Nepal 18 November

Tjena!
Jag ska åka till Nepal den 18:e november och är helt klart ny i Nepal klimatet.
Jag funderar på olika Trekking företag, hur man ska få tag på visum, hur mycket skiljer sig temperaturerna under denna årstid mellan berg och dalgång mm.

Jag hade tänkt gå i Annapuran så några väldigt höga höjder lär det inte bli.

Mvh Tobias
 
hur mycket skiljer sig temperaturerna under denna årstid mellan berg och dalgång mm.

Nere i Pokhara, Besisahar, och Khudi är det varma dagar, följda av behagligt svala nätter. Högre upp i Manang är det höst, varmt i solen på dagen, kallt i skugga, och risk för minusgrader nattetid.

Det finns inte minsta behova av att gå med guide och bärare. Hela Annapurna cirkeln är nedlusad med små trevliga hotel, och det finns inga som helst svårigheter att hitta. Det enda man egentligen behöver är ett tandborste, ett ombyte, en tandborste, och en sovsäck. Sovsäcken har man främst för att det är trevligt att ligga i sin egen rena miljö istället för under filtar som använts av många.
 
Jaha?

Jasså är det på det viset?
Det låter ju inte riktigt som jag hade tänkt. Min tanke med att åka till nepal är nog lite att få liva primitivt, vandra och fotografera.
Men är det verkligen lagligt att gå utan guide fortfarande?

Då kanske man ska välja något annat?
 
Det låter ju inte riktigt som jag hade tänkt. Min tanke med att åka till nepal är nog lite att få liva primitivt, vandra och fotografera.

Dhampus0061.jpg


Huvudgatan i Marpha, mer bilder på http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm

Längs Annapurna Circuit finns hur många små trevliga hotel som helst. I princip allt man kan önska sig tillhandahålls av lokalbefolkningen, inklusive Schweizisk rösti, havregrynsgröt, coca cola, och pannkakor. Detta har faktiskt sina fördelar, i det att man inte behöver bära med sig mat o tält o en massa utrustning.

Men är det verkligen lagligt att gå utan guide fortfarande?

Då kanske man ska välja något annat?

Det är i allra högsta grad lagligt. Trekking agenterna i Kathmandu, mellanhänder som ofta aldrig varit i bergen själva, har stenhårt drivit att alla skall tvingas ha guide eller bärare men de har åkt på bakslag inte minst därför att det skulle skada de lokala ekonomierna något enormt. Pengarna stannar ju i Kathmandu, gajderna kan tilltvinga sig kommision och bestämmer vilka hotel längs lederna som ska få tjäna pengar, bortsett från att systemet var närmast sovjetiskt i tänket.

Ett gott råd: köp LPs gajdbook "Trekking in Nepal" eller något motsvarande och håll dig undan Kathmandus trekkingagenter.
 
Hmmmm

Ja jag kan förstå vad du menar. Men finns det verkligen hotel mm ända upp till Annapurna Base Camp?
Med tanke på den utrustningen man bör skaffa och bära med sig så är det en klar fördel att ha allt ordnat för sig redan när man kommer ner. Sovsäcken kanske kan vara en bra idee oavsätt om vi vandrar själva eller med trekking företag. Det är ju alltid skönast att ha sitt eget.

Men vi ska fortsätta fundera, men det lutar nog åt att vi kommer att anlita företag iaf.

Mvh Tobias
 
Ja jag kan förstå vad du menar. Men finns det verkligen hotel mm ända upp till Annapurna Base Camp?

Ja, det finns hotel som ligger på rad hela vägen till Annapurna Base Camp, om vi talar om den BC som ligger högst upp i Annapurna Sancturary, vid foten Annapurna I:s sydvägg. Det är knappatst mer än tre timmar mellan någon av anhalterna. De har i princip allt man kan begära, ju högre man kommer desto enklare blir ställena. Men de är ändå helt OK. Finns lite bilder här http://www.lowdin.nu/Treks/Modikhola/Modikhola83.html


Talar vi om andra basläger blir det lite annorlunda. Den som ligger ovanför Ghasa och Tatopani, som Herzog använde sig av vid första bestigningen, så tror jag inte det finns någonting däruppe.
Med tanke på den utrustningen man bör skaffa och bära med sig så är det en klar fördel att ha allt ordnat för sig redan när man kommer ner.

För att gå runt Annapurna krävs endast ett minimum av utrustning, i o m att det finns trevliga hotel överallt som bara väntar på en så kan man gå mycket lättare än i de svenska fjällen. I princip behöver man bara ett ombyte, extra underkläder o strumpor o T-shirts, fleecetröja, skaljacka, o vantar o mössa om man ska gå över Thorung La. Med en juste kamera, ficklampa, sovsäck o toalettprylar hamnar man på runt 10-12 kg. Glöm tält, kök, klätterattiraljer, etc. Ni behöver dom inte och kommer ändå att ha en underbar vandring. Ska ni satsa på någon speciell utrustning så satsa på riktigt bekväma och tålig skor ;)

Att anlita gajd o bärare kan ha en rad nackdelar, bortsett från att det är något som hör hemma i kolonialismens tidevarv. Det är en annan sak om ni ska ut i områden som saknar hotel. Då kan det vara motiverat. Kolla http://www.geocities.com/TheTropics/1814/nep_porters1.html#Guide_15 för diskussion.
 
