Hur högt får man klättra på Everest?

Sitter och kollar på Everest på liv och död på Discovery och ser att Base Camp ser ut som ett trevligt ställe. Har länge haft planerna på att ta mig dit.

Hur högt får man egentligen ta sig utan att betala? ABC? Eller får man ta sig ännu högre?

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Hur högt får man egentligen ta sig utan att betala? ABC? Eller får man ta sig ännu högre?

Svaret är att man får inte bestiga berg utan att göda trekkingagenturerna i Kathmandu och/eller de kinesiska ockupanterna av Tibet.

Däremot kan man på diverse ställen ta sig upp till 6000 meter och även högre på egen hand om man är diskret och kör med alpin stil. Alltså, inga bärare eller sardarer.

Just lederna upp på Everest byggs delvis av Sherpas och från vad jag förstår tar de vägtull (eller ledtull). Det är alltså högst sannolikt att du blir ombedd att betala. Det kan också hända att någon liasonsofficer sätter stopp för dig.

Per
 
Hur mycket ligger dessa avgifter på? Skulle gärna ta mig upp till BC eller ABC eller kanske t.o.m C2 som vad jag förstått är det längsta man kommer utan klättring, dvs 6400 m.

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.