela ihop?
 
Intressant, jag pratade precis med länsförsäkingar än en gång och de intygar att vandring är inga som helst problem, och inte heller skidåkning. Jag pressade på just om skidåkning och fick till svar att jag kan åka hur mycket offpist jag vill, även om det så är direkt livsfarligt men försäkringen täcker det.
Så jag, jag börjar undra... Finns det flera undantagslistor som används eller hur går det hela ihop?

Spännande. Nu läste jag igenom villkoren på nätet som dom hänvisar till i offerten. Inte en bokstav om de begränsningar som jag blev informerad om.
Däremot är ju den här formuleringen ganska svepande:
Har den försäkrade genom grov vårdslöshet framkallat försäkringsfallet eller förvärrat dess följder, kan ersättningen sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandena och omständigheterna i övrigt. Detsamma gäller om den försäkrade annars måste antas ha handlat eller underlåtit att handla i vetskap om att detta innebar en betydande risk för att skadan skulle inträffa
 
Jag har nu fått ännu ett svar från Länsförsäkringar. Det finns nämligen ytterligare en formulering i villkoren om överansträngning. Dvs olycksfallskada täcks inte om den orsakas av överansträngning. För att vara på den säkra sidan frågade jag då om höjdsjuka räknas som överansträngning eller sjukdom och svaret var att höjdsjuka är just en sjukdom och täcks därmed av försäkringen.
 
Ska också iväg i oktober till EBC och ringde mitt försökringsbolag Aktsam för att höra mig för om försäkring. Säljaren jag pratade med var borta från samtalet en stund för att dubbelkolla. När han kom tillbaks så sa han att det var okej så länge det inte var en "expeditionsresa" jag skulle iväg på. Att man även skulle upp på höjder runt 5500 meter hade ingen betydelse heller.
 
Inför mina vandringar vid Everests fot 2009 och 2011 frågade jag Länsförsäkringar och fick samma svar som de senaste i denna tråd: Försäkringen gäller även om du vandrar på hög höjd. De ansåg inte att det fanns någon anledning att skaffa mig någon ytterligare försäkring än den som ingår i villahemförsäkringen, så länge jag inte överskred 45-dagarsgränsen.
 
Bara en undran: Länsförsäkringar är inte ETT bolag, utan ett per län. Har de samma regler eller skiljer de sig? Kan ju vara en anledning till olika besked.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ylvan Försäkring? Trekking 3
___tobias___ försäkring Trekking 7
perhaka Tälta vid Knivskjelodden? Trekking 0
YNWA Vattenrening vid trekking i Afrika Trekking 3
Peter51 Diamox avregistrerat, alternativ vid hög höjd? Trekking 5
bjornw Svalbard vid nyår? Trekking 3
Carlarmfelt Bloddoping vid Höghöjdsklättring? Trekking 9
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
Karhu Kängval vid Trekking Trekking 4
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 0
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.