Att anlita gajd o bärare kan ha en rad nackdelar, bortsett från att det är något som hör hemma i kolonialismens tidevarv. Det är en annan sak om ni ska ut i områden som saknar hotel. Då kan det vara motiverat.
Att anlita hotell o restauranger kan ha en rad nackdelar, bortsett från att det är något som hör hemma i kolonialismens tidevarv. Det är en annan sak om ni ska ut i områden som saknar guider. Då kan det vara motiverat.

Det viktiga är väl att se till att man betalar rimlig lön, ger vettiga arbetsförhållanden, respektera kultur och natur och inte utsätter andra för onödiga risker?
 
Att anlita hotell o restauranger kan ha en rad nackdelar, bortsett från att det är något som hör hemma i kolonialismens tidevarv. Det är en annan sak om ni ska ut i områden som saknar guider. Då kan det vara motiverat.

— Vilka är nackdelarna? Vari ligger det koloniala?

Det viktiga är väl att se till att man betalar rimlig lön, ger vettiga arbetsförhållanden, respektera kultur och natur och inte utsätter andra för onödiga risker?

Det är inte så, att den som är för slö att bära sin egen packning har någon nämnvärd kontroll över vilka villkor de mänskliga mulorna arbetar under. Går man med mänskliga mulor tillfaller en stor del av det man spenderar diverse mellanhänder i Kathmandu istället för att komma ut i den lokala ekonomin i bergen. Är det vettigt att folk ska försörja sig på att bära trettio kilo åt utländska sahibs o memsahibs? Du vet väl, att bärarna ofta rekryteras på en spotmarknad i Kathmandu. Agenten i Thamel nyper direkt en stor del av betalningen.
 
Jo jag kan förstå vad du menar. Det är ju altid bra att hjälpa de som bor i ett land och att de blir jätteglada av det.
Skulle man nu gå med tex Highlander Nepal så kan man ju kanske ge dricks till bärarna för att höjde deras lön aningen?
Men samtidigt så är världen som den är. Den är orättvis och alla är inte villiga att hjälpa de som behöver hjälp. Och man kan kanske inte alltid göra det heller även om man vill. Jag tycker själv att jag hjälper både aktivt och passivt men det finns alltid mer att ge!?
Nepal kommer det iaf bli nu och det lutar fortfarande mot att anlita företag. Och fastnar jag för Nepal efter första gången så är det mycket möjligt att jag återvänder och låter bli företagen.
Och jag tycker du har skrivit mycket av intresse som fått mig att tänka efter iaf.

MVH
 
— Vilka är nackdelarna? Vari ligger det koloniala?
Jag gjorde en travesti på ditt, i mina ögon, ogrundade påstående.

Det är inte så, att den som är för slö att bära sin egen packning har någon nämnvärd kontroll över vilka villkor de mänskliga mulorna arbetar under.
Förutom att man går samma sträcka, ser deras arbetsdag, äter tillsammans, kan prova deras packning, bor på samma ställe och kan prata lite med bärarna och mycket med guiden.

Går man med mänskliga mulor tillfaller en stor del av det man spenderar diverse mellanhänder i Kathmandu istället för att komma ut i den lokala ekonomin i bergen.
Har du sett de riktiga slitbärarna som bär bränsle, mat och dryck till hotellen? Tror du att dom får en vettig del av de "lokala" pengarna som hotellägarna tar för ölen och läsken? Skulle du kunna tänka dig att dela sovplats med dem i jordhålor och under stenblock? Har du pratat med dem och hört att de hellre jobbar för en lokal arbetsgivare än en av "mellanhänderna" i Kathmandu?

Är det vettigt att folk ska försörja sig på att bära trettio kilo åt utländska sahibs o memsahibs?
Om jag kunde ha dubblat min årsinkomst på att bära 30 kilos packnigar genom Sarek fem månader om året skulle jag gärna tagit jobbet när jag var yngre. Jag ser inget omänskligt i att bära 30 kilo, däremot gorde det ont i mig när jag såg slitna bärare med 72 kg burkdryck i korgen.



Som jag ser det finns det en naiv bild av att hotell är gott och egna bärare är ont. För mig känns verkligheten mer sammansatt. Vad jag än väljer kommer nepaleser att ha kvar mer eller mindre dåliga arbetsförhållanden, mer eller mindre i turisternas närhet. Att bo på hotell är inte en lösning som tar bort ansvaret. Det verkar konstigt att frånsäga sig ansvaret för bärarnas villkor bara för att man inte vandrar tillsammans med dem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscara Vädret i Nepal i november? Trekking 0
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.