UD:s avradan fran Nepal

Vi har nagra grabbar som under en langre tid har planerat att trekka i himalaya/nepal. Vi har stenhart inriktade pa Jiri-EBC. Men nu har jag last att UD avrader och da galler inte forsakringar. De avrader for att landet befinner sig i nagot som liknar en krigssituation.

sa jag undrar: Hur pass pa allvar ska man folja denna avradan. Ska man skippa resan totalt? av rent pesonliga sakerhetsmassiga skal.

Om olyckan skulle vara framme, hur tacker forsakringarna? Ar det sa att de inte galler for alla olyckor eller ar de bara de krigsrelaterade. Som om att du skulle fa en kula i benet och nekas forsakringsstod.

Hur stor ar egentligen risken for storre och allvarligare sjukdomar/skador dar man kanske tvingas pakalla helikopterraddning och andtar ortevliga utgifet. Naturutligtvis en svar, nastintill omojlig fraga att svara pa men det skulle vara bra med en liten fingervisning.


I ovrigt, tack for ett bra forum med mycket matnyttig information
 
Kolla med försäkringsbolaget

Till att börja med så kollar du med ditt försäkringsbolag. Innan jag åkte till Nepal 2002 så kollade jag med Länsförsäkringar och då sa de att försäkringen gäller. Det enda som inte gälller är om man blir skadad av "krigsliknande händelser" eftersom landet har undantagstillstånd (inbördeskrig/utegångsförbud).

HAPE/HACE är inget att leka med. Vi fick rekvirera helikopter till Goraksheep för att flyga ut en kille pga HACE. Det kan bli dyrt om man inte har rätt försäkringar. Har man varit uppe på +5000 så är risken stor att försäkringsbolaget inte vill betala...
[Ändrat av mathias 2005-03-10 kl 09:56]
 
För min del är det mycket enkelt: Krig och semester fungerar inte tillsammans.

Tyvärr har det brutit ut oroligheter vid båda mina resor till lite mer avlägsna länder.

Första gången var på en vandring i Nepal, Khumbu-regionen. I början av vandringen träffade vi två vandringsgrupper som hade blivit rånade av grupper som påstod sig vara maoister. Vi fortsatte ändå vandringen eftersom stämningen ändå var ganska lugn bland nepaleserna och andra turister. När vandringen tog slut och guiden fick tag på nyheter fick vi veta att byn Salleri, som ligger några km från Everestleden, hade attackerats två dagar efter att vi hade varit där och 10-20 poliser och maoister hade dött. Fyra andra städer i Nepal hade attackerats samma dag. Om jag minns rätt utlöstes undantagstillstånd i hela landet, och UD avrådde från resor till vissa delar i västra Nepal.


Andra gången var i Bolivia. Byn Sorata som vi hade kommit till blev inlåst/avspärrad av bönder som protesterade mot att regeringen sålde ut naturresurser och förväntades stoppa mycket av inkomsten i egna fickor. Byn ligger inklämd i en dalgång med bara en väg ut, den andra änden av dalen slutar i en väglös del av Amazonas. Efter att ha varit inspärrade i en knapp vecka ledde påtryckningarna från turister->UD->Bolivias UD->Bolivias militär till att det kom fyra lastbilar fulla med beväpnad militärer inkörandes i byn en morgon. På vägen ut körde vi i en konvoj av bussar som skyddades av militärerna. Rätt snart bröt det ut strider mellan militären och bönderna. Om jag minns rätt dog ca fem bönder och två militärer. Vi hade skadade personer ombord på vår buss. Resan från Sorata till La Paz ska normalt ta 2-3 timmar men nu tog det 12. Vi avbröt resan och flög hem ett par dagar senare. Oroligheterna fortsatte i ett par veckor med fler dödsfall och slutade med att presidenten flydde ur landet. Vi surfade in på UDs sida före, under och efter avspärrningarna/fritagningen, och det fanns inga avrekommendationer från resor till Bolivia.


Nepalresan ser jag tillbaka på med stor glädje och lättnad över att vi inte hamnade i striderna. Boliviaresan överskuggas helt av det mycket sorgliga slutet.

Man får väga in sin egen tålighet, personer med mycket stor vana av "svåra" länder kan säkert trivas hyfsat även i pressande situationer, innan man bestämmer sig för en semester i ett "krig".

Min slutsats är att om UD avråder från ett område så lyssnar jag, det kan hända rätt mycket innan de avråder.
 
Flyg till Lukla!

Hej. Mitt tips är att ni flyger till Lukla och skippar några dagars vandring mellan Jiri och Lukla. Där finns det nämligen maoister längs leden där - men inte från Lukla och uppåt.
Har ni mycket tid så spendera hellre mer av den där uppe - till exempel Kala Pathar, EBC, Gokyo eller Island Peak. De flesta försäkringsbolag täcker trots UDs avrådan alla vanliga sjukdomar och olyckor - bara de inte orsakats av de politiska problemen. Men man bör alltid kolla med sitt försäkringsbolag att de täcker eventuell hellikopterevakuering. Se till att ni har flera extra dagar i schemat, det kan ibland vara strejk i Katmandu eller dåligt väder så att ni inte kan flyga den dag ni vill. Jag bor i Nepal tre månader om året arrangerar själv resor dit.

[redigerat av admin]
 
tycker det luktar smygreklam.

