Situationen i Nepal?

Undrar om någon nyligen besökt Nepal? Hur var stämningen? Funderar på Annapurna alternativt Everest. Hör gärna av er med tankar och idéer.
 
Till att börja med vill jag säga att jag är inte alls insatt i läget i Nepal.

Jag säger inte att man ska strunta i UD:s reserekommendationer, men ta dom med en nypa salt. Jag hade två underbara veckor i Pakistan förra sommaren utan några som helst probelm, trots att UD avrådde från all form av turistresor dit.

Prata med folk som nyss varit där, lyssna på lokala och aktuella säkerhetsläget på plats. Sunt förnuft kommer man långt med.
 
Har inte besökt det nyligen. Var där för 2 år sedan (okt-nov 2004), men även då avrådde UD från att åka dit. Vi åkte dit ändå och hade hade inga problem alls.

Försök hitta någon som vart där nyss, kolla om du hittar någon lokal tidning på nätet. Kolla på svensk nepalesiska vänskapsföreningen (tror den heter så).

Hoppas du får en trevlig resa!
 
Jag har varit i Nepal flera gånger och planerar att resa tillbaka. Det problem som jag nu stött på, när UD avråder från resor är att teckna en reseförsäkring. Om jag kan lösa det problemet kommer jag inte att tveka att åka dit!
 
Problemet med försäkringarna var inget vi hade. Den täckte inte kostader som uppstått pga av krigshändelser o dyl då UD avrått från resa men en helt vanlig olycka, inga problem.

Det var en deal som jag inte hade några problem med iaf.
 
Jag var i Nepal i mars i år. Nu var detta en speciellt orolig tid och månaden efter, då vi rest vidare, var ju den oroligaste månaden för landet Nepal på länge. Men sedan dess vittnar alla mina kontakter i landet att det lugnat ner sig och de hoppas på många turister under hösten. Men även när vi var där, i mars, var det helt ok att resa i landet trots att det utåt sett var "oroligt". Ingenting är så allvarligt som de utåt sett rapporteras. Vi mötte bara en endaste svensk under hela vår månad i Nepal, men desto fler tyskar, australiensare etc, alltså många turister från länder som inte är lika "stränga" som Sverige i sina rekommendationer. Anledningen till att Sverige säger ifrån är, efter vad vi fick höra, att de inte har ambassad i landet vilket gör det svårare att agera om det skulle inträffa något. Så de rekommenderar hellre safe than sorry..

MEN LÅT INTE SITUATIONEN HINDRA ER!! Nepal är ett underbart land att resa i. Och som sagt, sedan i maj ska det lugnat ner sig avsevärt efter att kungen släppt lite av sin "diktatur" styrning... Själv tycker jag det är fascinerande att man rekommenderar folk att inte resa till Nepal men att Indien inte har samma restriktioner... Händer ju mycket värre saker i det landet är min gissning..

Ang. försäkringar då. Vi trodde vi skulle få problem innan vår resa MEN sedan ringde vi vårt föräkringsbolag Trygg & Hansa och enligt dem var vi fullt försäkrade när vi reste i landet. De hade inga restriktioner sa de. Så kolla med de vanliga bolagen först! Var noga med att säga att ni inte ska klättra (om ni bara ska vandra). Stor skillnad.
 
Jag var i Nepal under de värsta oroligheterna i april i år. Många turister indställda deras resor, när Nepal blev daglig historia på CNN och andra nyheter. Vi hadde precis kommit dit, när orologheterna började på alvar. âr man själv i "världens brännpunkt" händer inte så mycket. Man går ju inte och söker upp demonstrationerne, som journalisterna gör.

Vi vandrade i bergen vid Everest, där det var hur lungt som helst. Dock en del militära kontrollpunkter. Vi hörde dock om en annan grupp vid Annapurna, där det finns maoister, som fick vända, för att risken för fientligheter var för stor längre fram på rutten.

I Kathmandu är faran större att hamna i nånting. Om folk springer eller samlas på gaten: gå in i en butik tills det lugnat ner sig. En dag var det totalt utegångsförbud med soldater stationerade på varje hörn. Det är ju inte en situation man önskar sig att uppleva och hade vi vetat att konflikten skulle gå så långt hade vi säkert inte rest just då, men min poäng är att vi inte som turister kände oss hotade av att vara på plats i stan vid denna tidpunkt.

Jag kan rekommendera http://www.nepalnews.com/archive/main.htm
för färska nyhetshistorier.
 
Precis hemkommen från Nepal

Trekkade i Nepal till Basecamp och kom åter sverige 061101. Situationen är enligt mina upplevelser stabil. Maoisterna tar "tull" längs vandringsleden enligt: 100 Rs/dag på leden, i vårt fall blev detta 1300rs totalt dvs ca 130 sek. Sen blokerade Maoisterna all trafik i Katmando i ca 4 timmar dan innan hemresan, lite svettigt men odramatiskt då det nog bara var en styrkedemostration inför dom stundande förhandlingarna med regeringen. Min slutsats är att det funkar bra och är riskfritt att åka till Nepal! Jag har kontakt med en mycket duktig och trevlig sherpa som guider trekk o klättring, det blir billigare och mycket roligare om man tar bort mellanhanden. Kontakta mig så vidarbefodrar jag han s mail adr.
 
Maoisterna trycker på gasen

Den mest relevanta delen av artikeln:

Annapurna circuit: Polish trekker beat up

Maoists are also extorting tourists in the Annapurna area. Those refusing to pay are met with violence and threats, according to a posting on the Yetizone board for trekkers.

"I finished the Annapurna Circuit yesterday (October 20, 2006)," reported a trekker. "At the start of the trek, on about October 10, Maoists beat a Polish trekker with sticks when he refused to pay the Rs 100 a day as tax."

"The Pole had said his country had been communist and he didn't like the political system and didn't want to pay. I arrived about 2 minutes after the confrontation. There was blood on the ground and I was pushed around by the Maoists, who were in a very agitated state. The Pole had pieces of his hiking stick embedded in his leg."

"The apparent head of the Maoists at this checkpoint, at Jagat, told the Pole that he would be 'dead now' had he, the head of the Maoists, not intervened. He said to the Pole: 'I could have you killed tomorrow'."

The Himalayan Times confirmed Maoists are "collecting entry fees" in the Annapurna area, from posts located in Jagat and Ghorepani. "The Maoists are collecting fees from tourists and also giving receipts for the same. A receipt slip states that the fee is actually 'travel permission tax' going into the coffers of the CPN-Maoist for the creation of the Magarat Autonomous Area and Tamuwan Autonomous Area," the paper reported.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
nizla UD:s avradan fran Nepal Trekking 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.