Hur var det med smygreklam? är det inte dags att annonsera och få betala som vi andra eller?

Micke,himalaya.nu
 
Andre leder

Tack for tipset, men hur fungerat det om man som inte alltfor rutinerad vandrare helt plotsligt utgar fran en sa hog hojd utan vidare forberedelser? Ar det bara att dra ner pa tempot och inte stiga mer an ca 300m/dag och vara frikostig med vilodagarna.

Du som har en fot i dorrspringan, hur har laget utvecklat sig pa senare tid? Har det varit mer eller mindre konstant och locket pa fran UD eller ar det nu pa senare tid som laget blossat upp? Har lite daliga mojligheter till sjalvstudier fran internetcafeerna i Kamboja nar jag nu befinner mig, bandbredden racker ratt och slatt till att kolla mailen sa du far ursakta fragivheten.

Eftersom man inte aker till Himalaya varje dag direkt sa hade vi tank spendera ca 3 v pa plats (inte sa sag tid enda, men kan inte avsetta mer tid da Himalaya ar en av flera stopp pa var asientur) och darmed var EBC-leden fran Katmandu sa lamplig, Du har inga bra tips pa andra fina leder som utgar fran EBC eller Lukla trakterna?

Vem vet, kanske droppar det in ett mail!



mvh Nils
 
precis så

Hej Nils. Lukla och uppåt är absolut det säkraste området i Nepal just nu, så jag skulle sikta in mig på det. Det pågår en hel del oroligheter i olika delar av Nepal just nu men enligt telefonsamtal med Katmandu idag så är det inga problem i Katmandudalen. Däremot kan det just nu vara problem att åka buss till andra städer. Så det enklaste är att flyga till Katmandu, stanna där ett par dagar och sedan flyga till Lukla. Sen gör man precis som du säger, tar tid på sig när man går uppåt, sover max 300 meter högre än natten innan och tar flera vilodagar på vägen upp. Tre veckor är en bra tid. NI kan gå till EBC, Kala Pathar och kanske Gokyo också. Kan rekommendera att ta med en lokal guide så ni får ut så mycket som möjligt av Nepal och vandringen. :) Inka
 
Flygplatsen i Lukla har blivit stängd flera gånger de sissta åren p.g.a. sprängda kontor och förstörd landningsbana. Lukla flygplats råkar vara mycket strategisk att bomba för att få uppmärksamhet i Kathmandu post och Nepalitimes.
Khumbu är inte det värsta området att möta på Maoister då är Annapurna mer drabbat.
Några gravar med avrättade folk har dock blivit upptäckta även innom räckhåll för Lukla och Namche. JAG har en Nepalesisk vän som fick sin "gård" nedbrännd strax åvanför Lukla, men de går sällan hårt ut mot västerlänningar. Några expeditioner har fått betala med både rupier och utrustning men detta är inte någon regel.

Pass på att följa utegångsförbud om nätterna, gå aldrig helt ensam på avlägsna mindre stigar så går turen säkert fint.

/The Yak
 
När vi kom tillbaka från trekken (hösten 2002) så hade det varit skottlossning i Lukla dagen innan vi kom tillbaka dit. Det känndes inte så mysigt när 12-15 militärer med automatkarbiner rusade in i vårt teahouse och sa att det skulle vara släkt 21.30. Alla icke västerlänningar blev förhörda i köket.

Skottlossningen utlöstes nog av kungen avsatte den gamla primiärministern.

UD har avrådit konstant i 4-5 år, övriga länder har ändrat sina reserekommendationer beroende på hur läget är vid varje enskilld tidpunkt.


Välj en bra guide som du kan lita på.!
 
Mikael Forsberg

Min bedömning och råd till dig är att åka, jag spenderar minst 2-3 mån/år i nepal och visst förekommer oroligheter i vissa områden men från Lukla och uppåt går du tämligen säker. Och av den senaste rapporten jag fått av både kollegor och oberoende källor så är läget lugnt.jag har förövrigt 3 st kunder för tillfället som är på väg till EBC och senare i April åker jag själv ner med en grupp Svenskar till EBC och Island Peak,mvh Micke
 
Ok tack!

Du skriver om daliga bussforbindelser, galler det vagen fran Katmandu till Jiri med?

Har fatt nagra svar om att det skulle finnas Gerilla utplacerad langs vagen mellan Jiri och EBC, har du nagra erfarenheten fran detta.

Hort att streckan mellan Jiri och Namche Bazar ska vara en bra strecka. Ar den att rekomendera dessa tider eller ar risken att drabbas av nagra otrevligheter alltfor hog? Brukas den ens nufortiden?

tack for bra info.
mvh/ nils
 
Lukla

Tjena Mikael, det du skriver later betryggande och ett sakert kort. Hur ser det ut med andra trekking som utgar mellan Lukla och EBC for att fylla ut lite flera dagar, vi har tankt spendera ungefar 3 v i bergen.

Streckan mellan Jiri och EBC, ar det alltfor farlig mark dessa tider. Eftersom ingen av oss har nagon storre erfarenhet av dessa hojder kan jag tanka mig att denna stecka kan vara en bra "uppvarmning" rent fysikt och hojdmassigt aven av alla oss ar i draglig form. Men ar den for het sa ar det inte mycket man kan gora nagonting at.

tack for dina svar.
mvh/ nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.